Jump to content
seb1

Koble CPU kjøler til Forsterker fra bil batteri?

Recommended Posts

Kort forklart: Sitte å fundera på tanken av å koble 2 CPU kjølera tilegna Pc, på forsterkeren til anlegget i bilen min. Kan man koble dette rett på bil batteriet?

 

Er 12v tråssalt, berre litt usikker då eg har hatt en anna erfaring med kobling av vifte tidligare.. som du ser på bildet er dette en sub som ligger under bagasjeroms matta og får derfor litt dårlig kjøling/lufting fra før av. Batteriet på bilen ligger rett under forsterkeren så det ikkje er lange vegen for å koble opp.  Her er link til en god kjøler eg vurdera.

 

https://www.komplett.no/product/918598/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/be-quiet-pure-rock-cpu-kjoeler?offerId=KOMPLETT-310-918598#

Edited by seb1

Share this post


Link to post

Vifte vil kunne fungere. Det er et spørsmål hvor stor spenning som er ønsket på vifta. Ved 12v vil en pc vifte kjøre full fart, trenger du det? 

 

Hvordan ser du for deg å feste cpu kjølerne til forsterkeren? Jeg ser ikke for meg at det vil være spesielt effektivt å feste kjølerne med rundt 40x40mm areal til f.eks en forsterker som allerede har e.g. aluminium body og kjøleribber. Da tro jeg det heller er bedre å la vifter blåse rett på kjøleribbene. 

 

Hvis du har en diy forsterker er det mulig å feste cpu rett på vfet/jfet o.l. men jeg tror det ville vært enklere med en større kjøleribbe og eventuelt en vifte i tillegg.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vifte vil kunne fungere. Det er et spørsmål hvor stor spenning som er ønsket på vifta. Ved 12v vil en pc vifte kjøre full fart, trenger du det? 

 

Hvordan ser du for deg å feste cpu kjølerne til forsterkeren? Jeg ser ikke for meg at det vil være spesielt effektivt å feste kjølerne med rundt 40x40mm areal til f.eks en forsterker som allerede har e.g. aluminium body og kjøleribber. Da tro jeg det heller er bedre å la vifter blåse rett på kjøleribbene. 

 

Hvis du har en diy forsterker er det mulig å feste cpu rett på vfet/jfet o.l. men jeg tror det ville vært enklere med en større kjøleribbe og eventuelt en vifte i tillegg.

Har du noke tips om eventuelle kjøleribbe og vifte som er meir tilegna forsterkaren? Ingen god ide å la vifta kjøre for fullt.. 

Share this post


Link to post
Annonse

Har du et bilde/ link til hva slags forsterker det er? Det er vanskelig å gi noe råd, spesielt for kjøleribbe. En slik må uansett festes til forsterker eller de deler av forsterker som lager mest varme slik at det er mulig å overføre varmen fra forsterker til kjøleribbe før vifte® tar seg av resten.

 

Angående vifte vil jeg tro en hvilken som helst typisk PC vifte basert på 12v vil kunne fungere selv om mange vifter foretrekker litt lavere volt (5v, 7v). Det finnes løsninger som reduserer volt for vifta slik at den går på lavere rpm. Jeg tror en resistor vil gjøre jobben, men hvilken størrelse/styrke etc vet jeg ikke. Det er tilgjengelig sånne små duppeditter som man kobler mellom psu og vifte på PC som med litt lodding kan være brukbart. Da kan en vifte være "quick detachable" ved behov.

 

Slik du har opplegget vil det kanskje være vanskelig å kvitte seg med restvarmen selv om en del varme vil gå i karosseriet? Hvor varmt må det være ute før det blir et problem?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har du et bilde/ link til hva slags forsterker det er? Det er vanskelig å gi noe råd, spesielt for kjøleribbe. En slik må uansett festes til forsterker eller de deler av forsterker som lager mest varme slik at det er mulig å overføre varmen fra forsterker til kjøleribbe før vifte® tar seg av resten.

 

Angående vifte vil jeg tro en hvilken som helst typisk PC vifte basert på 12v vil kunne fungere selv om mange vifter foretrekker litt lavere volt (5v, 7v). Det finnes løsninger som reduserer volt for vifta slik at den går på lavere rpm. Jeg tror en resistor vil gjøre jobben, men hvilken størrelse/styrke etc vet jeg ikke. Det er tilgjengelig sånne små duppeditter som man kobler mellom psu og vifte på PC som med litt lodding kan være brukbart. Da kan en vifte være "quick detachable" ved behov.

 

Slik du har opplegget vil det kanskje være vanskelig å kvitte seg med restvarmen selv om en del varme vil gå i karosseriet? Hvor varmt må det være ute før det blir et problem?

Lure på om dette er rette forsterkeren, liknande ihvertfall. http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17265

En resistor er nok det eg trenge. Vil gjerne at vifta skal kunne gå så normalt som muligt og ikkje brenne opp.. i og med at heile forsterkaren blir så varm en nesten brenne seg så skulle vell kjøleribbene klare å hente ut varmen der ifra om en festa dei på sidene utafor logoen til forsterkaren vell? Det er vell 4 pinner på viftene? får man eit adapter av noke slag? som man kan lodde pluss og minus på elns? 

Edited by seb1

Share this post


Link to post

Jeg tror nok at en 12v vifte kan kjøre på full guffe i en del tusen timer før den takker for seg. Du skal være en del i bil før det blir et problem. På pc bruk medfører 12v høye rpm som igjen medfører støy og dermed er det ønskelig med 7 eller 5v.

 

Jeg tittet i manualen til forsterkeren og det ser ut til at den har en beskyttelse mot for høy temperatur, men den sier ikke noe om når det inntreffer. Har du hatt problemer med at den skrur seg av og går i beskyttelsesmodus?

 

Hvis ikke ville jeg kjørt på og om det ble et problem kunne du installert vifter. Da ville jeg plassert en eller flere slik at de blåser ned mot kjøleribbene. 40 eller 50 mm vifter ser ut til å være omtrent riktig størrelse. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Om forsterkeren er plassert i bilen for å spille høy musikk, ville jeg ikke vært redd for at en vifte skal spinne 100% og generere støy.

 

Hva med å flytte forsterkeren til en mer "luftig/åpen" plass? Kan  hende varmeproblemet kommer av at du tyner forsterkeren for hardt. Investere i en kraftigere?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg tror nok at en 12v vifte kan kjøre på full guffe i en del tusen timer før den takker for seg. Du skal være en del i bil før det blir et problem. På pc bruk medfører 12v høye rpm som igjen medfører støy og dermed er det ønskelig med 7 eller 5v.

 

Jeg tittet i manualen til forsterkeren og det ser ut til at den har en beskyttelse mot for høy temperatur, men den sier ikke noe om når det inntreffer. Har du hatt problemer med at den skrur seg av og går i beskyttelsesmodus?

 

Hvis ikke ville jeg kjørt på og om det ble et problem kunne du installert vifter. Da ville jeg plassert en eller flere slik at de blåser ned mot kjøleribbene. 40 eller 50 mm vifter ser ut til å være omtrent riktig størrelse. 

Det har vært eit problem at forsterkeren blei overoppheta og gjekk i beskyttelse modus ja, først var det dårlig jording som førte til tidelig varmgang, men no er det meir at eg vil kjøre anlegget over en lengre kjøretur uten at den blir så varm eg blir bekymra.. hadde en tur no nylig på 2 tima en veg, når eg skulle reise igjen etter 1 time så kunne eg kjøre anlegget ca 1 time før det gjekk i beskyttelse modus.. Eg tenke no at de sku være mulig å kjøre det lengere en det.. 

Share this post


Link to post

Om forsterkeren er plassert i bilen for å spille høy musikk, ville jeg ikke vært redd for at en vifte skal spinne 100% og generere støy.

 

Hva med å flytte forsterkeren til en mer "luftig/åpen" plass? Kan  hende varmeproblemet kommer av at du tyner forsterkeren for hardt. Investere i en kraftigere?

Litt av poenget var å ha anlegget sjult så eg fekk meir nytte ut av plasse og at ting sku sjå fint ut.. No ser de jo strøkent og ryddigt ut. Har forska litt på det med anlegget og at det spela best lydmessig om det ligge litt isolert.. Når eg kjørte åleine trudde eg først at å sette ned sete ryggane var en god ide, men gav heller dårligare lyd. På samme måte så trur eg at når viftene ligge inn under bagasjeroms matta og isolert bak i bagasjerommet, at det ikkje blir noke problem med støy. Evt redusere amperen på viftene og koble til en bryter? Har invistert meir en nok på bilen min fortida så å kjøpe ny forsterker er uaktuelt akkurat no :p

Share this post


Link to post

Jeg tror du uansett må ha en måte å skru vifter av/på med så det ikke belaster batteriet hele tiden.

Ja, selfølgelig.. hehe :) Når de gjelde den biten med å redusere spenninga? finst de justerbar brytar for det som går an å modifiserast til? og går de an å få tak i eit slags adapter som en kan koble vifta lettare til på? Om de er 4 kontakt punkt er de litt værre å lodde antar eg? Finst det justerbar resistor av noke slag? eller noken fornuftig måte å lodde på en vanlig resistor? evt kor stor?

Edited by seb1

Share this post


Link to post

Det var bare en tanke som slo meg litt ut i det blå. Kjipt å stå med tomt batteri pga. en liten vifte. 

 

Både Potentiometer og Rheostat vil jeg tro vil fungere til å justere vifter. Du bør google deg frem til riktig verdi. Vifter med 4 kontakter er PWM vifter disse tror jeg er unødvendig dyre for en slikt prosjekt. En vifte med 2 eller 3 kontakter holder i massevis.

 

For adapter, mener du for å feste vifte til forsterker eller for kabling. For kabling kan molex være en løsning eventuelt være noe slikt. For festing av vifter tror jeg du må gå "custom". Jeg hadde prøvd med en silikon foring og strips.

Share this post


Link to post

Det var bare en tanke som slo meg litt ut i det blå. Kjipt å stå med tomt batteri pga. en liten vifte. 

 

Både Potentiometer og Rheostat vil jeg tro vil fungere til å justere vifter. Du bør google deg frem til riktig verdi. Vifter med 4 kontakter er PWM vifter disse tror jeg er unødvendig dyre for en slikt prosjekt. En vifte med 2 eller 3 kontakter holder i massevis.

 

For adapter, mener du for å feste vifte til forsterker eller for kabling. For kabling kan molex være en løsning eventuelt være noe slikt. For festing av vifter tror jeg du må gå "custom". Jeg hadde prøvd med en silikon foring og strips.

 

Det var bare en tanke som slo meg litt ut i det blå. Kjipt å stå med tomt batteri pga. en liten vifte. 

 

Både Potentiometer og Rheostat vil jeg tro vil fungere til å justere vifter. Du bør google deg frem til riktig verdi. Vifter med 4 kontakter er PWM vifter disse tror jeg er unødvendig dyre for en slikt prosjekt. En vifte med 2 eller 3 kontakter holder i massevis.

 

For adapter, mener du for å feste vifte til forsterker eller for kabling. For kabling kan molex være en løsning eventuelt være noe slikt. For festing av vifter tror jeg du må gå "custom". Jeg hadde prøvd med en silikon foring og strips.

Tenkte vell heller en overgang sånn at 4 kontakta blei til 2, altså pluss og minus og så lodde seg inn der :) Kabling altså. Om ledninga til vifta er 4 kontakta så skulle eg hatt adapter, men om den er 2 kontakta (+ og - ) så kan eg legge på meir kontakt og koble meg til en slags

resistor og så mot batteriet? evt koble seg inn på styrestrøm til forsterker/radio på bilen? men med en overgang

Edited by seb1

Share this post


Link to post

Nå har man ofte ladespenning på bil og 13,5-14,5 volt blir for mye på en sånn vifte.

 

Jeg har sett mange som monterer stereo kjølevifter med en egen bryter så de kan styre dette manuelt også har jeg sett de som har temp.målere og automiatisk styring. Banggood er din venn når du skal ha alt mulig sånt.

 

Å lime cpu kjølere rett på forsterker må jeg vel nesten glise litt av. Det blir som å lime en cpu kjøler oppå en annen cpu kjøler. Jeg tror ikke de kommer til å gjøre så mye forskjell. Jeg liker eller ikke at du har batteriet i det samme rommet.

 

Det pleier å holde med svak ventilasjon i sånne kasser og rom. Gi det litt gjennomtrekk. Et lite innsug hull i bunn og en vifte som står å suger på topp så man i teorien lager et vakum. Det funker best.

 

Også den lille dritforsterkern da. Bytt ut den først.

Share this post


Link to post

Nå har man ofte ladespenning på bil og 13,5-14,5 volt blir for mye på en sånn vifte.

 

Jeg har sett mange som monterer stereo kjølevifter med en egen bryter så de kan styre dette manuelt også har jeg sett de som har temp.målere og automiatisk styring. Banggood er din venn når du skal ha alt mulig sånt.

 

Å lime cpu kjølere rett på forsterker må jeg vel nesten glise litt av. Det blir som å lime en cpu kjøler oppå en annen cpu kjøler. Jeg tror ikke de kommer til å gjøre så mye forskjell. Jeg liker eller ikke at du har batteriet i det samme rommet.

 

Det pleier å holde med svak ventilasjon i sånne kasser og rom. Gi det litt gjennomtrekk. Et lite innsug hull i bunn og en vifte som står å suger på topp så man i teorien lager et vakum. Det funker best.

 

Også den lille dritforsterkern da. Bytt ut den først.

Må jo glise litt sjøl, Batteriet står orginalt inn under bagasjerommet og det er jo veldig gunstig med tanke på beskyttelse av batteriet for salt, kulde osv.. Er også kort veg for å koble enten hengerfeste kontakt, anlegg og div.. koble til lading kan en gjere i motor rommet uansett :) Den lille forsterkeren var det IceAudio som anbefalte meg til sub pakken og den fekk eg med god rabatt også. Har tråssalt brukt mangen tusen på en splonka ny bil, felga til 20k ca og diverse styling.. så kontoen begynne å bli sårbar :p Ser ut som mobilen min er klar for utskifting også.. men om du har en bedre løsning en CPU kjøler på en forsterker så er eg interresert :) Var igrunn berre en tanke eg hadde då eg ikkje fant noke konkret kjøling til forsterkera andre plassa etter å ha små leita litt.. Kan vell kanskje koble seg inn på tenningstrøm slik at vifta ikkje trekke strøm.. 

Edited by seb1

Share this post


Link to post

Har gjort lignende selv for noen år siden. Hadde en Caliber 4 kanals klasse AB forsterker brokoble til 2 kanaler som drev 2 8 tommere. Den blei selvfølgelig ganske varm så monterte på ei PC vifte med rele som ble styrt av remote signalet. Vifta funka som gull på spenninga i bilen, er nok litt slingringsmonn på spenning siden det bare er en enkel DC motor i vifta.

 

I min nåværende bil, en 2010 Honda Civic, så har jeg forsterkerene montert i reservehjulsbrønnen, der er det minimal ventilasjon, men det har ikke vært noe problem med varmgang så langt. Den ene forsterkeren er en klasse AB 4 kanaler til dørhøyttalerne, den blir ikke spesielt varm siden den er ganske overdimensjonert. Forsterkeren som driver subwooferen er siste generasjon klasse D og den utvikler knapt noe varme selv på full guffe så det blir ikke mye lunk nedi der. Poenget mitt er at med klasse D forsterker så kreves det ikke i nærheten like mye kjøling som med klasse AB.

Edited by Lefse1

Share this post


Link to post

Strengt tatt er det ikke bare en enkel DC-motor i PC-vifter. Det er en AC-motor med innebygd styringselektronikk. Dog funker de som oftest greit opp til rundt 16V.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...