Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte turbo på en hyundai i30 2008


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette gjelder en Hyundai i30 1,6crdi 2008 modell. Den har gått 153 000. Hatt jevnlige oljebytter fram til nå. Turboen tok kvelden under forrige oljeskift da oljefilteret ble satt i skeivt og det ikke ble nok gjennomstrømning. Først hørte jeg en sirenelignende lyd som da antagelig var turboen før oljelampa begynte å lyse... Sjekket da oljefilteret og så at stanga i oljekoppen var brukket og lå på skrått. Mulig det kan ha kommet plastdeler i motoren... >_<

 

Turboen på motoren har takk kvelden. Jeg har lest litt rundt og snakket med flere verksteder.

Fått prisoverslag på alt fra 15 000 til 30 000 på bytte av turbo. Det beste tilbudet i mine øyne er fra et merkeverksted som skulle ha rundt 20k for jobben. Og da er det flushing av motor, uorginal turbo, men jobben gjøres grundig, anslått til en dags arbeid.

 

Ett annet verksted jeg snakket med sa at de har byttet turbo på tre hyundai i30, og flushet motoren minst tre ganger, og gjort alt supergrundig for å unngå at turboen skal ta kvelden igjen, bare for å få en reklamasjon etter ett par måneder. Det aktuelle verkstedet ville helst ikke rører bilen, da de bare hadde dårlige erfaringer med den aktuelle motoren. Visstnok en PSA-motor(?) som er masseprodusert i Frankrike.

 

Har også lest på noen andre forumer at motoren og turboen kan bli ymse hvis man først bytter turbo en gang, så går den gjerne igjen og igjen og igjen da det blir liggende slam, slag og rester i motoren som soter til turboen på nytt...

 

Er det noen som har noen erfaringer med denne motoren, eller turbobytte på en slik? Har hørt om turbobytte på andre bilmerker uten problemer, men veldig usikker på akkurat denne modellen.

 

Ser fram til svar

 

-Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde Hyundai brukte sine egne motorer jeg, dvs delt med Kia. Trodde ikke de brukte motor fra PSA. Men, om det er en psa 1.6, så er det en motor som er utviklet av BMW, Ford og PSA (Peugeot/Citroën). Motoren i seg selv er gullegod den, men som alle diesler så liker den ikke småkjøring, i kombinasjon med oljer som ikke klarer å holde det rent på de lange skiftintervallene som er. En "idiotsikker" måte å fikse det på er en henimot totaloverhaling som innebærer ny bunnpanne, ny sil, nye oljerør, nye ventilløftere, etc. En jobb som komme ropp mot 50.000,- på et seriøst verksted som gjør jobben skikkelig. Det kan i endel tilfeller holde å ta en skikkelig innvendig motorvask, ned med bunnpanne og rengjøre sil, bytte oljerørene til turboen, og deretter sørge for å bruke skikkelig olje og bytte olje minst 2 ganger i året. Å bare bytte turbo løser ingenting. Der ligger et filter inne i oljerøret til turboen, dette tiltettes ved for dårlig olje. Verksted kan sjekke om det kommer nok smurning til turbo med å sette en beholder under returrøret på turbo, og måle mengde olje som kommer per minutt. Husker ikke nøyaktig, men lurer på om det var 0,5l/min på tomgang, men det finnes i spec. Er plastdeler knekket av oljefilterholderen, så bør jo den biten finnes igjen, så det er vel nødvendig å ta ned bunnpanne uansett.
Men sjekk nå først at det faktisk er en PSA-motor. Andre diesler kan få problemer andre steder og andre måter enn det jeg beskriver her, men felles for "alt" av diesler er at de ikke tåler lite til middels kjøring i vårt klima med lite belastning og lav temperatur.
Husk å kjøp el eller bensin neste gang da :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er samme motor som står i Kia Cee'd, en 4 sylindret DOHC produsert av Hyundai.

Iogmed at jeg pendler til jobben hver dag, ca 2,5 mil hver vei hver dag, med litt E6 hvor fartsgrensa er 110km/t, så burde vel det igrunn ikke være noe problem med tilsmussing av olje/motor til vanlig? Er en dieselturbo en slags slitedel, som må byttes av og til uavhengig av kjøring, eller gjelder det stort sett småkjørerne? =) Hvis det stemmer at jeg har en DOHC produsert av Hyundai, vil det da være problemfritt å bytte turbo, eller må man da være like omstendelige som med en PSA motor?

Lenke til kommentar

Turbo er en slitedel som påvirkes av ulike forhold; oljeskift, kvalitet på oljen og at den får kjøle seg ned før motoren slås av. Lar min(e) gå på tomgang ett minutt eller to for å få sirkulert oljen gjennom så det ikke står varm olje og koser seg i turboslanger og i turbohus; særlig etter lengre kjøring i høy hastighet.

 

Om det er enkelt/problemfritt å bytte turbo avhenger av hvor den sitter og hvor mye som må ut og inn igjen - som utgangspunkt. Som Fikse skriver i sitt innlegg så er det også ting med oljesil, oljerør etc som absolutt er verdt å få kontroll på. En ny turbo kan vare i mange mil men å ha eliminert så mye så mulig av potensielle framtidige feilkilder og nytt havari er verd pengene hvis du skal ha bilen i flere år.

 

En telefon til merkeverksted for å høre hva som er standard arbeid på disse motorene når rottefella har klappet sammen er en ting som kan være lurt i forhold til å innhente tilbud fra andre verksted m.t.p kvalitet på jobben.

Endret av LabWeiler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...