Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne innmat DPF før EU


Relex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, tenker og fjerne innmaten på dpf og sveise d på igjen.

Går den igjennom eu, og kommer d opp noen feilkoder?

Hva er evt fordeler/ulemper med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

motorlampa kommer på hvis du fjerner innmaten, noe som vil gi 2'er feil på EU... 

noen biler går også i nødmodus...

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er hensikten? Er DPF'en trøblete, eller er det mer ytelse du er på jakt etter?

Måler verkstedet utslippet på bilen så går den sannsynligvis ikke gjennom PKK. Selger du bilen videre etterhvert og kjøperen ikke får bilen godkjent når det er tid for ny PKK, kan kjøperen få "problemet" fikset på skikkelig vis og du må punge ut etterhvert som du har fått forbrukerrådet og senere forbrukertvistutvalget i mot deg. Da hjelper det ikke å si at du "ikke visste om at innmaten manglet".

 

Det blir sure utgifter. Men hva slags bil er det snakk om? Vet at på noen av VAG motorene så kan dette gjøres uten at du får feilmelding om det er gjort skikkelig, mens på den populære PSA 1.6 dieselmotoren som sitter i ganske mange biler, så er det ikke fullt så enkelt.

Endret av SuperBlackBird
Skrevet

Hei, dette gjelder en Audi a4 b7 quattro 2006 mod, 2.0 tdi BPW

 

Saken er at den ikke kom igjennom eu pga for høy røyktetthet, den ryker ved ujevne mellomrom noen ganger mye andre ganger lite uavhenging av motor temp.

 

Vi har da en god grunn til og tro at det er dpf som er årsaken til dette.

Det jeg lurer på og gjøre er og ta ut dpf rense det og bore noen hull igjennom innamten, sveise d på og feste d igjen.

 

Skal selge bilen, så gidder ikke bruke noeb tusenlapper bare for og fjærne dpf i hjernen.

Råd/tips til hva man burde gjøre?

Skrevet

Hvis DPF er gåen så er det som regel en grunn til det. M.a.o. andre problemer. Ødelagt DPF er bare symptomet.

 

Og tviler på du får mye for en bil med feilkoder og som ikke går gjennom EU-kontroll pga. manglende DPF.

Skrevet (endret)

DPF er ikke et filter man bytter. Det skal egentlig holde ut hele bilens levetid. Det som skjer er at andre ting går galt og får DPF til å tette seg eller bli ødelagt. F.eks. ødelagte dyser, lekkasjer i innsug, turbo eller eksos, ødelagte sensorer etc.

 

Edit: Eller ved mye småkjøring.

Endret av sedsberg
Skrevet

Ja stemmer, var noe prob med dysene men fikk byttet dem og el nettet så d og alt annet ser ut til og fungere.

Poenger nå er at d mest sannsynlig er nærmere tett og jeg må ta d ut og rense d

Skrevet

Det finnes de som driver med rens av DPF-filtre. Er garantert noen av de i Norge også. Prøv å finne et slikt verksted. Mye billigere enn ny DPF, samt at du har større sjanse for å komme gjennom EU-kontroll og du kan selge bilen med god samvittighet.

Skrevet

Sant men vil prøve og holde d så billig som mulig skjønner du i og med at bilen skal selges. Så egt d enkleste sånn sett er og rense innmaten blåse igjennom med trykkluft og stikke et par hull tenker jeg

Skrevet

Du bør uansett få sjekket om ECU må programmeres. Er du uheldig får du feilkode og bilen går i "limp mode".

Og selger du bilen må du gi beskjed om denne mangelen så du ikke risikerer å måtte betale for reparasjon eller kjøpe bilen tilbake.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...