Gå til innhold

Oppsett av hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper på å kunne få litt hjelp her da jeg er forholdsvis datakyndig på det meste utenom nettverk.

Jeg har nå et stort hus som vi nå i tillegg gjør loftet til loftstue.

 

Jeg vil lage da et nettverk som i all hovedsak er basert på trådløs styrke da områdene er for store til å kable.

Jeg har fiber idag med 80/80 linje(vurderer å oppgradere til 150/150). Modem og inntak står i 2.etg og her er det ganske åpne forhold og god forbindelse med 5g nettverk til alle mobile enheter. De mobile enhetene har forsåvidt god dekning over hele huset.

Tilbake til poenget: Fra modem og til TV er det ca 10m rett linje, rett over TV kommer loftstua og det er her min uvitenhet blir mest gjeldene.

På loftstua kommer det meste til å bli plassert. Her blir det X-box, PS4 og PC som også skal fungere som enn lagring og streamingsenter. Jeg tenkte å bygge en liten mediapc som jeg kan ha ved TV for så å hente filmer/serier fra hovedenheten på loftet. Egentlig så vil jeg at alle evt mediaenheter skal, ved å koble seg på hjemmenettet, kunne finne pc'en på loftet og streame derfra.

Eller ville det vært lettere å sette opp en NAS som alle enhetene kan "se" og hente film/serier derfra?

 

Ønsker folk sine tanker på hvordan jeg setter opp et slikt nettverk og evt hva slags hardware jeg burde bruke. Modemet er idag standard fra Altifiber: (https://www.altibox.no/privat/kundeservice/produktark/fmg/) - er denne god nok?

Tenkte litt på homegroup til windows, men aldri helt fått til dette heller(noen som sier litt om nivået mitt ift nettverksforståelse :D)

 

Legger ca 3-5k i mediapc samt er forberedt på at ikke modemet fra Altifiber ikke er godt nok.

 

 

 

post-445544-0-24488100-1520879783_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 2.4 ghz klarer du neppe særlig over 100 mbit på over 50 meter avstand. Uansett om kanalene ikke ovelapper hverandre.

 

På 5 ghz bør du klare 300 mbit lett på de fleste rutere på kort avstand 10-20 meter fri sikt.

 

Bruk kabel forbindelse eller vurder altibox wifi pluss, men dog hjelper den ikke særlig på hastighet kun på dekning og ytelse på 5 ghz frekvensen.

 

Så mitt råd må du bruke trådløs ha de trådløse enhetene i samme rom å bruk 5 ghz frekvensen hvis mulig.

Ellers får du ikke full hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis dekningen i huset er tilfredsstillende og du ikke opplever problemer med oppetid eller annet, så er det ikke noe poeng å velge noe nytt utstyr. 

 

Når det kommer til mediepc, så finnes det mange måter å gjøre dette på! Det enkleste er ofte å kjøpe en NAS, men det blir ofte dyrere også. En del NAS'er har egne apper som gjør at utstyr kan koble seg direkte og streame filer etc. 

Lenke til kommentar

Hvis dekningen i huset er tilfredsstillende og du ikke opplever problemer med oppetid eller annet, så er det ikke noe poeng å velge noe nytt utstyr. 

 

Når det kommer til mediepc, så finnes det mange måter å gjøre dette på! Det enkleste er ofte å kjøpe en NAS, men det blir ofte dyrere også. En del NAS'er har egne apper som gjør at utstyr kan koble seg direkte og streame filer etc. 

Takk for input. Ingen problemer til dd med oppetid annet enn det som sikert er normalt til tider. God signalstyrke oppe også fant jeg ut.

Har du noe erfaring med NAS og evt hvilke produsenter/programvare som er enklest å forstå seg på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...