Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lekkasje av bremsevæske høyre bakhjul


Anbefalte innlegg

Hei

 

Var ute og kjørte en dag når noe plutselig skjedde med bilen. Det kom en lyd og bremsene dro litt ekstra til. Var heldigvis bare noen hundre meter hjemmefra, så kjørte bare hjem og parkerte bilen. Testet bilen noen dager senere i gaten utenfor. Når jeg bremset hardt kom det en dunkelyd fra bakre del av bilen. Testet så bilen igjen noen dager senere, da merket jeg begrenset bremsekraft og at bremsepedalen sank sakte ned i gulvet. Etter litt googling fant jeg ut at det må være en lekkasje av bremsevæske. Nivået på bremsevæsken har synket fra nesten under max til litt under min nå. Jeg fant ut at det lå mye bremsevæske (regner jeg med) på innsiden av venstre bakhjul. Jeg tok dette av, og så at det tyter ut bremsevæske fra bremsetrommelen. Jeg hadde ikke et godt skrujern tilgjengelig, og valgte å ikke skru denne opp for å se på innsiden. 

 

Etter litt videre googling har jeg en teori om at bremsesylinderen på bakhjulet er kaputt. Jeg ser dette er en rimelig del å kjøpe inn, og har sett noen videoer på bytte av disse, og dette virker som en veldig enkel jobb. 

 

Kan det være andre ting som er galt inne i bremsetrommelen enn bremsesylinderen?

Hva bør jeg forvente av pris fra et verksted for å fikse dette?

 

Er det mange verksteder som lar en kjøpe delen selv? Skiftet bremseskivene foran selv i fjor, og sparte veldig mye på å kjøpe disse inn på nett og gjøre jobben selv. NAF skulle ha 2000 for bremseskiver, mens det kostet godt under halvparten på nett.

 

 

Tusen takk for svar :)

 

Edit: Ser jeg skrev høyre bakhjul i tittelen og venstre i teksten, men det er sikkert ikke så viktig :)

Endret av boyfromthenorth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koster nok en 2-3k å gjøre dette på verksted.

 

Du trenger ny sylinder og nye bremsesko. Hvis du skal gjøre det selv, vær forsiktig når du tar av/på fjæra, spørs hvor mye spenn det er i den. Bruk en vanlig avbiter for å få sikkelig tak på den. Nå vet jeg ikke hvordan bremserøret inn på sylinderen ser ut, men hvis det er rusta bra kan det bli "gøy" å løsne det. Husk å lufte bremsene og etterpå.

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...