Gå til innhold

Hvilket skjermkort til videoredigerings-PC?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en PC til videoredigering, men er på budsjett. Har heller ikke såå mye peiling på det her. Jeg står mellom de kortene her foreløpig:

https://www.komplett.no/product/980765/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gtx-1050-ti-4gb-rog-strix?offerId=KOMPLETT-310-980765#

og 

http://cdon.no/elektronikk/asus-geforce-gtx-1060-dual-oc-3gb-2xhdmi-2xdp-dvi-nvidia-p38680855?utm_term=ASUS+Asus+GeForce+GTX+1060+Dual+OC+3GB+2xHDMI%2C+2xDP%2C+DVI+NVIDIA&utm_content=38680855&utm_campaign=prisjakt_no_PC+-+Comp+-+Video+Card_home-electronics&tduid=d7419e7c8824b66ecdb418251dd55ab6&affId=2097229&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc

 

1060 virker jo som det åpenbare valget, men jeg la merke til at den faktisk har 3GB videominne, mot 1050 Ti som har 4. Har dette mye å si?

 

I tillegg har jeg fått med meg at Adobe-programmer har begynt å ta i bruk Cuda-kjerner til rendering. Jeg har fått med meg at folk derfor har sagt at nvidia-kort er bra til redigering. Jeg lurer på om det må være nvidia, eller om det bare er antall cuda-kjerner som har noe å si? Eller er begge over nvidia?(Nå merker dere at jeg ikke har peiling).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CUDA cores er nVidia, så om du bruker Adobe premiere ville jeg valgt nVidia over AMD.

 

Ville helt klart gått for GTX 1060, 600 mer for 40% flere CUDA cores er et åpenbart valg om man skal bruke det til Premiere som faktisk støtter og foretrekker CUDA cores :)

 

1050 ti er i utgangspunktet ikke så sterkt at det vil få noe utbytte av å ha 1GB ekstra, RAM har heller ikke like mye å si i redigering.

 

1060 har raskere minne (RAM), flere CUDA cores og flere Render Output Units. 1060 er vesentlig bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å presisere: Adobe-produktene fungerer med AMD kort også, da med OpenCL. Så er der vanskelig å gjøre feil. :)

Ja, Adobe Premiere støtter både CUDA og OpenCL, den vesentlige forskjellen her er at det kun er CUDA som har sertifisering for GPU acceleration funksjonen i Premiere. Denne funksjonen gjør GTX kortene vesentlig raskere i Premiere rendering enn AMD. Vet at AMD har en uoffisiell sertifisering for GPU acceleration for OpenCL i Premiere, men dette støttes kun på eldre generasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...