Gå til innhold

Qualcomms nye prosessorserie skal bringe premium-egenskaper til rimeligere mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver ny prosessor bruker mindre og mindre strøm, ofte skriver de 30-35% mindre, dvs. i slutten prosessorer vil ikke bruke strøm i det hele tatt, kanskje de begynner å produsere strøm og lade batterier. :) Bare tuller, men jeg mener at de gir oss alltid urealistiske tall, som vi er sauer...bææææææ :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hver ny prosessor bruker mindre og mindre strøm, ofte skriver de 30-35% mindre, dvs.

Til slutt vil ikke prosessoreren bruke strøm i det hele tatt, kanskje de begynner å produsere strøm og lade batterier. :)

Bare tuller, men jeg mener at de gir oss alltid urealistiske tall, som vi er sauer... *bææææææ* :)

 

 

 

 

- Du er inne på noe der...

Varme er jo i seg selv en form for energi, så det er ikke helt utenkelig at det kan bli en realitet en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hver ny prosessor bruker mindre og mindre strøm, ofte skriver de 30-35% mindre, dvs. i slutten prosessorer vil ikke bruke strøm i det hele tatt, kanskje de begynner å produsere strøm og lade batterier. :) Bare tuller, men jeg mener at de gir oss alltid urealistiske tall, som vi er sauer...bææææææ :)

Nei, tallene de gir pleier ikke å være langt ifra det som stemmer.

 

Si at du har en app som bruker CPU. Denne appen brukte for 10 år siden 5000 mW. Nå la oss si at hvert år så synker strømtrekket med 30%

 

Da vil det etter 10 år være et strømtrekk på kun 141 mW. 10 år til 4 mW.

 

Samtidig på 10 år se på antall transistorer. Si du startet med 1000. Etter 10 år? 159.000 transistorer.

 

På grunn av varmeutvikling så kan en krets bruke maks ca 5W. Så om de går på fult trekker de 5W. Men den trenger ikke å bruke alle 159.000 transistorene. Kun 1000 av dem. Tar vi da 5000/159, så ser vi et strømbruk for de 1000 transistorene i den nye kretsen er 31 mW. Langt under de 141 mW som ble lovet.

 

Dette er en overforenkling, men jeg tror du ser poenget. Det at strømtrekket synker med 30% hvert år er faktisk ikke unaturlig. CPUer i dag bruker faktisk tilnærmet ingen strøm ved lette oppgaver. Men mer riktig enn strømtrekk er det effektivitet. Om du kjører CPU på fult så bruker den 5W, bare nyere CPUer bruker 5W og gir mye mer ytelse for de 5W.

Lenke til kommentar

Snapdragon 700 skal bli et godt kompromiss, lover Qualcomm.

 

SD 700-serien har god ytelse for kunstig intelligens pga Hexagon DSP enheten. Altså de kommer også til å putte inn en god DSP brikke. Da denne er den delen av Qualcomms SoCer som har best ytelse på dette, da de ikke har noen dedikert NPU som Kirin 970 og A11.

Lenke til kommentar

...bruker mindre og mindre strøm, ofte skriver de 30-35% mindre, dvs. i slutten prosessorer vil ikke bruke strøm i det hele tatt...

Flott eksempel på hva norske matte undervisning gir oss...

 

Bare tuller, men jeg mener at de gir oss alltid urealistiske tall, som vi er sauer...bææææææ :)

Hvilke tall mener du er urealistiske? De fleste mennesker er faktisk "sauer" når det kommer til å tolke tall fra prosessorer, og en pressemelding er et ganske intrikat dokument der tekniske verdier gjøres om til mer overfladiske estimater som enklere leses av børs folk. Men det er sjelden direkte feil i disse...
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...