Gå til innhold

PC til lyd og lett videoredigering.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til bruket du spesifiserer burde det vel fungere greit med en ok 2 eller 4 core godt speccet i5.

Med tanke på prosessorutnyttelse kan de være lurt å tenke igjennom om du vil ha en rask dualcore over en tregere core-klokke på en quad. Sjekk opp software du vil bruke og om den er bra multithreadet.

 

nVidia er vel mest safe å få for, men Intel har greie GPU'er integrert i CPU for enkel bruk. Du har også funksjoner som Quicksync hos Intel som er nyttig. Kommer an på om du ønsker å bruke maskinen enkelt eller vil ha en multibruksmaskin med litt futt, om den skal være lett portabel, og om du trenger bra batteri etc.

 

Skal du bare redigere lyd og ikke ta den opp på PC klarer du deg greit med det som er innebygget. Ønsker du å ta opp lyd og redigere med høy monitorer-kvalitet er det lurt å gå for eksterne kort.

 

Dette er en rimelig god deal;

musikkhuset.no/produkt/studio-pa/lydkort/focusrite-1/focusrite-scarlett-solo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si. Klart 8 generasjons intel eller en av AMD Ryzen cpu'er med 6 kjerner er fristene i en ny maskin. Mye ram minne og forholdsvis store disker er vel nødvendig for lyd og videoredigering om der er lange opptak i høy oppløsning.

Skjermkort tror jeg ikke er nødvendig, og om det er fordelaktig så tror jeg et ganske billig kort til 1500 kroner gjør jobben.

 

Her er en ganske rimlig maskin som er ektremt bra bygget, og som kan være et greit budsjettvalg:

https://www.komplett.no/product/10862/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-home/komplett-silent-home?offerId=KOMPLETT-310-10862#

Delene kan også kjøpes løst og settes sammen selv, men da ville jeg valgt et annet hovedkort og f.eks intel i5-8400 cpu (krever "1151 Z370" hovedkort) eller Ryzen 5 2400G cpu (krever AM4 hovedkort). Eller en Ryzen 5 1600, men da må en ha skjermkort, og kan da f.eks bruke et Sapphire Radeon RX 560 Pulse.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...