Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SDSL spørsmål....


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med SDSL i forhold til ADSL?

Er det slik at SDSL er full duplex og ADSL halv duplex?

Det jeg egenlig lurer på er at når man har ADSL og er tilkoblet et fildelings

nettverk (p2p) og noen benytter seg av din upload hastighet vil download hastigheten din da gå ned.(dette vet jeg)

Men gjelder det samme for SDSL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SDSL har like stor opplastning som nedlastning.. ergo Symmetrisk DSL

ADSL har ulike hastigheter, og heter derfor Asymmetrisk DSL

Full / Halv duplex er forskjellen om noe kan kommunisere samtidig (full) eller en om gangen (halv :p )

 

(eks.. ikke 100% nøyaktige tall!!!)

Den største forskjellen er at du har upload på enten 120kb eller 16kb. Så en som laster fra deg (med ISDN-7kb) vil enten bruke 5% av eller 50% av upload linja di..

 

Hastigheten vil alltid synke når 70-80 % av kapasiteten til linja blir brukt..

Lenke til kommentar

Veelding kort forklart:

Redusert nedlastingshastighet i ADSL når noen uploader fra deg har ingenting med duplex å gjøre. Det som skjer er at svarpakkene du må sende tilbake til en host du laster ned fra, blir lagt i køen ut sammen med pakkene som skal til de som laster ned fra deg, og dette fører til forsinkelse. Hvis denne forsinkelsen blir stor nok (når upstreamen din er høy), vil dette oppleves på den andre siden som en forstoppelse i nettet. I verste fall bli pakket kastet pga. fulle buffere. Både for sent ankommende og droppede ACK pakker, vil medføre at hosten som sender data til deg, vil sette ned sin vindusstørrelse, noe som fører til redusert hastighet.

I SDSL, der du har symmetrisk kapasitet i begge retninger, vil ikke det samme problemet nødvendigvis være ikke-eksisterende, men vil forekomme i *mye* mindre grad enn i tilfelle ADSL.

Uansett type linje, er det en god ide, dersom du har en ruter som støtter det, f.eks å gi ACK pakker høyere prioritet enn alt annet, slik at de slipper å stå i kø.

Lenke til kommentar
Det jeg egenlig lurer på er at når man har ADSL og er tilkoblet et fildelings

nettverk (p2p) og noen benytter seg av din upload hastighet vil download hastigheten din da gå ned.(dette vet jeg)

Men gjelder det samme for SDSL?

Hvor mye hastigheten går ned avhenger hovedsaklig av om du drunker ut-linjen. Bruker du en klient som er god til å begrense opplastingshastigheten, kan du får svært mye ut av en ADSL linje også. Jeg har Delta 2000 fra NGT, og med BitTorrent-klienten Azureus utnytter jeg akkurat nå i følge MRTG 95% av nedlastingshastigheten, og 89% av opplastingshastigheten. Desverre har jeg ikke sett noen andre programmer som begrenser opplastingshastigheten på en så optimal måte. Jeg har 608 kbps ut, og har satt Azureus til maks 50 KB ut.

Lenke til kommentar
Uansett type linje, er det en god ide, dersom du har en ruter som støtter det, f.eks å gi ACK pakker høyere prioritet enn alt annet, slik at de slipper å stå i kø.

Dette har i praksis desverre nokså begrenset nytte isolert sett, siden ADSL-modemer vanligvis har et eget buffer. Dermed blir ACK-pakkene liggende og vente uansett. Kan man i midlertid i tillegg begrense ut-hastigheten i ruteren, slik at den er litt under det ADSL-modemet kan ta unna, vil ikke bufferet bli fylt opp, og ACK-pakkene kommer raskere fram.

Lenke til kommentar
Uansett type linje, er det en god ide, dersom du har en ruter som støtter det, f.eks å gi ACK pakker høyere prioritet enn alt annet, slik at de slipper å stå i kø.

Jeg har en dlink 614+ vil denne støtte dette ack greien du snakker om? og eventuelt hvordan konfigurerer jeg denne til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...