Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

MacBook mister tilkobling til wifi


Anbefalte innlegg

Jeg har en ruter i leiligheten som både iPhone og stasjonær PC ikke har noen problemer med. MacBook'en var online en stund, men så plutselig forsvinner nettet (det står at den er fortsatt er koblet til men nettet fungerer ikke). Jeg prøvde å skru wifi av og på, men når jeg så prøver å koble på nettet igjen får jeg "The Wi-Fi network "..." could not be joined". Samtidig er PC og iPhone koblet til på samme nett...

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant et tips om å gå til activity monitor og force quit SystemUIServer, og koble ut USB-enheter. Gjorde dette og kom på igjen (vet ikke hvilken av disse to som løste problemet). Fem minutter senere er jeg dog offline igjen... 

 

 

Sender ruteren 2,4 og 5Ghz med samme SSID? 

Har ikke peiling på hva det betyr, skal jeg finne ut av det må du nesten skrive hvordan jeg sjekker dette...

Lenke til kommentar

Fant et tips om å gå til activity monitor og force quit SystemUIServer, og koble ut USB-enheter. Gjorde dette og kom på igjen (vet ikke hvilken av disse to som løste problemet). Fem minutter senere er jeg dog offline igjen... 

 

 

Sender ruteren 2,4 og 5Ghz med samme SSID? 

Har ikke peiling på hva det betyr, skal jeg finne ut av det må du nesten skrive hvordan jeg sjekker dette...

 

 

Noen nettverkskort som er satt til å automatisk velge 5Ghz nettet veksler selv fra 2,4 til 5G, det kan gi utfall lik det du nevner. En enkel løsning er å sette forskjellige navn på nettverkene slik at du i det minste kan feilsøke om det er dette som skjer.

Lenke til kommentar

 

Fant et tips om å gå til activity monitor og force quit SystemUIServer, og koble ut USB-enheter. Gjorde dette og kom på igjen (vet ikke hvilken av disse to som løste problemet). Fem minutter senere er jeg dog offline igjen... 

 

 

Sender ruteren 2,4 og 5Ghz med samme SSID? 

Har ikke peiling på hva det betyr, skal jeg finne ut av det må du nesten skrive hvordan jeg sjekker dette...

 

 

Noen nettverkskort som er satt til å automatisk velge 5Ghz nettet veksler selv fra 2,4 til 5G, det kan gi utfall lik det du nevner. En enkel løsning er å sette forskjellige navn på nettverkene slik at du i det minste kan feilsøke om det er dette som skjer.

 

Sette forskjellige navn på nettverkene? Det er kun ett nettverk jeg bruker... 

Lenke til kommentar

Klarer du logge på ruteren hjemme? logg på og se om du har et SSID (nettverksnavn) for 2,4Ghz og et for 5Ghz, om de er lik putter du på en _5G eller noe i navnet.

Jeg husker ikke login til ruteren lenger, kan jeg se om jeg har to forskjellige SSID kun via nettverksinnstillinger for PC/iPhone/MacBook? På de finner jeg kun ett nettverk i hvert fall.

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet problemet - jeg bruker en USB-C til USB-A adapter, og så lenge denne er koblet i, mister jeg nettet. Så fort jeg tar den ut, er jeg online igjen. Jeg har prøvd den i begge porter, med samme resultat. Er det noe annet å gjøre enn å ta den tilbake til butikken? Vil det samme problemet oppstå med en annen adapter...?

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet problemet - jeg bruker en USB-C til USB-A adapter, og så lenge denne er koblet i, mister jeg nettet. Så fort jeg tar den ut, er jeg online igjen. Jeg har prøvd den i begge porter, med samme resultat. Er det noe annet å gjøre enn å ta den tilbake til butikken? Vil det samme problemet oppstå med en annen adapter...?

Det er faktisk mulig du har et problem som er designfeil hos Apple.

 

Wi-Fi nettverk sendes ved to frekvenser, 2,4 GHz og 5 GHz. Så SSID er bare navnet på nettverket, og hvis 2,4 og 5 har samme navn, altså samme ID kan det føre til problemer, men problemet ditt stammer fra noe annet tror jeg.

 

USB-kontroller chiper fungerer også på 2,4 Ghz. Og hvis du setter Wi-Fi og USB chip for nærme hverandre og de begge opererer på samme frekvens så får du interferens mellom dem. Så det å bruke USB vil da ødelegge for Wi-Fi. Det virker dumt, men det er faktisk et reelt problem på enkelte modeller.

 

Så en del produkter du kobler inn med USB vil ikke fungere samtidig som Wi-Fi. Jeg så en som tok USB pluggen litt lengre ut slik den fortsatt hadde data-kontakt, men ikke satt så bra i. Da gikk det litt bedre. Kanskje du kan putte noe materiale mellom for å hindre interferens? :p

 

Søk på det på internet så finner du mange med samme problem. Her er en tråd med video fra en som fikser Apple produkter og har detaljert forklaring over problemet. Og en enkel oppsummering :)

https://www.reddit.com/r/macbookpro/comments/5b54nl/new_macbook_pro_has_problems_with_wifi_while/

 

 

Men dessverre så tror jeg om du trenger flere porter, så finnes det ikke noen annen løsning enn å få en annen maskin.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

 

Tror jeg har funnet problemet - jeg bruker en USB-C til USB-A adapter, og så lenge denne er koblet i, mister jeg nettet. Så fort jeg tar den ut, er jeg online igjen. Jeg har prøvd den i begge porter, med samme resultat. Er det noe annet å gjøre enn å ta den tilbake til butikken? Vil det samme problemet oppstå med en annen adapter...?

Det er faktisk mulig du har et problem som er designfeil hos Apple.

 

Wi-Fi nettverk sendes ved to frekvenser, 2,4 GHz og 5 GHz. Så SSID er bare navnet på nettverket, og hvis 2,4 og 5 har samme navn, altså samme ID kan det føre til problemer, men problemet ditt stammer fra noe annet tror jeg.

 

USB-kontroller chiper fungerer også på 2,4 Ghz. Og hvis du setter Wi-Fi og USB chip for nærme hverandre og de begge opererer på samme frekvens så får du interferens mellom dem. Så det å bruke USB vil da ødelegge for Wi-Fi. Det virker dumt, men det er faktisk et reelt problem på enkelte modeller.

 

Så en del produkter du kobler inn med USB vil ikke fungere samtidig som Wi-Fi. Jeg så en som tok USB pluggen litt lengre ut slik den fortsatt hadde data-kontakt, men ikke satt så bra i. Da gikk det litt bedre. Kanskje du kan putte noe materiale mellom for å hindre interferens? :p

 

Søk på det på internet så finner du mange med samme problem. Her er en tråd med video fra en som fikser Apple produkter og har detaljert forklaring over problemet. Og en enkel oppsummering :)

https://www.reddit.com/r/macbookpro/comments/5b54nl/new_macbook_pro_has_problems_with_wifi_while/

 

 

Men dessverre så tror jeg om du trenger flere porter, så finnes det ikke noen annen løsning enn å få en annen maskin.

 

 

Vet ikke helt om jeg kjøper den der :p  I såfall er det j**ig sært og gjelder vel kun macbooks.

Er det usb kontrolleren som er en del av briikkesettet internt i maskinen du sikter til ?

Jeg har en USB dongel som også er WIFI Adapter (det er rimelig nært hverandre , må være både usb chip kovnerter/kontroller og wifi tilstede i dongelen) .

 

Er lengre tids bruker av IOS (Iphone/Ipad) men har holdt meg til windows på pc/laptop så har ingen erfaringer der.

Er mange på jobb (vi er 1600 ansatte) med macbooks og har ikke hørt noen hatt det problemet med USA type A adapter.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt om jeg kjøper den der :p  I såfall er det j**ig sært og gjelder vel kun macbooks.

Er det usb kontrolleren som er en del av briikkesettet internt i maskinen du sikter til ?

Jeg har en USB dongel som også er WIFI Adapter (det er rimelig nært hverandre , må være både usb chip kovnerter/kontroller og wifi tilstede i dongelen) .

 

Er lengre tids bruker av IOS (Iphone/Ipad) men har holdt meg til windows på pc/laptop så har ingen erfaringer der.

Er mange på jobb (vi er 1600 ansatte) med macbooks og har ikke hørt noen hatt det problemet med USA type A adapter.

 

Om du kjøper det eller ikke, så er det likefullt et reelt problem. Det trenger ikke kun å gjelde Macbooks, og det gjelder langt ifra alle. Det er 2016-modeller av MBP. Usikker på hvilke konfigurasjoner det gjelder. Det gjelder heller ikke alle enheter, men eksempelvis en USB dongle vil slå den ut. Regner med det har litt med hvor mye data som blir overført over USB  osv.

 

Jeg tror og hvilken side du bruker den på har noe å si.

 

Uansett betyr det at folk kan ha modellen uten å oppleve problemet, men det kan lett påvises på alle modeller med en USB dongle.

 

Apple lager egne hovedkort, og de lager kompakte hovedkort. Åpenbart har de gjort en designfeil og var ikke klar over at de puttet for lite avstand med manglende skjold mot interferens. Og rimelig sikker på at ting som mus og tastatur via USB fungerer helt fint. Og selvfølgelig vil ikke Apple teste med dongle, fordi de har jo satt inn perfekt mengde porter :)

 

 

Selv for erfarne, flinke folk kan interferensproblemer være vanskelige å oppdage. Og dess mindre og mer kompakt ting skal lages, dess større er problemene med interferens. Det er egentlig ikke et sært problem, vi er bare vant med at de som lager produktene har forsikret produktet mot alle slike problemer før det havner i butikken. Men av og til så overser de noe.

 

Merk det er ikke noe spesiell kritikk av Apple, alle selskaper kan gjøre feil. At de ikke har innrømmet det er noe verre da. Regner og med at de fikset det på senere 2016 modeller. Jeg bare sier det finnes mange folk som har dette problemet, og det er helt likt som beskrevet her. Og hvis det finnes et dokumentert problem og du har alle de samme symptomene på dette problemet er det overveiende sannsynlig at det er problemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...