Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Overheating på ASUS GL702VS?


Anbefalte innlegg

  Hei.

 

Nettopp kjøpt en ny ASUS med følgende specs:

 

Graphics adapter
NVIDIA GeForce GTX 1070 (Laptop) - 8192 MB, Core: 1443 MHz, Memory: 2002 MHz, NVIDIA GeForce GTX 1070 21.21.13.7878, None
Memory
16384 MB DDR4-2400 / PC4-19200, up to 32 GB (2 SO-DIMM slots)
 
SPØRSMÅL:
 
Når jeg spiller PUBG når temperaturene på både CPU og GPU opp mot 80 celcius. I tillegg vises GPU-herzen som RØD pga 4007hz, både på idle (som i vedlagt bilde) og ved heavy load som når pubg kjøres. 
Er 80 grader for mye for denne type laptop? Og er det noe galt med laptopen siden GPU-en går på 4007 MHz konstant?
 
Takk for svar.

post-428124-0-38994400-1518036980_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, disse maskinene blir varme, og skjermkortet tåler 90 grader celsius. 4007 MHz på minnet betyr bare at du har makset ut hastigheten på det. Bruker GL502VS med samme spec og PSU er spesifisert til 230W og selv med det trekker den litt kapasitet fra batteriet selv med PSU koblet i når den kjører på "Best Performance" profilen. 
 
Flere ting du kan gjøre for å bedre temperatur, støy og throttling.
 
Lag godt innsug av luft til maskinen ved å bygge den opp under på baksiden og ha litt plass bak maskinen for utblåsingen av varmluft. Pass på at du ikke dekker til noe av innsuget når du bygger opp og sjekk hvor den er minst varm etter tung bruk lengst mulig bak før du fester noe bak så limet holder på det du forhøyer med. En del bruker også en kjøleplate under maskinen istedet.
 
Bruk f.eks Throttlestop og undervolt CPU. De fleste klarer greit å kjøre stabilt på -60 til mindre enn -100 mV volt.
Throttlestop -> Turn On -> FIVR -> Unlock ajustable voltage -> Offset voltage

ViichUJ.png
 
Bruk MSI Afterburner -> CTRL + f . Du kan som regel justere opp kurven en god del i bunnen og redusere den i toppen. Dette gir bedre ytelse på mindre volt i tillegg til at du reduserer ytelsen bitte litt mot å få redusert strøm og varme, så du overklokker og underklokker egentlig samtidig. Disse kortene har litt å gå på for vanlig spillbruk, men ikke gå bananas her. Det er folk som bruker mye mer aggressive justeringer enn mine, spesielt i bunnen. Jeg har justert ned toppen litt, så jeg struper kortet litt, men disse kortene bruker som du ser mer strøm når du kjører høy klokke, så litt reduksjon koster sånn sett lite ytelse. Husk å flate ut kurven helt med like verdier når du nedjusterer. Bruk pil opp og ned på tastaturet for finjustering.

 
CQv3oDo.png
 
Hvis du ikke har noe imot å åpne maskinen kan du legge på ny kvalitets-kjølepasta etter rens. Har sett at ASUS er vel generøs med kjølepasta, noe som går mot prinsippet om å bruke akkurat nok og bittelitt til.
 
Bytter du ut harddisken med en SSD trekker maskinen litt mindre strøm.

 
Kjører du primært på SSD kan du kjøre spindown på HDD og ha alt det viktige du bruker ofte på SSD'en.

Du kan også ta ut HDD og sette den i USB-kabinett. Helst et med ekstern PSU, men det hjelper litt å bare få ut varmen den genererer også.

 

Ikke forvent mirakler av dette, men det hjelper på. Dette er en kraftplugg av en maskin så man må forvente at den blir varm og trenger kjøling.

 

På min PSU står det Output 19,5V 11.8A

Kan du skrive ned tilsvarende tall på hva som står bak på PSU'en din ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jepp, batteriet er typisk på 96% etter 3 timer. Det tilsier at det trekkes mer strøm fra det enn det lades.

Batteriet er på 62 Wh (Watt timer) så maskinen trekker rundt 1 Wh pr time ved relativt tung bruk når ekstern PSU er koblet i.

 

Det er litt ullent om dette er by design eller ikke da forklaringene varierer. Du har en nyere modell i samme serie, så lurte på om det var lignende symptomer på den. De har jo ikke oppgradert PSU så enten har de vel nedjustert ytelse i BIOS eller utbedret grunnproblemet. Har ikke funnet ut hva som er greia.

 

Hvis du vil teste er vel det enkleste å justere ytelsen via batteri-ikonet og sette best performance før du spiller PUBG. Legg merke til klokkeslett og batterikapasiteten før og etter spilløkten, starter du med 100% batteri så kan du beregne bruk ved å gange 62 med 0,batteriprosent så lenge den er 99 eller lavere. Deler du det tallet du regner ut på antall timer så har du forbruk i Wh. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Synes denne serien er pushet vel kraftig av ASUS i forhold til kjølebehov med det resultatet at maskinen bremser ytelse som en sikkerhetsfunksjon. Blir det for varmt slår bare maskinen seg av. På den andre siden yter 1070 i maskinen tilsvarende et desktop-kort, noe som ikke var standard før i tiden. Er ikke så mye å gjøre annet enn det som er nevnt siden problemet er grunndesignet av maskinen og generelt problemet med varmeutvikling. Egentlig ikke så farlig at det trekkes så små mengder strøm siden maskinen er rimelig utdatert før batteriet blir problemet. ASUS har jo gått for et internt batteri du må skru opp maskinen for å nå og generelt kjøper ikke folk disse maskinene for batteritiden.

Lenke til kommentar

Nei, sant det. 

 

Jeg brukte dog ThrottleStop, og takket være dine anbefalinger gikk tempen ned ca 5-10 grader, avhengig av om jeg kjørte viften på fullt eller ei. Igjen, takk for tipset. Jeg kommer nok til å levere denne maskinen tilbake (åpent kjøp), men tipsene dine var vel verdt da jeg ikke får gjort det før sent i neste uke.. 

 

Takk!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor ASUS ikke fikser slik i revisjoner, og i allefall på nye generasjoner. Lurer på om de stresstester maskinene i kjølerom eller noe har endret seg i produksjon etter design. Maskinene er omentrent designet for at du må bruke kjølepad under.

 

Normalt pleier jeg ikke å fraråde kjøp, men denne serien er på kanten, så jeg skjønner greit at du bruker åpent kjøp. Synd egentlig fordi ASUS lager bra systemløsninger ellers. 2-300 kroner mer i kjøleløsningen så hadde de sikkert vært i mål. Teknisk sett er det smart å bruke batteriet til å bufre siden det bedrer ytelsen. Det er boost både i CPU og GPU. Sånn sett kan en nedregulere strømforsyning, men det hadde vært fint å få beskjed om det før kjøp.

 

Throttlestop er greit å ha kjørende uansett maskin da den bruker mindre energi på å gjøre samme jobben. Intel spesifiserer volt med god margin for å garantere at prosessoren virker selv om de fleste fungerer helt fint med undervolting i et typisk bruksmønster. Samme egentlig for nVidia. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...