Gå til innhold

40.000 utviklere har talt: Dette er det mest populære språket - men de norske selskapene er ute etter helt annen kompetanse (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Python er mitt 7. språk og en stor favoritt,- ikke minst fordi det finnes så enormt mye gratis kode av høy kvalitet som man lett får brukt fra Python. Jeg skjønner det Simen sier om frykt for dynamiske typer i store systemer, men kan ikke la være å tenke at dette kan være forankret i en skole og metodikk. Moderne programmering handler mer og mer om å ta i bruk andres komponenter og skrive minst mulig selv. Da må fokus være på systematisk testing slik at man vet koden virker i alle kjente bruksscenarier. Bruker man et språk med innebygget sikkerhet i form av typesjekk kan man lettere falle for fristelsen å teste mindre. Dette kjenner jeg meg selv på,- testing er ikke gøy, men det er det eneste som sikrer kvalitet uansett språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg bruker språk basert på kva slags problem eg skal løyse, om det er Python, Java eller Javascript gir eg blanke f i.

Men ein ting er sikkert, når det skal kodas mykje, med mange design patterns som skal implementerast så synes eg Java er det mest skalerbare(å få oppgåver løyst i eit team) å kode i. Og det skyldes ikkje språket, men økosystemet og verktøya rundt Java.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Strukturelt liker jeg best c++, samt at footprint til resultatet er vidunderlig lite (mht. distribusjon). Men enig i at andre språk har fordeler på andre måter. Python er jo elegant lettvint og java har økosystemet sitt.

 

Så lenge resultatet ikke skal distribueres (til mange) kan en jo kombinere bruk av språk på de servere en selv har kontroll på.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...