Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skattefradrag: 9 måneders jobbopphold i utlandet


gulnisse

Anbefalte innlegg

Hei, hei

 

Jeg er jobber for tiden for et norsk selskap stasjonert i utlandet (sør-øst Asia). Jeg skal jobbe her i 9 måneder før jeg jeg vender tilbake til Norge (sept 2017 - juni 2018).

 

Jeg lurer på om det er noe jeg burde være obs på når det kommer til skatt og evt fradrag? Jeg har hørt en del snakk om at det er noen lukrative fradrag knyttet til kostnader (kost og losji) man har i utlandet, men jeg klarer ikke å finne noe informasjon om dette. Det eneste jeg finner info om er 1-års regelen for skatteemigrasjon, men dette vil ikke være relevant for meg.

 

Kort oppsumert forhold jeg regner med kan være relevant:
- Arbeidsgiver betaler for hotell i utlandet. På grunn av familieforhold betaler jeg fortsatt leie i Norge. 

- Jeg har noe, men begrenset, mulighet til å lage mat på hotellet, og ender med ekstra matutgifter. Dette dekker jeg privat.
- Jeg har også ekstra utgifter knyttet til klesvask og rens, skopuss o.l. Dette er relativt små summer som jeg dekker privat. 

- Jeg kommer til ha et par turer til Norge i jobbsammenheng dekket av arbeidsgiver (I tillegg til en del annen reiseaktivitet, rundt 40 døgn i fjor, hvor alle utgifter er dekket av arbeidsgiver).

- I tillegg kommer samboer til å reise hit på privat basis. Utgifter til dette dekkes privat. 

 

Setter stor pris på all hjelp og innspill :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fradragen teller etter man har jobbet i utlandet over ett år og da ikke har en norsk adresse, for da mister man også norske trygderettigheter etc.. Så du har vel allerde funnet svaret...

Jeg er klar over at for å ikke skatte til Norge må man jobbe utenlands i mer enn et år (+ en rekke andre betingelser). Her tenkte jeg mer på andre fradrag man har som vanlig skatteyter i Norge, av type pendler- og reisefradag o.l. Siden min jobbsituasjon er litt spesiell nå tenkte jeg at det kunne være noen mindre kjente fradrag som kunne være aktuelt som jeg ikke har oversikt over. 

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

 

Du har vell diett? 

På jobbreise har jeg diett (eller helt korrekt reiser på regning). Men siden oppholdet her varer i 9 måneder regnes det ikke som jobbreise, og jeg har ikke diett eller annen godtgjørelse for kost. Bolig er som sagt betalt. 

 

Virker noe rart, normalt sett reduseres bare dietten med 25% meg bekjent. Forøvrig finnes det mange fine "huskelister" på lengre opphold utenlands(jobb opphold) om du googler :) 

Lenke til kommentar

 

Fradragen teller etter man har jobbet i utlandet over ett år og da ikke har en norsk adresse, for da mister man også norske trygderettigheter etc.. Så du har vel allerde funnet svaret...

Jeg er klar over at for å ikke skatte til Norge må man jobbe utenlands i mer enn et år (+ en rekke andre betingelser). Her tenkte jeg mer på andre fradrag man har som vanlig skatteyter i Norge, av type pendler- og reisefradag o.l. Siden min jobbsituasjon er litt spesiell nå tenkte jeg at det kunne være noen mindre kjente fradrag som kunne være aktuelt som jeg ikke har oversikt over. 

Hvilket land dreier dette seg om? Har norge skatteavtale med dette landet så holder det med at du har vært borte mer en 50% av året ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...