Gå til innhold

Har krypteringen som vi alle bruker en bakdør?


Anbefalte innlegg

Det er flere konspirasjonsteorier rundt dette, spesielt blant folk som ikke klarer å skille et telefonnummer fra en IP adresse - så som de aller fleste konspirasjonsteorier, så klarer de aldri dokumentere noe som helst med noe som er i nærheten av fakta.

 

S-boksene i DES (https://en.wikipedia.org/wiki/S-box) ble betraktet som svake fordi NSA ønsket å få dem endret uten å si fra. Ca. ti år senere ble en metode kalt "differensial kryptoanalyse" publisert som kunne brukes til å knekke DES, og endringene NSA foreslo var nøyaktig slike endringer som var lure for å styrke algoritmen. I dette tilfellet ble det altså dokumentert at NSA i sin interne kryptoanalyse var rundt ti år foran den åpne litteraturen.

 

Den originale krypto-algoritmen for GSM mobiltelefoni var knekkbar http://www.academia.edu/2852448/Breaking_the_GSM_A5_1_cryptography_algorithm_with_rainbow_tables_and_high-end_FPGAS . I analysen ble det funnet en "matematisk bakdør". Den var så finurlig at man _kanskje_ kunne ha gjettet på at den var plassert der med vilje, men hvem vet?

 

Uansett, at det finnes matematiske bakdører er ikke kontroversielt. Det er heller ikke kontroversielt at etteretningsorganisasjonene unnlater å åpent publisere sine funn mhp hvordan de knekker knekke kryptografi.

er heller ikke kontroversielt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakgrunnen var (om jeg ikke husker feil) at Kongsberg solgte noen computerstyrte freser til USSR, og disse gjorde sovjetunionen istand til å frese vesentlig mer stillegående propeller til ubåtene sine.

USA ble rasende og innførte restriksjoner på datamaskineksport.

 

For å korrigere litt:

1) Fresene var produsert av Toshiba

2) Computerstyringene kom fra Kongsberg.

3) Noen SW-sperrer manglet, slik at maskineringsnøyaktigheten ble høyere enn den skulle vært.

4) Sovjeterne fikk mer stillegående ubåter.

 

Da saken ble kjent i USA, gikk rasende kongressmedlemmer løs på bærbare Toshiba-PC'er med slegge ...

Så jeg lurer på om ikke restriksjonene gikk på import av Toshiba-produkter til USA (?) som "straff".

Lenke til kommentar

 

Bakgrunnen var (om jeg ikke husker feil) at Kongsberg solgte noen computerstyrte freser til USSR, og disse gjorde sovjetunionen istand til å frese vesentlig mer stillegående propeller til ubåtene sine.

USA ble rasende og innførte restriksjoner på datamaskineksport.

 

For å korrigere litt:

1) Fresene var produsert av Toshiba

2) Computerstyringene kom fra Kongsberg.

3) Noen SW-sperrer manglet, slik at maskineringsnøyaktigheten ble høyere enn den skulle vært.

4) Sovjeterne fikk mer stillegående ubåter.

 

Da saken ble kjent i USA, gikk rasende kongressmedlemmer løs på bærbare Toshiba-PC'er med slegge ...

Så jeg lurer på om ikke restriksjonene gikk på import av Toshiba-produkter til USA (?) som "straff".

Jeg var klar over at det var styringen som kom fra Kongsberg, men ikke at det var Toshiba som produserte fresene. Det var meget sterke reaksjoner ja.

 

Jeg reiste en del til/fra USA på den tiden, og jeg hadde alltid med meg kvittering som viste at laptopen (US produsert) var kjøpt i Norge. Jeg er nokså sikker på at det var eksportrestriksjoner på de, og jeg mener jeg deklarerte den ved alle utreiser fra USA.

 

Toll/Immigrationkontrollørene i USA er lavtlønte med lav utdanning, og jeg tok ihvertfall ikke risikoen på trøbbel.

 

Lenge siden, så detaljene er ikke helt på plass :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...