Gå til innhold

Platespiller som skipper og spraker


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg har i det siste fått sansen for gamle skiver, og har i den forbindelse anskaffet meg en spiller av type Pioneer PL-111Z. Ifølge selgeren og det jeg kunne finne etter søk på nett, så skal dette være en helt grei spiller til en som nettopp har startet sitt "plateeventyr"  :)

 

Dessverre hadde hverken jeg eller selger skiver å teste med, så salget gikk - bokstavelig talt - "uhørt" for seg. Når jeg nå kommer hjem og skal teste, så brummer og støyer det fælt. OK, tenker jeg - det er sikkert jordingsproblemer, og løser det med å feste en jordingskabel mellom spiller og forsterker. Brummingen forsvinner, men støyen/sprakingen er der fremdeles. I tillegg så er det øyeblikk hvor nåla "sklir" over 2-3 låter, før den igjen får grep og fortsetter å spille. Nåla vil heller ikke "gå" langs den ytterste kanten av skiven. Setter jeg den der, så går den en runde før den sklir over til midten av første låt. Skiven er helt ny, kjøpt i går. 

 

Jeg er som sagt helt grønn, men jeg i hvert fall forestille meg at det ikke skal være slik. Selgeren bor såpass langt unna - og prisen var såpass "grei" - at det ikke vil lønne seg å dra tilbake med spilleren. 

 

Spørsmålet er derfor; kan dette være problemer som er forårsaket f.eks av en dårlig eller slitt nål? Og det om det i det hele tatt lønner seg å gjøre noe med, eller om det kanskje er like greit å kjøpe noe nytt fra f.eks Hi-Fi Klubben. :roll:  Ser de har en til rundt 1500 fra Denon som skal være OK

 

Min høres vel hakket verre ut en denne her, vil jeg si:

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, Hårek. Jeg har sjekket litt på nåla, samt sammenlignet med bilder jeg har funnet på nett, og jeg kan ikke se at det er en særlig markant spiss tilstede på spilleren jeg har, den virker nesten helt slett der den får kontakt med plata. Ser om jeg ikke kan få tak i en ny nål og teste med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...