Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mørkerøde tær, hva er det fornoe? Blodsirkulasjon? Varmt vann?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg synes legen din bør spandere på deg en ordentlig legesjekk, og ikke bare fortelle deg at du bør gå noen uker å se det an. Legebesøk vil jeg si at er førsteprioritet. Ellers kan en jo begynne å tenke om det er enkle ting som kan være nyttige dersom det er snakk om mangel på blodsirkulasjon. Men, jeg har ikke greie på dette slik en lege har. Jeg tipper at det du beskriver er symptom på et eller annet, men klarer ikke å hjelpe deg mer på hva det kan være. Bladet i fra treet Ginkgo Biloba f.eks. vil hjelpe å åpne kapillærene, men det kan ha bivirkning som gjør at du blør litt lettere dersom du skjærer deg. Det er som regel alltid en bieffekt av slike ting og medisiner. Men leger gir jo medisiner over en lav sko, og dersom problemene dine er større enn bivirkninger så hvorfor ikke prøve det ut.

 

Litt fysisk fostring er aldri feil. Og det er ikke viktig hva du gjør, bare det at du gjør litt av noe. Da blir det enklere å fortsette med det, istedetfor å gi opp fordi det var for vanskelig.

 

Anonymous poster hash: 7116e...f9e

Ja, men jeg har være svært inaktiv siden sommeren. Altså svært og beveger beina lite, bare i helgene når jeg er ute.

 

Kanskje begynne å trene i 1 uke og om det blir ingen bedring så er det videre til legen? Hadde jo det i april og så ikke noe random som har kommet, da og var jeg lite fysisk aktiv.

Endret av coby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja besøk legen du.

 

Jeg ser ikke noen gode grunner for at du skal selveksperimentere videre med det. Forklar heller legen det du har opplevd og det du tror at kan være årsak. Men var jeg deg så ville jeg heller ha latt legen pønske ut hva årsaker kan være for noe.

 

Dersom du velger å være tøff gutt og se det an selv, eller å ro det vekk med at det kun er mangel på trening som er årsaken bak, så kan det hende at en eller annen sykdom eller syndrom ikke blir oppdaget tidlig. Treningen kan du heller begynne med når som helst og holde på med videre uavhengig av om det er noe galt eller ikke, vil jeg da si.



Anonymous poster hash: 7116e...f9e
Lenke til kommentar

De ser ut som fingrene mine når jeg er stillesittende (altså, at jeg ikke får sirkulert blodet i fingrene skikkelig fordi jeg ikke bruker dem nok).

 

Leser jeg fra et annet forum. Men synes det er rart at tærne mine er ikke er slik når jeg øker pulsen.

 

Men ok, får bestille legetime.

Lenke til kommentar

Tvilsomt, du får vanligvis en kortvarig rødhet/hevelse.

Sikker? Tenker på at det kan ha skada noe vev der. Ble tråkka på begge føttene sjukt hardt.

 

Leser at skade i tær tar lengre tid for kroppen å fikse enn andre steder.

Endret av coby
Lenke til kommentar

 

Tvilsomt, du får vanligvis en kortvarig rødhet/hevelse.

Sikker? Tenker på at det kan ha skada noe vev der. Ble tråkka på begge føttene sjukt hardt.

 

Leser at skade i tær tar lengre tid for kroppen å fikse enn andre steder.

Etter min erfaring varer brennmerkene du får på matta varer mye mye lenger enn ømme føtter begått av stump vold, jeg kan godt si at du har acrocyanose eller PAD.

 

Men det er begrenset hvor mye fjerndiagnostisering hjelper deg.

Lenke til kommentar

 

 

Tvilsomt, du får vanligvis en kortvarig rødhet/hevelse.

Sikker? Tenker på at det kan ha skada noe vev der. Ble tråkka på begge føttene sjukt hardt.

 

Leser at skade i tær tar lengre tid for kroppen å fikse enn andre steder.

Etter min erfaring varer brennmerkene du får på matta varer mye mye lenger enn ømme føtter begått av stump vold, jeg kan godt si at du har acrocyanose eller PAD.

 

Men det er begrenset hvor mye fjerndiagnostisering hjelper deg.

Hva er acrocyanose? Noe som hjelper for det?

 

PAD kan det ikke være, da jeg leser at det gjelder for folk over 70 år, samt at det gir kramper/smerter og den slags.

Lenke til kommentar

Har lest rundt nå og det virker som jeg kan ha:

 

Perifer cyanose - skyldes redusert sirkulasjon eller økt oksygenforbruk i perifere vev. Blodet som forlater hjertet er normalt.

 

Så uaktivitet som jeg tenkte kan være en direkte årsak?

 

Du velger selvsagt. Men, nå synes jeg det var litt merkelig at du startet opp denne tråden dersom noen har trampet hardt på tærne, og du ikke kunne komme på det innledningsvis.

 

Du må gjerne fortsette å sitte der og lure deg selv ved å finne på konklusjoner. Det ene minuttet så tror du at det kan være fordi A, så det neste at det er fordi B. Ta en tur til legen, det har de fleste mulighet til å ta seg råd til.

 

Anonymous poster hash: 7116e...f9e

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

OT er fjernet. Kan man ikke hjelpe eller bidra til trådens tema, lar man være å poste.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering kan sende til meg via Personlig Melding

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...