Gå til innhold

Tesla produserer fortsatt langt færre Model 3-biler enn planlagt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fremdeles tro på at de begynner leveringer i Norge i løpet av 2018... :)

Jeg også, og setter egentlig en knapp på desember 2018. Produksjonstakten er allerede høy nok til at Tesla har evnen til å oversvømme Norge med Model 3, og de er jo bare i begynnelsen av produksjonsopprampingen. Spørsmålet er når Tesla ønsker å begynne å levere biler i Norge.

 

Min skisse på hvordan leveransene vil utarte seg er ca slik:

 

Q1 2018: 20k

Q2 2018: 42k

Q3 2018: 66k

Q4 2018: 78k

Q1 2019: 90k

Q2 2019: 102k

Q3 2019: 120k

Q4 2019: 120k

 

Det er altså 206k i 2018 og 432k i 2019. Om Tesla leverer 150k Model 3 i USA i 2018, og fordeler 56k på resten av verden (der Norge som marked står ca først i køen), så kan de fleste reservasjonene i Norge være levert i 2018. Spørsmålet er igjen om dette er måten Tesla ønsker å gjøre ting. Noen faktorer som spiller inn:

 

1. Insentivene fases ut i USA, og Tesla ønsker å levere flest mulig før dette skjer.

2. Tesla ønsker å ha riktig antall reservasjoner. Om de har mindre reservasjoner enn de ønsker kan det lønne seg å begynne å spre biler utover verden for god PR, mens om de syns de har for mange kan de fortsette å pøse biler inn i USA.

3. Tesla ønsker å levere de best utstyrte bilene først. Disse har bedre inntjening, som gjør at de får inn mer penger til å bruke på videre vekst. De vil gå tom for reservasjoner på godt utstyrte biler i USA lenge før de går tom for reservasjoner i USA.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et regnestykke som kvartal for kvartal vil vise seg å være mer optimistisk enn Elon sin kroniske hang til å love for mye for fort. Tviler p at Tesla klarer mer enn 10 000 faktisk produserte Model 3 per kvartal. Norge ser en Model 3 tidligst sommeren 2019 mens RHD markeder ser Model 3 sent 2020.

Skrevet

Nei nei, går ikke konkurs når du blør 95 millioner kr om dagen. Ei heller klarer å produsere nok biler, har store leverings problemer og sliter enda med "barnesykdommer" på de aller første bilene som ble levert, samtidig som aksjen stuper og 4 milliarder i underskudd... Nei nei.. Lang fra konkurs da gitt. 3 kvartal 2018, skal du se.

  • Liker 1
Skrevet

Tesla går ikke konk. De er eneste reelle leverandør av elbil med lang rekkevidde, med hengerfeste, med autopilot og SUV. De selger allerede flere biler enn de klarer å produsere. De som går konk er fossilprodusentene som nekter å innse at fremtiden er elektrisk. Om få år har vi ikke lengre Volkswagen, Toyota, BMW, Audi, Opel etc. osv.

 

:D

Morsom du, alle utenom Opel (ikke fått med meg at de har noe planlagt i det minste) har elektriske biler på gang, og tipper PSA kommer til å enten utvikle egne Opel el-biler, legge ned merke eller klistre Opel på franske modeller.

 

Og er ingen bombe at Tesla selger flere biler når de ikke klarer å levere det de har lovet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...