Gå til innhold

Atter en hjelp til oppgradering tråd


Anbefalte innlegg

Hei. Har en aldrene i5-760 som jeg mener er på tide å pensjonere nå. Og da må jeg oppgradere pc-en min litt.

Trenger følgende deler hk/ram/prossesor. Noen som kan sette opp et greit oppsett for en 5000-6000 kr helst intel?

 

Har følgende selv: 1070ti, custom loop til cpu( så lenge 1156 socket passer over til 1151) psu(en eldre 550w) og kabinett størrelse hest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du først skal oppgradere, så vil jeg påstå at en i5 8400 er det minste du bør ha. Ellers kan du like gjerne beholde den du har nesten. Så trenger du DDR4 minne og et Z370 hovedkort da.

Er det ikke smartere med Intel Core i5-8600K, koster 800 kr ekstra men jeg mener det er verdt prisen.

Eneste er hvis trådstarter har ITX kabinett og overklokking ikke er priortert, heller ikke å selge den videre.

Men klar over budsjettet sprekker, men trådstarter kan jo ha litt is i magen også og vente litt. For det koster litt å oppgradere senere. Kunne ønske cpuene kunne oppgraderes med software men slik er det ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Når du først skal oppgradere, så vil jeg påstå at en i5 8400 er det minste du bør ha. Ellers kan du like gjerne beholde den du har nesten. Så trenger du DDR4 minne og et Z370 hovedkort da.

 

Er det ikke smartere med Intel Core i5-8600K, koster 800 kr ekstra men jeg mener det er verdt prisen.

 

Nei, til den prisen han ønsker å betale er en i5 8400 grei. Eventuellt en Ryzen 1600/1600X da, men Intel CPU'n er bedre til gaming. De 800 kr bør han heller legge i noen gode RAM brikker eller hovedkort. På den måten kan han oppgradere til en i7 8700K senere om han vil det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Kabinettet er av typen Thermaltake Core X9. Skal ha nok av plass. Hvor mye må jeg oppi for å få ett brukande i5 8600k eller i7 . Har noen av dere muligheter for å sette opp et sett av vær type med brukende men rimelige deler ?

 

Fra Komplett.no :

 

post-10067-0-74953800-1514884915_thumb.png

 

Kommer da under 6000 kr, men så trenger du en CPU kjøler om du ikke kan bruke den du har. Ja, i7 8700K er raskere enn i5 8400, men da blir prisen deretter også. Dessuten med 8700K vil jeg anbefale et litt mer high-end hovedkort som har bedre VRM kjøling.

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke smartere med Intel Core i5-8600K, koster 800 kr ekstra men jeg mener det er verdt prisen.

 

Nei, til den prisen han ønsker å betale er en i5 8400 grei. Eventuellt en Ryzen 1600/1600X da, men Intel CPU'n er bedre til gaming. De 800 kr bør han heller legge i noen gode RAM brikker eller hovedkort. På den måten kan han oppgradere til en i7 8700K senere om han vil det.

 

Problemet med ryzen 1600x man må klokke til 4 Ghz hvis ikke cpuen skal bli særlig flaskehals mot GTX 1070  eller bedre.

Oppgradere til i7 8700K senere er tullete spørs du meg, snakk om sløse penger, cpuer er ikke så populært på bruktmarkedet. Vertfall ikke uoverklokkbare.

 

Dere får mener hva dere vil, jeg syns det er tullete å ha en 65 watt cpu et et slik kabinet, det kan fint dra sokkel 2011-03 oppsett uten tempraturproblemer samme med AMD Ryzen Threadripper TR4. Men trådstarter får gjøre som man vil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

snipp

 

Men LMH1 da...fikk du ikke med deg at trådstarter skrev :

 

Trenger følgende deler hk/ram/prossesor. Noen som kan sette opp et greit oppsett for en 5000-6000 kr helst intel?

 

Derfor de delene jeg satt opp. Det at jeg nevnte oppgradering til 8700K senere, var ment som en mulighet, ikke noe han må/bør gjøre. 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hmm ok. Men vist jeg kan klare å komme meg opp i 7000kr så får jeg ihvertfall en i5 8600k brukende oppsett?

 

Edit: det hk som du satt opp betroz. Er det greit sammen med en l5 8600k også?

 

Forskjellen mellom et hovedkort til 1500 kr og et som koster 1000-1500 kr mer, er overklokkings potensiale for både CPU og RAM. De dyrere kortene har litt bedre komponenter på dem. Når man øker spenningen, så øker også temperaturen på strømstyringskretsene (VRM) på hovedkortet. De billige korta har dårlige kjøleløsninger der. Så er det også forskjell i antall USB porter, lydkort del osv.

 

Du kan fint bruke det hovedkortet jeg satt opp med en i5 8600K også, men ikke prøv å nå 5.0 Ghz på CPU, eller 4000+ MHz RAM. :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hva mener dere er den beste veien å gå vist det står mellom en i5 8600k mot i7 8700 uten k.ca 400kr i forskjell på de to settene jeg satt i sammen. Vil bli mest brukt til spilling. Blir nok noen år til neste oppgradering og da er kanskje muligheten for oc kjekk å ha? Det er kanskje dumme spørsmål, men vil ikke gå på en smell. Når makten(samboeren) ikke ser vitsen i å bruke penger på pc deler, må man vrenge å vri på det man kan. ?

 

Sett 1: https://www.prisjakt.no/list.php?l=447925

 

Sett 2: https://www.prisjakt.no/list.php?l=447917

Endret av kr33g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...