Gå til innhold

Gåent batteri/softwarefeil - Reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en HTC 10 som ble kjøpt i mai 2016.

Har selvsagt merket at batteriet har blitt dårligere siden den var ny, men den har i det siste halvåret drevet å plutselig startet på nytt og havnet i bootloop.

Eneste måten å få orden på det er å holde nede volum ned samt på/av knappen når den starter på nytt så man får opp menyen og mulighet for å slå den av. Da starter den som regel. Men da er batteriet plutselig tomt. Batteriet har nesten hver gang vært på rundt 40% når dette har skjedd. Så det går fra 40 til 1%. Opplever også etter dette skjer, at prosenten ikke synker, den fryser gjerne på et tall og synker ikke ved lenger tids bruk. Dette retter seg av og til om jeg starter på nytt, men ikke alltid.

 

Jeg har gjort fabrikk reset, konfigurert som ny enhet og gjort en "clear cache partition". Men det har ikke gjort noe forskjell.

 

Tenkte jeg skulle reklamere på dette, men er det noe vits? Reklamasjonsretten er jo 5 år. Men er dette noe som vil føre noen vei?

 

Har hatt telefoner før der batteriet har vært kortslutta sånn telefonen bare dauer under en vis prosent. Men dette skjer jo ikke alltid.

 

Det skjedde nå nettopp, 1 sekund etter jeg opnet Snapchat. Sist skjedde det nesten på sekundet jeg trykte på google foto. Den bare ble svart og startet på nytt med påfølgende bootloop.

 

Dette er jo åpenlyst noe jeg ikke kan ha ødelagt selv.

 

Telefonen har også et lyst punkt på skjermen, som har vært der en stund. Den har seilet fra bordet å inn i vinduskarmen en gong, der volum bryteren ble pittelitt bøyd men det var alt. Det lyse punktet var der lenge før dette skjedde.

 

Den er kjøpt på netonnet om jeg ikke husker feil.

 

Hva tror dere, er det håp?

 

Hilsen

Fredrik

Endret av AlpejoHn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har en HTC 10 som ble kjøpt i mai 2016.

Har selvsagt merket at batteriet har blitt dårligere siden den var ny, men den har i det siste halvåret drevet å plutselig startet på nytt og havnet i bootloop.

Eneste måten å få orden på det er å holde nede volum ned samt på/av knappen når den starter på nytt så man får opp menyen og mulighet for å slå den av. Da starter den som regel. Men da er batteriet plutselig tomt. Batteriet har nesten hver gang vært på rundt 40% når dette har skjedd. Så det går fra 40 til 1%. Opplever også etter dette skjer, at prosenten ikke synker, den fryser gjerne på et tall og synker ikke ved lenger tids bruk. Dette retter seg av og til om jeg starter på nytt, men ikke alltid.

 

Jeg har gjort fabrikk reset, konfigurert som ny enhet og gjort en "clear cache partition". Men det har ikke gjort noe forskjell.

 

Tenkte jeg skulle reklamere på dette, men er det noe vits? Reklamasjonsretten er jo 5 år. Men er dette noe som vil føre noen vei?

 

Har hatt telefoner før der batteriet har vært kortslutta sånn telefonen bare dauer under en vis prosent. Men dette skjer jo ikke alltid.

 

Det skjedde nå nettopp, 1 sekund etter jeg opnet Snapchat. Sist skjedde det nesten på sekundet jeg trykte på google foto. Den bare ble svart og startet på nytt med påfølgende bootloop.

 

Dette er jo åpenlyst noe jeg ikke kan ha ødelagt selv.

 

Telefonen har også et lyst punkt på skjermen, som har vært der en stund. Den har seilet fra bordet å inn i vinduskarmen en gong, der volum bryteren ble pittelitt bøyd men det var alt. Det lyse punktet var der lenge før dette skjedde.

 

Den er kjøpt på netonnet om jeg ikke husker feil.

 

Hva tror dere, er det håp?

 

Hilsen

Fredrik

Absolutt vits å sende den inn på grunn av reklamasjon av batteriet! Sendte nylig inn både min 2 årige Nexus 6P og min nesten 5 årige Nexus 4 på grunn av dårlig batteri (opplevde omtrent tilsvarende som deg), henholdsvis til Dustin og Telenor, uten problemer. Da verkstedet brukte for lang tid på reparasjonen av begge enhetene (over 4 uker fra jeg sendte telefonene inn på service), fikk jeg hevet kjøpet og tilbakeført hele kjøpesummen. Kjøpte meg istedenfor en Google Pixel 2 XL som jeg bruker nå.

 

EDIT: Er 4 uker, ikke 2 som jeg skrev opprinnelig.

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar

Hm, det høres jo veldig bra ut!

Det var jo en dyr telefon også..

 

Da skal jeg få sendt den inn!

 

Men hvordan går man fram om de bruker mer en to uker da?

Dersom verkstedet bruker mer enn 4 uker kan du pårope deg retten til å heve kjøpet jfr. forbrukerkjøpsloven § 32 og FTUs uttalelser vedrørende ordlyden "innen rimelig tid" i § 30 for reklamasjonssaker gjeldende mobiltelefoner, som sier at grensen der forbruker kan pårope seg retten til heving er på 4 uker fra da produktet ble innlevert (se artikkel fra DinSide). Det vil med andre ord si at du etter 4 uker etter tidspunktet for innlevering kan kreve kjøpet hevet uten problemer. Husk også at du har krav på lånetelefon "hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen", jfr. forbrukerkjøpsloven § 30.

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

det er ikke sikkert du får igjennom reklamasjon på batteriet på en mobil som er halvannet år gammel. Men det er verdt å prøve. Antall ladesykluser, bruk og slitasje må taes med i vurderingen.

 

Om ikke kan https://makrotech.no hjelpe deg med nytt batteri.

Kan informere om at jeg fikk hevet kjøpet på min 4,5 år gamle Nexus 4 da det var problemer med batteriet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...