Gå til innhold

Ingen ungdomsrett- automatisk ingen voksenrett?


vivil

Anbefalte innlegg

Jeg leste et sted for en stund siden at hvis man har brukt opp sin ungdomsrett til videregående opplæring så har man heller ikke krav på voksenretten som gjelder fra 25 år. Stemmer dette? Burde ikke dette stått under hvem som har voksenretten om det var en "hard and fast rule"? Noen som vet med sikkerhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker? For jeg har ingen ungdomsrett lenger. Men jeg husker ikke hvor jeg leste dette med at voksenrett faller bort om du har brukt opp ungdomsrett ? finner det ikke igjen når jeg googler. Prøvde å søke voksenrett for et år siden ca og fikk ingen tilbakemelding..

Lenke til kommentar

Siterer vilbli/utdanning.no:

  • Du har voksenrett fra og med året du fyller 25 år.
  • Har du krav på voksenrett, skal du få tilpasset undervisning for voksne. Du må søke til fylkeskommunen for å få voksenrett. Dette gjør du gjennom vigo.no.
  • Voksne som har fått plass i videregående opplæring har rett til fullføre utdanningen. Det gjelder uansett om du har voksenrett eller ikke.
Er bare å purre på skoleplass/ riktig kommuneinnstans hvis du ikke hører noe videre. Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snakker fra egen erfaring her. Hvis du brukt opp ungdomsretten din og fullført vg1-vg3(dvs. du dropper ikke ut, uavhengig av karakterene), har du ikke ingen rett igjen.

 

Du kan selvfølgelig søke på vgs på nytt, men da stiller du bak alle andre med ungdoms eller voksenrett.

 

Voksenrett er for de over 25 år som ikke har fullført utdanningen de opprinnelig begynte på.

Endret av K_7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snakker fra egen erfaring her. Hvis du brukt opp ungdomsretten din og fullført vg1-vg3(dvs. du dropper ikke ut, uavhengig av karakterene), har du ikke ingen rett igjen.

 

Du kan selvfølgelig søke på vgs på nytt, men da stiller du bak alle andre med ungdoms eller voksenrett.

 

Voksenrett er for de over 25 år som ikke har fullført utdanningen de opprinnelig begynte på.

Hei og takk. Må man ha fullført alle årene for å ikke ha retten? Om man har fullført Vg1 og vg2 hvordan blir reglene da?

Lenke til kommentar

Det villle jeg tro ikke medfører riktighet, ref innlegget over. Jeg vil tro at når man faller inn under "voksenrett" så har man rett til 3 (nye) års videregående opplæring, eller eventuelt til man har fullført "en tre årig videregående opplæring", eller eventuelt fagbrev.

 

Det er jo ikke godt å si 100% sikkert hvordan disse reglene skal tolkes. Man bør vel kontakte opplæringsavdelingen i det fylket der man bor og spørre hvordan man tolker disse reglene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Er litt frustrerende og altfor surrete system dette.

 

- I praksis så har man "fullføringsrett" på grunnskole og vgs nivå, uansett, som Panda nevner. Det er lovfestet.

- Ungdomsrett er kun ut det året du fyller 24 år. 3 år vgs eller mere avhengig av utdanningsløpet ditt.

- Voksenretten starter etter det. Da starter man gjerne i egne voksne klasser, enten på dagtid eller kveldstid.

 

- Har du fått fagbrev før 24 så har du kun mulighet å ta påbygging et år til studiekompetanse på ungdomsretten.

 

- 23/5 regelen gjelder som regel de som ikke fullførte vgs på ordinær måte og skal søke høyere utdanning. Tar du studiekompetanse som voksen så gjelder de årene inn i de 5 arbeid/skole årene.

Men stikk innom ditt lokale inntakskontor og snakk med dem ang rådgivning og videre søking. Det er absolutt ingen automatikk i at dersom du ikke har ungdomsrett lenger så har du samtidig ikke lenger voksenrett. Unntaket er selvsagt dersom du har generell studiekompetanse allerede. Da har du ingen "rett", men har skolen plass så pleier de å slippe deg inn som privatist/hospiterende i klassen. Er læreren virkelig grei så får du "elev-status", selv med voksenrett og du ikke direkte går på voksenopplæringen.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...