Gå til innhold

[Løst] Fullføring av Coffeelake prosjekt. (RAM, SSD og kjøling).


Anbefalte innlegg

Har begynt å kjøpe inn deler til en ny pc.

Dette er hva jeg har handlet inn så langt:

 

Motherboard: ASUS ROG Maximus X (Wi-Fi AC)

Link: https://www.dustinhome.no/product/5011047327/rog-maximus-x-hero-wi-fi-ac

 

Prosessor:     Intel Core I7-8700K

Link: https://www.dustinhome.no/product/5011039605/core-i7-8700k-37ghz-6-core-coffee-lake

 

Kabinett:        Phanteks Eclipse P400S

Link: https://www.komplett.no/product/909209/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/phanteks-eclipse-p400s-glass-silent?noredirect=true?noredirect=true#

 

Fra før så har jeg:

 

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 1080 Turbo

Link: https://www.komplett.no/product/893659/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gtx-1080-turbo?noredirect=true?noredirect=true

 

Strømforsyning: Corsair HX1000i

Link: https://www.dustinhome.no/product/5010797404/hx1000i

 

Harddisk (SSD): Intel Solid-State Drive 330 Series. (180Gb 2 stk).

Link: https://www.dustinhome.no/product/5010627963/solid-state-drive-330-series

 

Vannkjøling: Cooler Master Nepton 280L

Link: https://www.komplett.no/product/803695?noredirect=true

 

Vel det er så langt...

 

Men så kommer problemet! Hva slags RAM bør jeg velge? Og hvor mye? Er kjøleren bra nok eller bør jeg kjøpe en bedre? Vurderer også å kjøpe en M2 SSD på 500Gb eventuellt kjøpe en til senere for å kjøre i RAID0. Kjører pr dags dato RAID0 på mine Intel 330 180Gb disker.

 

Pc`n min brukkes primært til spilling av BF1, BF4 og BFH, i tillegg til dette har jeg ønske om å streame litt og bruker programmer som AutoCad. Overklokking har for meg aldri vert ett tema, men ønsker å ha muligheten. Har primært kikket på Corsair Dominator Platinum RAM, men hva bør jeg prioritere? Hastighet eller mengde? Kvalitet er ett must! 16Gb, 32Gb eller 64Gb? 2400Mhz - 4000Mhz RAM? CL? (Mindre enn 16Gbb RAM er uaktuellt). Av M2 SSD`r så er det Samsung 960 EVO 500GB M2 PCIe SSD jeg har sett på. Noen andre forslag? Av vannkjølere så er jeg veldig i tvil på hva jeg skal velge. Gidder ikke å sette opp custom vannkjøler for dette prosjektet. Men ønsker en god og stille kjøler som helst har egen kontakt for vannpumpen, siden mitt hk støtter pumpe overvåkning. 2x140mm er størrelsen jeg har kikket på. Råd tas imot med takk.

post-185148-0-80515500-1514500300_thumb.jpg

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en AIO kjøler som er litt bedre enn den du har, så må det være NZXT Kraken X62 da. Vet ikke helt når, men Corsair kommer snart med en ny AIO - H115i PRO. Den kan være verdt å vente på kanskje.

 

Siden du skal streame og bruke AutoCad, så bør du iallefall gå for 32GB RAM. 8700K liker rask RAM, så 3200 Mhz bør du iallefall ha. Med RAM over 4000 MHz, så må du regne med å stille på mer ting i BIOS. F.eks noen av disse :

 

G.Skill TridentZ DDR4-4000 C18 QC BW - 32GB

G.Skill TridentZ RGB DDR4-3600 C16 QC - 32GB

G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 C14 DC - 32GB

 

64GB koster en del :

G.Skill TridentZ DDR4-3200 QC - 64GB

 

Når det gjelder SSD, så ville jeg sett på Crucial MX500, 1TB. Skal du ha noe som er merkbart raskere, så må det bli en Intel Optane 900p. Til spill merker du nok ikke forskjellen i det hele tatt. Til AutoCad gjør du kanskje det når du lagrer/åpner projekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha en AIO kjøler som er litt bedre enn den du har, så må det være NZXT Kraken X62 da. Vet ikke helt når, men Corsair kommer snart med en ny AIO - H115i PRO. Den kan være verdt å vente på kanskje.

 

Siden du skal streame og bruke AutoCad, så bør du iallefall gå for 32GB RAM. 8700K liker rask RAM, så 3200 Mhz bør du iallefall ha. Med RAM over 4000 MHz, så må du regne med å stille på mer ting i BIOS. F.eks noen av disse :

 

G.Skill TridentZ DDR4-4000 C18 QC BW - 32GB

G.Skill TridentZ RGB DDR4-3600 C16 QC - 32GB

G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 C14 DC - 32GB

 

64GB koster en del :

G.Skill TridentZ DDR4-3200 QC - 64GB

 

Når det gjelder SSD, så ville jeg sett på Crucial MX500, 1TB. Skal du ha noe som er merkbart raskere, så må det bli en Intel Optane 900p. Til spill merker du nok ikke forskjellen i det hele tatt. Til AutoCad gjør du kanskje det når du lagrer/åpner projekter.

Hei, takk for tipset. NZXT Kraken X62 er en av de kjølerene jeg har vurdert. Men krever ikke NZXT egen programvare for styring av pumpe hastighet osv? Ønsker å bruke HK sin styrings mulighet. (Flow, temp og pump speed). RAM over 4000Mhz støttes ikke av mitt hk pr dags dato. Max 4000Mhz.

 

Har kikket litt på G.Skill sine ram brikker. Vurderer RAM mellom 3400MMhz og 4000Mhz. Men ser at det er ett problem å finne 64GB kit med 4000Mhz. Prisen på kittene er ikke ett problem. Tenkte å bruke en plass mellon 5-10K på RAM. Ville egentlig ha Corsair Dominator Platinum RAM. (De ser rett og slett drit bra ut!). Men de virker till å være utsolgt over alt på kjappe brikker. De med mye mhz har også somm regel høy CL. Vil dette være ett problem?

 

Crucial sin MX500 har faktisk dårligere ytelse enn mine Intel 330`r i RAID0. Har tenkt å bruke M2 disker rett på HK. Intel Optane var det veldig lite informasjon om. Samsung sin disk er vel en bedre løsning? Med Intern datahastighet 3200 MBps Intern datahastighet (skriv) 1800 MBps. Vurderer også Samsung sin pro disk med hakket bedre hastighet.

Lenke til kommentar

Men krever ikke NZXT egen programvare for styring av pumpe hastighet osv? Ønsker å bruke HK sin styrings mulighet.

 

Jeg bruker NZXT sin CAM programvare til å styre min X62 og det funker bra det. Du trenger ikke å ha programvaren oppe hele tiden. En ting som er litt dumt da, er at når du skrur av PC'n så nullstilles X62 instillingene hver gang, men så fort du åpner CAM igjen lastes disse automatisk tilbake. Hvordan dette blir hvis du bare kobler den på hovedkortet vet jeg ikke. Har ikke testet det.

 

 

RAM over 4000Mhz støttes ikke av mitt hk pr dags dato. Max 4000Mhz.

 

Har kikket litt på G.Skill sine ram brikker. Vurderer RAM mellom 3400MMhz og 4000Mhz. Men ser at det er ett problem å finne 64GB kit med 4000Mhz. Prisen på kittene er ikke ett problem. Tenkte å bruke en plass mellon 5-10K på RAM. Ville egentlig ha Corsair Dominator Platinum RAM. (De ser rett og slett drit bra ut!). Men de virker till å være utsolgt over alt på kjappe brikker. De med mye mhz har også somm regel høy CL. Vil dette være ett problem?

 

Det Asus kortet har blitt brukt til å overklokke RAM til ~4500 MHz. Greia er mer at når du går over ~3600 Mhz og opp, så krever det manuell styring på ting for at det skal funke stabilt. Ønsker du bare å sette XMP profile og glemme RAM brikkene, så er 3200-3600 Mhz veien å gå. CL har mest å si ved lavere hastigheter. Når du kommer deg oppover så har båndbredden mest å si, men klart lavere CL er viktig fordet. Altså jo lavere CL og høyere frekvens du klarer, jo bedre. 3600 Mhz CL15 skal være en bra sweetspot. G.Skill har forresten noen brikker som kjører der.

 

 

Crucial sin MX500 har faktisk dårligere ytelse enn mine Intel 330`r i RAID0. Har tenkt å bruke M2 disker rett på HK. Intel Optane var det veldig lite informasjon om. Samsung sin disk er vel en bedre løsning? Med Intern datahastighet 3200 MBps Intern datahastighet (skriv) 1800 MBps. Vurderer også Samsung sin pro disk med hakket bedre hastighet.

 

Intel Optane 900p er kongen på haugen. Ja, Samsung sine 960 EVO og PRO har raskere sekvensiell ytelse, det er riktig, men på alt annet er Optane raskere. Spessielt på 4K random les/skriv og latency. Hvilken ytelse som er viktigst for deg, må nesten du finne ut. Til spilling, så holder en MX500. Men hvis du vil betale det Samsung 960 PRO koster, så er jo det greit også. Forresten Samsung skal komme med noen nye versoner snart. 970 serien mener jeg.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men krever ikke NZXT egen programvare for styring av pumpe hastighet osv? Ønsker å bruke HK sin styrings mulighet.

 

Jeg bruker NZXT sin CAM programvare til å styre min X62 og det funker bra det. Du trenger ikke å ha programvaren oppe hele tiden. En ting som er litt dumt da, er at når du skrur av PC'n så nullstilles X62 instillingene hver gang, men så fort du åpner CAM igjen lastes disse automatisk tilbake. Hvordan dette blir hvis du bare kobler den på hovedkortet vet jeg ikke. Har ikke testet det.

 

 

RAM over 4000Mhz støttes ikke av mitt hk pr dags dato. Max 4000Mhz.

 

Har kikket litt på G.Skill sine ram brikker. Vurderer RAM mellom 3400MMhz og 4000Mhz. Men ser at det er ett problem å finne 64GB kit med 4000Mhz. Prisen på kittene er ikke ett problem. Tenkte å bruke en plass mellon 5-10K på RAM. Ville egentlig ha Corsair Dominator Platinum RAM. (De ser rett og slett drit bra ut!). Men de virker till å være utsolgt over alt på kjappe brikker. De med mye mhz har også somm regel høy CL. Vil dette være ett problem?

 

Det Asus kortet har blitt brukt til å overklokke RAM til ~4500 MHz. Greia er mer at når du går over ~3600 Mhz og opp, så krever det manuell styring på ting for at det skal funke stabilt. Ønsker du bare å sette XMP profile og glemme RAM brikkene, så er 3200-3600 Mhz veien å gå. CL har mest å si ved lavere hastigheter. Når du kommer deg oppover så har båndbredden mest å si, men klart lavere CL er viktig fordet. Altså jo lavere CL og høyere frekvens du klarer, jo bedre. 3600 Mhz CL15 skal være en bra sweetspot. G.Skill har forresten noen brikker som kjører der.

 

 

Crucial sin MX500 har faktisk dårligere ytelse enn mine Intel 330`r i RAID0. Har tenkt å bruke M2 disker rett på HK. Intel Optane var det veldig lite informasjon om. Samsung sin disk er vel en bedre løsning? Med Intern datahastighet 3200 MBps Intern datahastighet (skriv) 1800 MBps. Vurderer også Samsung sin pro disk med hakket bedre hastighet.

 

Intel Optane 900p er kongen på haugen. Ja, Samsung sine 960 EVO og PRO har raskere sekvensiell ytelse, det er riktig, men på alt annet er Optane raskere. Spessielt på 4K random les/skriv og latency. Hvilken ytelse som er viktigst for deg, må nesten du finne ut. Til spilling, så holder en MX500. Men hvis du vil betale det Samsung 960 PRO koster, så er jo det greit også. Forresten Samsung skal komme med noen nye versoner snart. 970 serien mener jeg.

 

Hmm... at jeg må bruke NZXT sin egen programvare gjorde den litt mere uaktuell... :( Synd for liker utseende på den. Corsair sine programer må jeg allerede bruke siden jeg har Corsair HX1000i psu. (Irriterer meg like mye hver gang programvaren popper opp). Så blir nok mest sansynligvis en Corsair kjøler da. Eventuelt så ender jeg opp med å bygge custom kjøling om den irriterer meg nok. ;)

 

Når det gjelder RAM så ser jeg da at min sweet spot ligger mellom 3400Mhz og 3600Mhz. Jeg overklokker ikke, men liker å ha muligheten åpen. Vet jo aldri. Men har fremdeles problemer med å finne brikker med lav CL. Laveste jeg kunne finne er CL 16. (I norske nett butikker). Er vel Corsair Dominator og G.Skill Trident Z som er mest aktuelle.

 

Ser at jeg må vurdere Intel Optane disken du viser til. (Har alltid likt Intel sine disker). Har Intel disker både i min stasjonere og laptopen min pr dags dato. Men ville helst ha disken på HK av estetiske grunner. (Er jo llitt forfengelig også). Men vil Intel sin Optane disk yte bedre enn to Samsung disker i RAID0? For det er jo også en mulighet? Eller kanskje jeg må vente til det kommer nye disker fra Samsung?

Lenke til kommentar

Når det gjelder RAM så ser jeg da at min sweet spot ligger mellom 3400Mhz og 3600Mhz. Jeg overklokker ikke, men liker å ha muligheten åpen. Vet jo aldri. Men har fremdeles problemer med å finne brikker med lav CL. Laveste jeg kunne finne er CL 16. 

 

G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB disse er bra da.

 

 

Men vil Intel sin Optane disk yte bedre enn to Samsung disker i RAID0? For det er jo også en mulighet? Eller kanskje jeg må vente til det kommer nye disker fra Samsung?

 

Når du setter SSD'er sammen i RAID 0, så forbedrer du bare den sekvensielle ytelsen. Intel Optane 900p er best på det meste annet, som jeg skrev. Fordelen med å heller ha 2 stk Samsung 960 PRO da, er at du får mer lagringsplass for pengene. Hva som er viktigst for deg, må nesten du finne ut av :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Husk å flashe BIOS før du installerer Windows. Husk også XMP profile i BIOS for RAM brikkene dine :)

Hvorfor flashe før windows?

 

Du må ikke. Men kjekt med nyeste firmware som støtter flere RAM brikker og fixer ++.

Men er det noen forskjell å flashe før kontra etter?

 

 

Er bare et råd som jeg fikk for lenge siden. Just in case

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Husk å flashe BIOS før du installerer Windows. Husk også XMP profile i BIOS for RAM brikkene dine :)

 

Hvorfor flashe før windows?

 

Du må ikke. Men kjekt med nyeste firmware som støtter flere RAM brikker og fixer ++.

Men er det noen forskjell å flashe før kontra etter?

 

Er bare et råd som jeg fikk for lenge siden. Just in case

Den er grei. Bare lurte :-)

Lenke til kommentar

G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB disse er bra da.


 

Når du setter SSD'er sammen i RAID 0, så forbedrer du bare den sekvensielle ytelsen. Intel Optane 900p er best på det meste annet, som jeg skrev. Fordelen med å heller ha 2 stk Samsung 960 PRO da, er at du får mer lagringsplass for pengene. Hva som er viktigst for deg, må nesten du finne ut av :)

 

G.Skill Trident brikkene ser ok ut. Men de vil jo begrense meg til totalt 32Gb RAM. Heller litt til å bruke 16Gb brikker med tanke på senere oppgradering. Det vil si, 2 x 16Gb brikker. Men virker som om at hvor større mengde RAM pr brikken, jo høyere CL... Vurderer å øke til 64Gb RAM på sikt. Min gamle pc har 4x4Gb RAM. Merker at det er en liten flaskehals i AutoCad. AutoCad er glad i RAM.

 

Intel Optane disken frister veldig. (Handler egentlig ikke så mye om pris, men om slutt resultatet). De jeg ikke liker med Intel disken er at den bruker PCIe granse snitt og ikke M2. Ser bedre ut med diskene montert på HK. I tillegg så tenkte jeg å bruke mine gamle Intel SSD`r i 2,5 plassene i kabinettet mitt og 2x 10 elller 12TB snurre disker til lagring. Så da er alle mine vanlige hd plasser opptatt. :(

Lenke til kommentar

 

Til spilling, så holder en MX500. Men hvis du vil betale det Samsung 960 PRO koster, så er jo det greit også. Forresten Samsung skal komme med noen nye versoner snart. 970 serien mener jeg.

Hm, jeg leita etter den du snakket om. Eneste jeg fant var denne: Crucial MX500 1TB

Samsung 850 EVO 1TB er også i den prisklassen.

 

Pro versjonen er god del dyrere.

 

Var denne SSD`n jeg kikket på: https://www.komplett.no/product/903118/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-960-pro-512gb-m2-pcie-ssd?offerId=KOMPLETT-310-903118#

 

Eventuellt denne: https://www.komplett.no/product/903119/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-960-pro-1tb-m2-pcie-ssd?offerId=KOMPLETT-310-903119#

 

Har to stk Intel 330 pr dagsdato, gir totallt 330Gb i RAID0. Klarer meg pr dags dato med ca 500Gb SSD. (I tillegg til de gamle SSD jeg har. Men liker tanken på å kunne kjøre dem i RAID0. :)

 

For min del så handler det ikke så mye om pris. Men om funksjon og det estetiske aspektet. Men selvfølgelig så må jeg ha samboer godkjenning på det jeg handler. ;) Så må kunne begrunne hvorfor jeg "bare måtte" ha disken som er dobbelt så dyr. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...