Gå til innhold

Nytt og mindre kabinett enn Fractal Design R4


Anbefalte innlegg

Hei.

Har idag PCen, for de som ikke fikk det med seg et Fractal design R4 midi tower i Tv stua. Den står inni et Ikea skrivebord: https://m2.ikea.com/no/no/p/micke-arbeidsbord-brunsvart-10244743/

 

Problemet er at Pcen stikker ut med 5-10 cm, slik at man ikke får bordet inntil veggen og man ser baken av kabinettet og alle ledninger. Dette er ikke ideelt i en stue.

Har sett på endel skrivepulter som kunne erstatte denne som godt kan være bredere, men som ihvertfall er dypt nok og som passer inn i en TV stue. Dette var vanskelig å finne.

 

Leita også etter noe annet PCen kunne stå gjemt inni som kunne stå ved siden av eksisterende eller under/ved siden av et nytt bord.

Fant ikke nor særlig gode løsninger her heller.

 

Så da lurer jeg på om dere har tips til et kabinett som er like bra som Fractal design r4 men mindre, minimum 10 cm kortere, lavere også hvis mulig, men ihvertfall kortere.

 

Eventuelt kan dere tipse meg om andre skrivebord eller andre løsninger til å gjemme bort PCen i en stue.

 

Min setup er:

3 stk 2.5 ssd (tror jeg det heter, ikke bare et kort)

1 stk snurredisk.

I7-8700k med Noctua NH-D15 CPU Kjøler.

750w Psu.

Asus ROG Strix Z370-E Gaming hovedkort.

Har 4x140 mm vifter i kabinettet idag.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du trenger ett som støtter ATX hovedkort og den Noctua kjøleren. Det begrenser valget litt, etter de krava der. Du har jo Fractal Design Define C Temp G, men er redd for at vifta til Noctua kjøleren vil komme borti panelet. En Noctua U12S hadde funka da.

 

Det finnes flere kabinetter der ute som passer som stue PC, men de er laget for mATX og ITX hovedkort. Lengden på skjermkortet vil også da spille en rolle.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å flytte PC'n til et annet sted da?

Det er ikke aktuelt å flytte PCen, er stue i naborommet også.

Den kjøleren er vell en stor nedgradering fra NH-D15s hvis jeg skal overklokke litt, så det blir ikke aktuelt. Men det Fractal kabinettet du nevnte kan jo være at passer, men det blir vell litt gambling.

Lenke til kommentar

 

Har du vurdert å flytte PC'n til et annet sted da?

Det er ikke aktuelt å flytte PCen, er stue i naborommet også.

Den kjøleren er vell en stor nedgradering fra NH-D15s hvis jeg skal overklokke litt, så det blir ikke aktuelt. Men det Fractal kabinettet du nevnte kan jo være at passer, men det blir vell litt gambling.

 

 

Ja klart at D15S er bedre enn U12S på kjølefronten. Jeg mener at D15S er 165mm høy med vifta. Define C kabinettet skal støtte 172mm kjølere. Men usikker om høyda på hovedkortet er tatt med i den beregningen da.

 

Du kan jo maile produsenten å spørre...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

Har du vurdert å flytte PC'n til et annet sted da?

Det er ikke aktuelt å flytte PCen, er stue i naborommet også.

Den kjøleren er vell en stor nedgradering fra NH-D15s hvis jeg skal overklokke litt, så det blir ikke aktuelt. Men det Fractal kabinettet du nevnte kan jo være at passer, men det blir vell litt gambling.

 

 

Ja klart at D15S er bedre enn U12S på kjølefronten. Jeg mener at D15S er 165mm høy med vifta. Define C kabinettet skal støtte 172mm kjølere. Men usikker om høyda på hovedkortet er tatt med i den beregningen da.

 

Du kan jo maile produsenten å spørre...

 

http://www.relaxedtech.com/reviews/fractal-design/define-c/2

 

Virker ut som det akkurat skal gå.

"The interior is roomy and can cover ATX, Micro-ATX, and ITX motherboards. There are plenty of rubber grommet holes for organizing the cables and there's 15-35 mm of space for cable routing behind the motherboard plate. The motherboard tray has a nice large cut out that will come in handy when installing a big CPU cooler. You can install CPU coolers with a maximum height of 168mm so big air coolers such as the the Noctua NH-D15 which is 165mm tall will fit in nicely in this case. With that being said, I tried to install the NH-D15 in this case and there's not enough room to use two fans on the NH-D15 so you will have to use only one fan."

Lenke til kommentar

Er det samme som i lenken jeg linka til?

Når jeg søker på prisguiden får jeg opp disse: https://prisguiden.no/sok?q=Fractal%20Design%20Define%20C%20Temp%20G

 

Er det samme men uten vindu eller hva? Er en G bak som mangler.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Fractal har nå mange ulike modeller, ofte med ganske like navn. Det jeg linka til som jeg mente du burde bytte til for å spare litt plass. Du finner de nøyaktige målene på nettet - sammenlikn så med ditt Define R4.

Ok. Jeg har ingen behov for vindu, bedre med lyddempende matereale som i Define R4 da, så hvis du veit om samme men uten vindu bare rop ut.

 

Ligner veldig. https://www.komplett.no/product/901758/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-c-black

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

 

Fractal har nå mange ulike modeller, ofte med ganske like navn. Det jeg linka til som jeg mente du burde bytte til for å spare litt plass. Du finner de nøyaktige målene på nettet - sammenlikn så med ditt Define R4.

Ok. Jeg har ingen behov for vindu, bedre med lyddempende matereale som i Define R4 da, så hvis du veit om samme men uten vindu bare rop ut.

 

 

Ja dette : https://www.komplett.no/product/901758/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-c-black?fromSearchOverlay=1&q=Define+C#

 

Igjen, sjekk målene.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

Fractal har nå mange ulike modeller, ofte med ganske like navn. Det jeg linka til som jeg mente du burde bytte til for å spare litt plass. Du finner de nøyaktige målene på nettet - sammenlikn så med ditt Define R4.

Ok. Jeg har ingen behov for vindu, bedre med lyddempende matereale som i Define R4 da, så hvis du veit om samme men uten vindu bare rop ut.

 

 

Ja dette : https://www.komplett.no/product/901758/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-define-c-black?fromSearchOverlay=1&q=Define+C#

 

Igjen, sjekk målene.

 

Takk.

 

Ser forresten at en kommenterer på komplett.no at han bruker Noctua NH-D15 kjøler, uten problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått define c kabinettet og det er en boks nederst i kabinettet for psu og et par disker. Rett under skjermkortet og de andre ekspansjonsspirene ligger psu, det er hull i boksen psuen skal ligge i og det går dermed ann å snu psu slik at vifta til psu henter luft fra kabinettet og ikke luft fra under kabinettet.

Har en noctua 140mm vifte i psuen.

Hva er best med tanke på temp inne i kabinettet?

Har hittil prøvd å hente luft fra kabinettet.

 

Merker at skjermkortet 1080 ti aurus blir ganske varmt, med overklokk til rundt 2000 mhz lå tempen opp mot 95 grader under full load i bf 4, endra litt på viftestyringen i afterburner og fikk tempen ned litt men det betyr jo mere viftestøy.

 

Har ikke optimal luftsirkulasjon enda siden jeg kun kjører 1 inntak og en uttaksvifte samt den i psu. Venter på 2 noctuavifter med y splitt så jeg kan koble alle til hovedkortet. De nye viftene vil jeg ha en til front hvor jeg allerede har 1 140 mm noctua og en 120 mm som jeg bytter ut kabinettets standardvifte med.

 

Cpu er ikke særlig varm, men den har nf-d15s kjøler samt uttaksvifta rett bak.

Lenke til kommentar

Hva er best med tanke på temp inne i kabinettet?

 

Jeg har PSU vifta til å dra kald luft inn fra gulvet under kabinettet. Vil jo ikke at den skal bruke varm luft fra kabinettet.

 

 

Merker at skjermkortet 1080 ti aurus blir ganske varmt, med overklokk til rundt 2000 mhz lå tempen opp mot 95 grader under full load i bf 4

 

Wtf!? Da må du gjøre noe med luftflyten i kabinettet. Temp på det kortet bør ligge i området 65-75 grader...

Lenke til kommentar

 

Hva er best med tanke på temp inne i kabinettet?

Jeg har PSU vifta til å dra kald luft inn fra gulvet under kabinettet. Vil jo ikke at den skal bruke varm luft fra kabinettet.

 

Merker at skjermkortet 1080 ti aurus blir ganske varmt, med overklokk til rundt 2000 mhz lå tempen opp mot 95 grader under full load i bf 4

Wtf!? Da må du gjøre noe med luftflyten i kabinettet. Temp på det kortet bør ligge i området 65-75 grader...
Får se når jeg får de 2 viftene, skal snu psu, ønsket å prøve slik, er det ekstremt viktig med god kjøling av psu? 750w. Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Hei, igjen.

Hvis jeg har 1 noctura flx vifte og 1 pwr vifte via y splitter på samme header, hvordan blir det å styre hastighet da?

Må jeg styre med dc eller hvordan blir det å styre med pwr?

Stiller også samme spørsmål om uln og pwr på samme header via y splitter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...