Gå til innhold

Hjelp til kjøp av rimelig PC som kan bruke 3 skjermer ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er ute etter å kjøre på dp så ville jeg ikke valgt den maskinen komplett anbefalte. 

 

Du kan jo ta en titt på denne som et alternativ.

https://www.multicom.no/lenovo-ts-m710q-tiny-i3-7100t-8gb/cat-p/c/p9403021

Da har du iallfall 2 dp. Det er riktignok "bare" en i3, men det yter mer en godt nok for kontorbruk. Kan utvides med mer minne hvis ønskelig, eller wifi kort. Ikke er den stor heller .. og du sparer noen kroner. Du får tenke på det :)

 

Hvis du skal ha 3 monitorer rent over dp så er vel det beste å bygge en maskin selv. Dette er utelukket? 

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter å kjøre på dp så ville jeg ikke valgt den maskinen komplett anbefalte. 

 

Du kan jo ta en titt på denne som et alternativ.

https://www.multicom.no/lenovo-ts-m710q-tiny-i3-7100t-8gb/cat-p/c/p9403021

Da har du iallfall 2 dp. Det er riktignok "bare" en i3, men det yter mer en godt nok for kontorbruk. Kan utvides med mer minne hvis ønskelig, eller wifi kort. Ikke er den stor heller .. og du sparer noen kroner. Du får tenke på det :)

 

Hvis du skal ha 3 monitorer rent over dp så er vel det beste å bygge en maskin selv. Dette er utelukket? 

 

 

Takk for svar Kyrre! 

 

Jeg bygger gjerne selv, eit får litt hjelp av noen til å bygge om du viser meg et oppsett av hva jeg skal bygge :)

har du tid og ork til det? 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Nja .. Prisene på HW er høye, og det er lite på lager av en del varer. Det er vanskelig å slå prisen på en ferdig maskin i dette prissegementet. Fordelen med å bygge selv er jo at man har litt mer standard komponenter, slik at fremtidig oppgradering vil være mye enklere. 

 

Siden du har freesync monitor tenkte jeg jo man kunne holde seg til AMD mhp skjermkort. Videre så er det fokus på en god SSD, samt prøve å gjøre maskinen liten (men noe NUC størrelse er det slettest ikke). Jeg har ikke tatt med windows lisens siden folk kan skaffe dette på mange måter. Skal du kjøpe lisens rett fra hylla er det jo fort en høvding ekstra .. kan pm deg et alternativ evt. Har kun tatt 1 stick med minne for å holde prisen nede, du kan enkelt øke dette siden. Alternativt tar du to moduler med en gang (men da et 2*8 GB sett).

 

For å summere

 

Positivt:

Standard komponentet som er enkelt å bytte ut/oppgradere

Bedre skjermkort enn nuc/barebone, og funker OK til 1080p gaming på 1 monitor

Relativt ny teknologi - betaler ikke for gammel morro

 

Negativt:

Kan være vanskelig å finne alt på 1 butikk (for å slippe litt frakt). Ville vel prøvd meg på proshop og smurt meg med litt tålmodighet

Windowslisens kommer i tillegg hvis du ikke får tak i dette billig da

Må bygge selv ..

Mer trøbbel hvis noe går i stykker .. da må man feilsøke selv og opprette RMA

 

Her er hva jeg kommer frem til som burde treffe dine behov. Da kan du ha 3 monitorer, men da over dp+hdmi+dvi. 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=451114&view=b

 

Merk at itx formfaktor er dyrere .. Så hvis du aksepterer større "boks" så sparer man litt penger og hodebry under bygging. Men jeg har beholdt "liten PC" som guideline her..Ved å kjøre større maskin (mATX) slipper man også ha M.2 sporet på baksiden av hovedkortet.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nja .. Prisene på HW er høye, og det er lite på lager av en del varer. Det er vanskelig å slå prisen på en ferdig maskin i dette prissegementet. Fordelen med å bygge selv er jo at man har litt mer standard komponenter, slik at fremtidig oppgradering vil være mye enklere. 

 

Siden du har freesync monitor tenkte jeg jo man kunne holde seg til AMD mhp skjermkort. Videre så er det fokus på en god SSD, samt prøve å gjøre maskinen liten (men noe NUC størrelse er det slettest ikke). Jeg har ikke tatt med windows lisens siden folk kan skaffe dette på mange måter. Skal du kjøpe lisens rett fra hylla er det jo fort en høvding ekstra .. kan pm deg et alternativ evt. Har kun tatt 1 stick med minne for å holde prisen nede, du kan enkelt øke dette siden. Alternativt tar du to moduler med en gang (men da et 2*8 GB sett).

 

For å summere

 

Positivt:

Standard komponentet som er enkelt å bytte ut/oppgradere

Bedre skjermkort enn nuc/barebone, og funker OK til 1080p gaming på 1 monitor

Relativt ny teknologi - betaler ikke for gammel morro

 

Negativt:

Kan være vanskelig å finne alt på 1 butikk (for å slippe litt frakt). Ville vel prøvd meg på proshop og smurt meg med litt tålmodighet

Windowslisens kommer i tillegg hvis du ikke får tak i dette billig da

Må bygge selv ..

Mer trøbbel hvis noe går i stykker .. da må man feilsøke selv og opprette RMA

 

Her er hva jeg kommer frem til som burde treffe dine behov. Da kan du ha 3 monitorer, men da over dp+hdmi+dvi. 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=451114&view=b

 

Merk at itx formfaktor er dyrere .. Så hvis du aksepterer større "boks" så sparer man litt penger og hodebry under bygging. Men jeg har beholdt "liten PC" som guideline her..Ved å kjøre større maskin (mATX) slipper man også ha M.2 sporet på baksiden av hovedkortet.

 

 

Tusen takk :) Det var veldig snilt av deg.

 

Størrelse på pc spiller ingen rolle. Kun det at den blir brukbar for de pengene jeg bruker.

Jeg har en gammel stasjoner som all innmat er søppel. Kanskje kabinettet kan brukes?

 

Har også en ny strømforsyning liggende: 

https://www.komplett.no/product/847389/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-vs450-450w-psu?noredirect=true?noredirect=true#

 

Har også en litt eldre ssd disk ( vet ikke hva det heter men samme kobling som vanlige harddisker ) 

Hjelper det litt ?

Lenke til kommentar

Så bra  :)

 

ssd er 128 gb tror jeg. en kingston. Jeg vet ikke mer. Den passer rett i sporet til vanlige 3.5 disker.

kabinettet hører til en gammel hp maskin kjøpt sikkert i 2008  :wee: Mulig det er søppel også, slik som alt inni  :)

 

kabinett er jo ikke det dyreste ...

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Kabinettet er muligens søppel det også da: Det er ikke sikkert at dette er standard formfaktor, så man får problemer med montering.

 

128 GB SSD er ikke allverdens, men så lenge du bare skal bruke den som kontorPC så er det godt nok.

 

Da kan du gå for noe som dette

https://www.prisjakt.no/list.php?l=451149&view=b

 

Tok med en liten harddisk også .. og 2*8 GB minne. PSU har du.

Lenke til kommentar

Kabinettet er muligens søppel det også da: Det er ikke sikkert at dette er standard formfaktor, så man får problemer med montering.

 

128 GB SSD er ikke allverdens, men så lenge du bare skal bruke den som kontorPC så er det godt nok.

 

Da kan du gå for noe som dette

https://www.prisjakt.no/list.php?l=451149&view=b

 

Tok med en liten harddisk også .. og 2*8 GB minne. PSU har du.

 

 

takk igjen :) 

 

Dette ser jo veldig bra ut i forhold til pris? Lurer på om jeg skal se å få bestilt dette allerede i morgen jeg. Ang skjermkortet. Det står tydelig at det støtter tre skjermer. Blir det å bruke en hdmi en dp og en dei samtidig da ? og det vil funke? Vil bildet bli veldig forskjellig på disse tre skjermene da siden jeg allerede ser stor forskjell på to skjermer, en med dp og en med hdmi? 

Lenke til kommentar

Hmmmm ja du sier noe der. Trodde det var dvi jeg ?

 

Du skulle kjøpt monitor som støtter daisy chain. Hadde gjort ting lettere ..

 

Du kan alltids bruke overgang fra dvi til VGA da... Men vga suger. Dvi til displayport er vel bedre. Om det blir forskjell i bildet kan jeg ikke uttale meg om. Har du prøvd forskjellige HDMI kabler (regner med det er HDMI du syntes er dårligere?)

 

Sjekk ut 123elektronikk.no. de har de meste av kabler, f.eks dvi til displayport

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kan være enig med at 8 GB minne er nok .. litt avhengig av hva arbeid man skal gjøre. Hvis TS mener at 8 er nok og heller ikke kommer til å oppgradere dette, ville jeg tatt 2*4 GB med en gang for å få dual channel.

 

Jeg lot være å ta med SSD siden TS har en på 128 GB som er nok til Windows og litt software. Penger spart ..

Lenke til kommentar

Dette er Proshop. Ikke verdens kjappeste levering men de har iallfall stort sortiment.

 

Ja det skal gå med 3 skjermer på rx 560. Jeg har ikke prøvd selv men i følge amd så skal det gå.

 

 

Tusen takk :) Da skal jeg sjekke dette ut i kveld :)

 

Akkurat kommet inn døren.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Burde vel funke dette da?

dp til dp monitor 1

hdmi til hdmi monitor 2

dvi til dp monitor 3

 

 

Untitled.jpg

 

Skulle bli 6500,- totalt inkl porto og moms.

 

 

 

Er det skrivefeil, eller har faktisk dette skjermkortet 3 dp porter? Det hadde gjort ting enklere ...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...