Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av Ivy-bridge gaming PC / Evt. ny pc (komplett/alienware)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Første gang jeg poster her så håper jeg overholder retningslinjene.

 

Jeg ønsker å oppgradere gaming-pcæen min. Per dags dato spiller jeg på en Alienware 13 (laptop, i5-4210u, gtx 860m) som gir greie resultater på spillet jeg spiller mest (CS:GO), men jeg ønsker også å kunne spille spill som Witcher 3, Civilization 5 og 6, Battlefield 4 og andre nye interessante spill.

 

Jeg har en gammel HTPC bestående av følgende som jeg lurer på om jeg kan oppgradere, eller bruke komponenter fra:

  • Kabinett: Streacom FC5 OD
  • PSU: Streacom NANO150 PSU Adapter
  • CPU: Intel® Core i3-3220 Processor
  • RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
  • Hovedkort: ASUS P8H77-M, Socket-1155
  • Lagring Corsair SSD Force Series 3, 60GB 

Større SSD har jeg i laptopen (256gb) og vil bytte over. Har også noen vanlige hardisker liggende som jeg kan bruke.Har også en Noctua NF-P12 vifte liggende. Kan denne evt brukes?

 

Jeg ønsker å ha en maskin med enten gtx 1060 eller gtx 1070, vil sannsynligvis gå for den siste. Det er viktig for meg å få høy FPS, da jeg også vil kjøpe meg en 144hz eller 240hz skjerm, primært til CS:GO.

 

Jeg vurderer å kjøpe nytt kabinett og strømforsyning for å putte hovedkort og minne inn i denne. Vil da også oppgradere CPU. Har skjønt at Ivy bridge fortsatt kan fungere bra med eks gtx 1070(?).

 

Så spørsmålet er: Er dette en god ide? Jeg ønsker innspill på dette, og evt. hvilke komponenter jeg bør gå for. Ønsker et kabinett og psu som kan vare i mange år slik at jeg evt. kan oppgradere HK, CPU og RAM etter behov. Ønsker ikke SLI nå eller i fremtiden.

 

 

Som et tillegg kan jeg si at jeg også har sett på nye PC-er, da komplett sine pakker og Alienware Aurora. Sistnevnte med i5-8500, GTX 1070, vannkjøling og m2-ssd 256gb ligger på 15000 ikke langt unna komplett sine pakker (jeg har en urasjonell forskjærlighet for Alienware). Noen tanker om denne?

 

Setter pris på alle innspill.

God jul!

Endret av trollhaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viftene kan brukes ja, tviler på du bør ha kraftigere cpu en Ryzen 7 1700 eller i3-8100 i et slik kabinett maskinen blir alt for varm hvis du overklokker noe særlig, nå er vel ikke cpuen så god å overklokke heller.

 

Skal være ærlig sliter jeg med samme som deg, i ITX\micro ATX kabinetter er det ekstremt vanskelig å kjøle ned maskinen til å bli stillegående og samtidig kan overklokkes. Har selv SilverStone Raven Z - Evolution Mini ITX Case (RVZ01B-E)  men kan si med en gang maskinen under heftig last og ha konsoll over og under gjør maskinen dritvarm om sommeren.

 

GTX 1070 er vel kanskje litt for mye for en uoverklokket i3-3220 vil jeg mene da må spillet trekke mye GPU kraft men lite cpu kraft i så fall battlefield 4 tror jeg cpuen vil slite med. Vertfall hvis du ha antivirusprogram eller noe annet i bakgrunnen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Viftene kan brukes ja, tviler på du bør ha kraftigere cpu en Ryzen 7 1700 eller i3-8100 i et slik kabinett maskinen blir alt for varm hvis du overklokker noe særlig, nå er vel ikke cpuen så god å overklokke heller.

 

Skal være ærlig sliter jeg med samme som deg, i ITX\micro ATX kabinetter er det ekstremt vanskelig å kjøle ned maskinen til å bli stillegående og samtidig kan overklokkes. Har selv SilverStone Raven Z - Evolution Mini ITX Case (RVZ01B-E)  men kan si med en gang maskinen under heftig last og ha konsoll over og under gjør maskinen dritvarm om sommeren.

 

GTX 1070 er vel kanskje litt for mye for en uoverklokket i3-3220 vil jeg mene da må spillet trekke mye GPU kraft men lite cpu kraft i så fall battlefield 4 tror jeg cpuen vil slite med. Vertfall hvis du ha antivirusprogram eller noe annet i bakgrunnen.

 

Hei, og takk for svar!

 

Tror ikke jeg vil prøve meg på å benytte Streacom-kabinettet til gaming-pc, da det fort blir trangst og varmt. Har sett noen guider som har installert en 1080 i samme kabinet, men det var mye modding som skulle til, og det tør jeg ikke begi meg ut på. Strømforsyningen til kabinettet er kun på 150 watt så det gir jo også noen begrensninger.

Lenke til kommentar

Grafikkortet koster kr 1795 inkludert frakt hos Elkjøp
 
Kabinettet koster kr 819 fra Komplett
 
Strømforsyningen kommer på kr 949, også fra Komplett
 

Trenger vel en vifte til prosessoren og, da går jeg nok for anbefalingen Be quiet Pure Rock fra Komplett til kr 399.

 

Frakt fra Komplett er kr 45, så da blir det 4007 totalt

 

CPU'en er jeg ikke sikker på enda, men vil ikke bruke mer enn 800-1000 på den

 

Altså 4500-5000 kr

 
Vurderte et billigere PSU fra Elkjøp, men vet ikke hvor bra det er: https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/CORCX5500/corsair-cx550-stromforsyning
 
Hva tror du?
 

EDIT: Ligger en i5-3750 på bruktmarkedet til 450 + frakt. Grei deal? Da blir det totalt rundt 4500

Endret av trollhaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...