Gå til innhold

Noen som har fått innvilget Stønad fra NAV til utdanning


Corp Por

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått tilbud om studieplass på fagskole og leser flere steder at man kan få støtte fra NAV til utdanning. Jeg er nylig blitt arbeidsledig ifbm sykmelding osv så jeg var i et felles informasjonsmøte med NAV hvor NAV arbeideren opplyste om at man kunne søke nav om økonomisk støtte til "Konkrete tiltak som kunne øke sannsynlighet for en ansettelse" - Jeg spurte derfor vdr utdannelse og ble informert om at det skulle være et skjema man kunne fylle ut hvor man basicly søkte om hva man ville også ble det vurdert av NAV.

 

På tlf med NAV blir jeg informert om at det ikke finnes et slikt skjema.

 

 

Jeg har jo opplevd mange ganger at NAV kommer med motsigende og villedende informasjon og det virker som at NAV bevisst prøver å skjule goder i systemet sitt =)

 

Her gjelder det altså en helsemessig årsak som jeg vil bruke som argument for å søke om støtte, men er det noen som kjenner til fremgangsmåten her?

 

(Møte med saksbehandler i mitt distrikt er ikke mulig. Jeg har sendt "mail" men håpte at noen her allerede satt med informasjonen jeg venter på. (Spesielt iom at disse saksbehandlere ofte feilinformerer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en privat fagskole?

 

Lånekassen er det statelige organet som gir støtte til utdannelse i Norge. NAV kan under visse omstendigheter også bidra, man da er det som regel en del av en langsiktig plan. For å få støtte til utdannelse gjennom NAV må du ha blitt utredet for arbeidsevne samt det må ligge en handlingsplan på deg. Dette er noe som normalt sett gjennomføres som ren prosedyre dersom du går på AAP. Det er sjelden man får støtte fra NAV til utdannelse uten at man går på AAP eller har en alvorlig nedsatt funksjonsevne. 

 

Dersverre får man ofte feilinformasjon fra NAV sine saksbehandlere. Så det at du får ja fra en og nei fra en annen på et slikt spørsmål er dessverre ikke uvanlig. Men siden jeg har jobbet i en årrekke med dette (ikke NAV direkte, men oppfølgning fra klienter) - kan jeg nesten si med 100% sikkerhet at du ikke vil få støtte til utdannelse fra NAV.

 

Skjemaet hun snakket om er nok egenvurdering av arbeidsevnevurdering.

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/skjemaveileder/vedlegg?key=236217&languagecode=53&veiledertype=privatperson

 

Du fyller ut dette og sender til NAV, deretter vil du bli kalt inn til møte med saksbehandler som vurderer saken din deretter. Dette er noe som tar lang tid. Du kan forvente at fra du søker til du får vurderingen kan det ta opptil et halvt år. Kommer an på hvor du bor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette en privat fagskole?

 

Lånekassen er det statelige organet som gir støtte til utdannelse i Norge. NAV kan under visse omstendigheter også bidra, man da er det som regel en del av en langsiktig plan. For å få støtte til utdannelse gjennom NAV må du ha blitt utredet for arbeidsevne samt det må ligge en handlingsplan på deg. Dette er noe som normalt sett gjennomføres som ren prosedyre dersom du går på AAP. Det er sjelden man får støtte fra NAV til utdannelse uten at man går på AAP eller har en alvorlig nedsatt funksjonsevne. 

 

Dersverre får man ofte feilinformasjon fra NAV sine saksbehandlere. Så det at du får ja fra en og nei fra en annen på et slikt spørsmål er dessverre ikke uvanlig. Men siden jeg har jobbet i en årrekke med dette (ikke NAV direkte, men oppfølgning fra klienter) - kan jeg nesten si med 100% sikkerhet at du ikke vil få støtte til utdannelse fra NAV.

 

Skjemaet hun snakket om er nok egenvurdering av arbeidsevnevurdering.

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/skjemaveileder/vedlegg?key=236217&languagecode=53&veiledertype=privatperson

 

Du fyller ut dette og sender til NAV, deretter vil du bli kalt inn til møte med saksbehandler som vurderer saken din deretter. Dette er noe som tar lang tid. Du kan forvente at fra du søker til du får vurderingen kan det ta opptil et halvt år. Kommer an på hvor du bor. 

 

 

Tusen takk for svar. 

Ja jeg regner ikke med at sjansen min er stor for å få en slik søknad innvilget med det er verdt å prøve.

Det er privatskole, ja, som vigo anbefalte i forhold til min bakgrunn.

 

Jeg er forberedt på å leve på nudler og vann for å få dette til uansett =)

Lenke til kommentar

 

Er dette en privat fagskole?

 

Lånekassen er det statelige organet som gir støtte til utdannelse i Norge. NAV kan under visse omstendigheter også bidra, man da er det som regel en del av en langsiktig plan. For å få støtte til utdannelse gjennom NAV må du ha blitt utredet for arbeidsevne samt det må ligge en handlingsplan på deg. Dette er noe som normalt sett gjennomføres som ren prosedyre dersom du går på AAP. Det er sjelden man får støtte fra NAV til utdannelse uten at man går på AAP eller har en alvorlig nedsatt funksjonsevne. 

 

Dersverre får man ofte feilinformasjon fra NAV sine saksbehandlere. Så det at du får ja fra en og nei fra en annen på et slikt spørsmål er dessverre ikke uvanlig. Men siden jeg har jobbet i en årrekke med dette (ikke NAV direkte, men oppfølgning fra klienter) - kan jeg nesten si med 100% sikkerhet at du ikke vil få støtte til utdannelse fra NAV.

 

Skjemaet hun snakket om er nok egenvurdering av arbeidsevnevurdering.

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/skjemaveileder/vedlegg?key=236217&languagecode=53&veiledertype=privatperson

 

Du fyller ut dette og sender til NAV, deretter vil du bli kalt inn til møte med saksbehandler som vurderer saken din deretter. Dette er noe som tar lang tid. Du kan forvente at fra du søker til du får vurderingen kan det ta opptil et halvt år. Kommer an på hvor du bor. 

 

 

Tusen takk for svar. 

Ja jeg regner ikke med at sjansen min er stor for å få en slik søknad innvilget med det er verdt å prøve.

Det er privatskole, ja, som vigo anbefalte i forhold til min bakgrunn.

 

Jeg er forberedt på å leve på nudler og vann for å få dette til uansett =)

 

 

 

Hvis du mener det er NAV som skal betale for skolen får du nok muntlig avslag nokså kjapt. For å få støtte til slikt må du gå på AAP, og for å få AAP må sykemeldingsperioden på et år ha utløpt. Du må altså ha gått sykemeldt i et år før du kan søke om AAP. Dette er fordi det gjøres veldig mye i en sykemeldingsperiode. AAP er på en måte "neste utvei".

 

- Sykemeldt

- Oppfølgning fra arbeidsgiver under sykemeldingsperioden

- Ved langtidssykemelding kobles NAV inn og skal snakke med deg og arbeidsgiver om mulige tilltak

- Etter et års sykemelding lages det en handlingsplan (IP), der kan en løsning være AAP

- Når du går på AAP skal du i "være i tiltak", dvs det skal arbeides aktivt for å få deg tilbake iarbeidslivet

- Dersom en arbeidsevnevurdering viser at du trenger ny kompetanse/utdannelse kan NAV gi støtte til dette

 

Fra du blir sykemeldt til du eventuelt får støtte til privat fagskoleutdannelse tar det flere år. Det er også sjelden NAV gir støtte til private fagskoler. Vi har tross alt gratis offentlige skoler og universitet her i Norge.

 

Sjansen din er ikke stor for å få avslag. Den er helt usannsynlig. 

Lenke til kommentar

Kjenner til et par eksempler der man har søkt om ufør, og dermed direkte fått tilbud om utdannelse. Så du må kjøre løpet ut før du får noe som helst. Jo mer du har å gi, jo mer tynes du.

 

Ja, NAV har utrolig treg responstid på alt jeg tar kontakt for men her traff jeg tydeligvis en nerve, for jeg sendte mail for en liten stund siden og fikk tilbud om et kurs med en gang :p   selvfølgelig langt fra det samme men jeg ser for meg at de fikk hetta og ble redde for at noen hadde funnet en måte å få tilskudd på :p

 

Uansett kjekt å ha. Nå som jeg må forberede meg på studietilværelse på fulltid  vil det nok være hjelpsomt med et kurs for helsesektor. Der er de glade i helgevakter forstår jeg =)

Lenke til kommentar

 

Kjenner til et par eksempler der man har søkt om ufør, og dermed direkte fått tilbud om utdannelse. Så du må kjøre løpet ut før du får noe som helst. Jo mer du har å gi, jo mer tynes du.

 

Ja, NAV har utrolig treg responstid på alt jeg tar kontakt for men her traff jeg tydeligvis en nerve, for jeg sendte mail for en liten stund siden og fikk tilbud om et kurs med en gang :p   selvfølgelig langt fra det samme men jeg ser for meg at de fikk hetta og ble redde for at noen hadde funnet en måte å få tilskudd på :p

 

Uansett kjekt å ha. Nå som jeg må forberede meg på studietilværelse på fulltid  vil det nok være hjelpsomt med et kurs for helsesektor. Der er de glade i helgevakter forstår jeg =)

 

 

Hehe, dette er et genialt tiltak NAV har satt opp. Norge trenger sårt folk i helsesektoren, så det å "lokke" folk som er på vei ut fra arbeidslivet inn i helsesektoren i form av et enkelt lite kurs er strålende. Dersom du får en fot innenfor helsesektoren som ekstravakt eller lignende, kan du ta fagbrev som praksiskandidat etter fem år (jeg gjorde dette, begynte som assistent og tok deretter fagbrevet). Hver eneste kommune har øremerkede midler til nettopp den type tiltak, slik at du som arbeidstaker kan få støtte til kurs og videreutdannelse gjennom arbeidsgiver. Du er på jobb men går på kurs og får betalt for det. Mye bedre enn at NAV sponser en kjip overpriset fagskoleutdannelse.

 

Jeg begynte som ekstravakt/assistent i et bofellesskap for 10 år siden. Deretter fikk jeg tilbud om vikarstilling i deltid. Så fikk jeg fast stilling. Deretter via kolleger fikk jeg tilbud om å jobbe i andre boliger både kommunale og statlige. Etter fem år meldte meg meg opp som privatistkandidat til fagbrev. Så tok jeg videreutdannelse i regi av arbeidsgiver i ROP-lidelser og ble sertifisert (aldri helt forstått hva det betyr...) veileder innen etikk og TMA (terapeutisk mestring av aggresjon).

 

Etter seks år begynte jeg som helsekonsulent i privat sektor med årslønn på 750 000.

 

Det hele startet med at NAV ville ha meg på AAP og jeg sa "nei faen,,, det gidder jeg ikke". Så fiksa jeg meg en jobb selv. 

 

:green:

Endret av MellomAlt
Lenke til kommentar

Hei TS. Det er absolutt mulig å få utdanning i opptil 3 år selv om du har vært sykmeldt bare noen uker. Det er hjemlet i loven det. Når det gjelder privat fagskole spesielt så fordrer det at det er nok penger i budsjettet til ditt lokale nav kontor for denne type tiltak. De siste årene har det vært mer enn nok penger for å si det sånn. Du må sannsynliggjøre for nav at du er syk pga jobben din og at du derfor trenger utdanning for å få en jobb der du kan fungere uten helseproblemer.

 

For å sannsynliggjøre det, tas nok ikke ditt gode ord og rykte for god fisk. Med andre ord gå til legen og få en anbefaling om omskolering, be han dokumentere funksjonsnedsettelsen i det yrket du jobber og å vurdere funksjonsnedsettelsen din opp mot andre yrker du kan omskolere deg til. Har du vært sykmeldt tidligere med samme diagnose så støtter det opp om saken din at du ikke fungere i yrket du har nå på grunn av helsemessige problemer. Da er det helt meningsløst for deg å drive dank og gå sykmeldt 1 år før du kan begynne på omskolering. Og derfor er det åpning for at du kan studere med en gang, men 100% av lønnen din (sykepenger) og dette kan du gjøre i 3 år. 

Det er mulig, men du må kjempe i nav systemet for det og da lønner det seg å kjenne noen med inngående kjennskap til prosessene :)

Er mange fallgruver og nav ansatte vil lete etter grunner til å ikke gi deg utdanning... be warned. 

 

EDIT: Her er skjemaet du etterlyste: https://www.nav.no/_attachment/209426?download=true

 

Endret av Throwaway1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei TS. Det er absolutt mulig å få utdanning i opptil 3 år selv om du har vært sykmeldt bare noen uker. Det er hjemlet i loven det. Når det gjelder privat fagskole spesielt så fordrer det at det er nok penger i budsjettet til ditt lokale nav kontor for denne type tiltak. De siste årene har det vært mer enn nok penger for å si det sånn. Du må sannsynliggjøre for nav at du er syk pga jobben din og at du derfor trenger utdanning for å få en jobb der du kan fungere uten helseproblemer.

 

For å sannsynliggjøre det, tas nok ikke ditt gode ord og rykte for god fisk. Med andre ord gå til legen og få en anbefaling om omskolering, be han dokumentere funksjonsnedsettelsen i det yrket du jobber og å vurdere funksjonsnedsettelsen din opp mot andre yrker du kan omskolere deg til. Har du vært sykmeldt tidligere med samme diagnose så støtter det opp om saken din at du ikke fungere i yrket du har nå på grunn av helsemessige problemer. Da er det helt meningsløst for deg å drive dank og gå sykmeldt 1 år før du kan begynne på omskolering. Og derfor er det åpning for at du kan studere med en gang, men 100% av lønnen din (sykepenger) og dette kan du gjøre i 3 år. 

Det er mulig, men du må kjempe i nav systemet for det og da lønner det seg å kjenne noen med inngående kjennskap til prosessene :)

Er mange fallgruver og nav ansatte vil lete etter grunner til å ikke gi deg utdanning... be warned. 

 

EDIT: Her er skjemaet du etterlyste: https://www.nav.no/_attachment/209426?download=true

 

 

 

 

Takk.

Ja jeg leser flere steder at det hintes til at det skal la seg gjøre, men at det vil være en vurderignssak og at jeg vet av erfaring at NAV ansatte motarbeider tiltak med negler og klør og NAV svarer i i vilden sky. Jeg er OK med et avslag, men vil gjerne prøve det jeg kan =)

 

Året som kommer vil antagelig bli jævlig nok :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...