Gå til innhold

Noe må skje med norske tollregler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Greit nok at grensa på 200kr er litt i laveste laget, men kom ikke her å påstå at dette forringer livskvaliteten din!

:laugh:

Hvorfor ikke? Har man mulighet til å kjøpe en CD til halv pris via Play.com har man altså råd til dobbel så mye musikk i forhold til hva man får i Norge, altså dobbel så mye glede. Men med norske toll og momsregler får man likevel bare råd til en CD. Skulle man gjort lignende i 1975 hadde man hatt råd til fire CD'er (om de fantes da). Så å påstå at dette ikke har konsekvenser for livskvaliteten til en med liten kjøpekraft blir feil. Man får mer av det man ønsker seg og kanskje enda litt til, som en ekstra pizza til lørdagskvelden.

Lenke til kommentar
Greit nok at grensa på 200kr er litt i laveste laget, men kom ikke her å påstå at dette forringer livskvaliteten din!

:laugh:

Hvorfor ikke? Har man mulighet til å kjøpe en CD til halv pris via Play.com har man altså råd til dobbel så mye musikk i forhold til hva man får i Norge, altså dobbel så mye glede. Men med norske toll og momsregler får man likevel bare råd til en CD. Skulle man gjort lignende i 1975 hadde man hatt råd til fire CD'er (om de fantes da). Så å påstå at dette ikke har konsekvenser for livskvaliteten til en med liten kjøpekraft blir feil. Man får mer av det man ønsker seg og kanskje enda litt til, som en ekstra pizza til lørdagskvelden.

Mulig det.

Hvis du måler livskvaliteten din i antall CD'er...

Lenke til kommentar

Jeg bestillte en DVD boks til litt over 2000 kroner fra Amazon.co.uk. Jeg ba dem pakke inn som en gave (giftwrap) og dermed ble det ingen toll. Når Amazon pakker inn gaver så pakker de også inn alt som heter faktura etc. slik at det er umulig å vite prisen på pakken uten å pakke opp gavepapiret.

 

Mvh.

SvUpP

Lenke til kommentar
Du kan jo faktisk spare endel da,hvis det får deg under 200 grensen slipper du jo både Norsk toll og utenlandsk mva.

Sverige har 25% mva, du sparer med andre ord en hel % når du kjøper varer i Sverige. Ganske praktisk, du betaler med andre ord kun fortollingsgebyr når du importerer fra Sverige, uansett hvor mye det måtte koste (så lenge du sørger for at svensk moms blir trukket fra).

Lenke til kommentar
Du kan jo faktisk spare endel da,hvis det får deg under 200 grensen slipper du jo både Norsk toll og utenlandsk mva.

Sverige har 25% mva, du sparer med andre ord en hel % når du kjøper varer i Sverige. Ganske praktisk, du betaler med andre ord kun fortollingsgebyr når du importerer fra Sverige, uansett hvor mye det måtte koste (så lenge du sørger for at svensk moms blir trukket fra).

Den svenske momsen har du da allerede betalt, så for å slippe å betale dobbel moms på til sammen nesten 50 prosent er det god grunn til å oppsøke tollvesenet for å slippe å betale dobbelt. Dette har jeg gjort når jeg har handlet varer for rundt 5000 kroner i Sverige (du kan kjøpe for opptil 6000 om du er i Sverige et døgn).

Lenke til kommentar
Den svenske momsen har du da allerede betalt, så for å slippe å betale dobbel moms på til sammen nesten 50 prosent er det god grunn til å oppsøke tollvesenet for å slippe å betale dobbelt. Dette har jeg gjort når jeg har handlet varer for rundt 5000 kroner i Sverige (du kan kjøpe for opptil 6000 om du er i Sverige et døgn).

Den kan ordnes direkte med butikken afaik. Kjøpte for eksempel en TV i Sverige. Betalte norsk mva på grensa, og fikk refundert svensk mva fra butikken.

Lenke til kommentar
Greit nok at grensa på 200kr er litt i laveste laget, men kom ikke her å påstå at dette forringer livskvaliteten din!

:laugh:

Hvorfor ikke? Har man mulighet til å kjøpe en CD til halv pris via Play.com har man altså råd til dobbel så mye musikk i forhold til hva man får i Norge, altså dobbel så mye glede. Men med norske toll og momsregler får man likevel bare råd til en CD. Skulle man gjort lignende i 1975 hadde man hatt råd til fire CD'er (om de fantes da). Så å påstå at dette ikke har konsekvenser for livskvaliteten til en med liten kjøpekraft blir feil. Man får mer av det man ønsker seg og kanskje enda litt til, som en ekstra pizza til lørdagskvelden.

Mulig det.

Hvis du måler livskvaliteten din i antall CD'er...

Eller i antall pizzaer, lol :laugh:

Jaja, han kan jo alltids flytte til ett land i den tredje verden, og se hvor mange

cder, pizzaer og hvor mye toll han må betale der.

Ikke klag på formaliteter, din pedant.

Lenke til kommentar

Kjære Kowalski

 

Hva er det som gjør statens veier så uransakelige. Hvorfor verdsetter du deres griske, lange armer så høyt? Din argumentasjon bærer klare preg av et kjærlighetsforhold til urettmessige og sjikanøse statsavgifter. Da denne grensen ble satt for nærmere 30 år siden til 200 NOK, ville det være naturlig å heve denne til en grense rundt 1000 NOK i dag. Den enkle grunnen til at elskverdige Norge ikke ønsker det, er at staten gasser seg blant sviende merverdiavgifter på norske varer - og lar Victor Norman invitere halve gutteklubben Grei på overdådige festmiddager.

 

Vennligst ikke still meg spørsmål om nøyaktig hvor og hvordan du verdsetter disse avgiftene, som helt klart er en straff for å IKKE handle i Norge. Det kommer meget klart fram av dine kommentarer og freidigheter at du synes staten er ved sin rett. At vi som fritidsimportører av mindre artikler skal betale mva på 24 % i tillegg til et astronomisk behandlingsgebyr fra Posten, er intet mindre enn svært skuffende. Du forteller oss at dette gebyret kan reduseres ved selvfortolling på www.toll.no, hvilket medfører riktighet. Det skal likevel nevnes at dette er en tungvint affære, og Posten sender - forsyne oss - et lite behandlingsgebyr på om lag 50,- etter endt avstraffelse!

 

Det er ikke tvil om at staten håver inn gjennom mva ved salg av varer i Norge, og den eneste måten de kan sikre seg disse inntektene på, er med en importgrense på 200 NOK. Dersom denne heves, vil flere og flere importere mye forskjellig. Alt fra konsollspill til mp3-spillere og andre fristende varer - som er fint overpriset her til lands. Jeg vil anta at du, Kowalski, er ansatt i staten, eller nyter på en annen måte godt av disse avstraffelsene. Staten vil alltid få inn nok momspenger. Denne tarvelige importgrensen bærer preg av formynderi og en totalitær styreform. Det er nesten slik at mange av oss ønsker oss inn i EU, kun på grunn av statens nidkjære avgiftspolitikk. Selvfølgelig har vi det best utenfor EU, vi kan ikke være så trangsynte. Men det er ikke den norske regjeringens fortjeneste at vi fortsatt står relativt sterkt på egen hånd. Momsgrensen bør og skal heves til 1000 NOK.

Lenke til kommentar
Bestill fra cd-wow.com Et nytt ps2/gamecube/xbox spill koster ca 380 kr, dvs. 100-200 kr. mindre enn i norge. Jeg har bestilt flere spill der, og har kamerater som har kjøpt dvd box-sett. Ingen av oss har noen sinne måttet betale moms. Cd-wow skriver nemlig ikke prisen på pakken hvis den koster mer enn 200 kr, og setter klistrelapper på utsiden av pakken der det står hva du har kjøpt. Sist gang jeg bestilte et spill der var det ca 10 klistrelapper over tittelen som var umulige å få av.

 

Har nok svindla møkkastaten for noe lapper ved å bruke den butikken, men når politikerne ikke kan være fornuftige og justere beløpet etterhvert som verdien på pengene stiger, noe de ikke har noen problemer med når det gjelder andre ting som f.eks gebyr for å få nytt pass (steg 100% for et år eller to siden), så kan de ha det så godt.

 

Når turistene klager på hvor dyrt og jævli det er i dette landet skulle de bare visst hvor ille det er å måtte bo er på heltid.

Seriøst? Står også "Free worldwide delivery" på siden :thumbs:

Tror jeg må skaffe VISA/Mastercard og shoppe litt :fun:

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil så ble faktisk MOMS dradd i gang som en MIDLERTIDIG løsning for mange mange år siden for å få Norge over en eller annen kneik... Men en ser jo hva som skjer om en tillater en liten avgift å slippe til... Bare se de "midlertidige" bomstasjonene rundt om det ganske land som skulle finansiere ett eller annet veiprosjekt, for så å bli stående i det uendelige mens staten bruker pengene som kommer inn på "representasjon"....

 

Hmpf!

 

SvUpP

Lenke til kommentar

Jeg synes det er nesten like fortvilende med porto/gebyrer her i norge.

Skulle bestille en greie til 125 kroner i en webbutikk. Porto? 120 kroner.

Altså, ble varen dobbelt så dyr og uaktuell å kjøpe.

 

Men back to topic. Jeg har alltid måttet betale toll av den totale sumen. Inkludert porto, som noenganger ha utgjort så mye som 5-600 kroner.

Lenke til kommentar
Kjære Kowalski

 

Hva er det som gjør statens veier så uransakelige. Hvorfor verdsetter du deres griske, lange armer så høyt? Din argumentasjon bærer klare preg av et kjærlighetsforhold til urettmessige og sjikanøse statsavgifter. Da denne grensen ble satt for nærmere 30 år siden til 200 NOK, ville det være naturlig å heve denne til en grense rundt 1000 NOK i dag. Den enkle grunnen til at elskverdige Norge ikke ønsker det, er at staten gasser seg blant sviende merverdiavgifter på norske varer - og lar Victor Norman invitere halve gutteklubben Grei på overdådige festmiddager.

Tror neppe at det har mye å si for statskassa det som blir momsbelagt og som koster mellom 200 og 1000 kr, ærlig talt hvor store beløp tror du det er snakk om? jeg betaler ikke mange hundre kroner i moms vi postvesnet for varer mellom 200 og 1000, det er jo en dråpe i havet i forhold til feks skatt og vanlig moms.

 

Ganske sikker på at grunnen til at det er sånn er at de vil tekkes norske importører og bedrifter, som helst ser at det er tungvint og dyrt å importere cder privat, for da tjener de mer penger på å selge det.

 

Greit at grensa er tåpelig lav, men ta å roa egga litt her, mange av dere høres ufattelig sutrete og bortskjemte ut når dere klager over hvor fælt det er å bo i norge fordi dere må betale en 50-lapp mer for en cd. Kommunist-regime? Det blir for dumt, (personlig synes jeg det er ett større problem at staten på død og liv skal privatisere statlig oppgaver som utdanning o.l., men det er en annen diskusjon).

 

Staten er oss, våre innstemte representanter, ikke en fremmed makt som har tvunget seg inn på oss for å utbytte oss, slik som mange her får det tiø å høres ut som.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig i det ATW sier her, maken til sutring skal en lete lenger etter! Grensen er først og fremst for å beskytte norske bedrifter.

 

Personlig har jeg ingen problem i det hele tatt å betale moms på de varer jeg skulle bestille fra utlandet, skulle bare mangle! Problemet er heller at de som skal behandle moms/toll ved import tar sin sats, posten tar kr 149,- og tollvesenet tar vel 62kr sist gang jeg brukte dem, og dette er bare omkostninger, posten hvertfall går ut i null med avgiften sin (som også ble momsbelagt for en stund tilbake.. var 120kr før moms kom).

 

Om en vare skal momsbelegges blir regnet ut fra varens verdi, ekskludert porto. Dersom varen er verdt mer enn 200kr, blir varen og porto momsbelagt.

 

Ja, for et grusomt land vi bor i.. :roll:

Lenke til kommentar
Kjære Kowalski

 

Hva er det som gjør statens veier så uransakelige. Hvorfor verdsetter du deres griske, lange armer så høyt? Din argumentasjon bærer klare preg av et kjærlighetsforhold til urettmessige og sjikanøse statsavgifter.

 

Javel. Jeg trodde nemlig at jeg informerte om at det ikke eksisterer toll på cd/dvd/spill, noe jeg selvsagt har rett i. Videre stiller jeg spørsmål ved om det er rart å måtte betale merverdiavgift på varer man kjøper, jeg poengterer nok en gang at det ikke er toll på nevnte produkter, og jeg greier jaggu å snike inn litt sarkastisk mobbing av en lavpannet forumbruker. Alt vel, med andre ord.

 

Hvor er så den argumentasjonen du henviser til i ditt innlegg? Hva er det jeg står for, og hva er galt med det? (Ettersom du allerede har dannet ditt bilde av hva jeg synes om avgiftene så kan du jo sikkert svare fornuftig på dette)

 

Da denne grensen ble satt for nærmere 30 år siden til 200 NOK, ville det være naturlig å heve denne til en grense rundt 1000 NOK i dag. Den enkle grunnen til at elskverdige Norge ikke ønsker det, er at staten gasser seg blant sviende merverdiavgifter på norske varer(...)

 

Staten gasser seg i disse pengene, ok. Deg om det.

Og hva mener du med "norske varer"? Skriver du nå om merverdiavgift her til lands?

 

Vennligst ikke still meg spørsmål om nøyaktig hvor og hvordan du verdsetter disse avgiftene, som helt klart er en straff for å IKKE handle i Norge.

 

Nei, den er grei. Jeg pleier som oftest å gå til hovedkilden (meg selv) når jeg lurer på hva jeg mener om forskjellige forhold i samfunnet..

 

 

Det kommer meget klart fram av dine kommentarer og freidigheter at du synes staten er ved sin rett. At vi som fritidsimportører av mindre artikler skal betale mva på 24 % i tillegg til et astronomisk behandlingsgebyr fra Posten, er intet mindre enn svært skuffende.

 

Jeg kommenterer faktiske forhold. Det bør ikke være noe sjokk at det er vanlig med merverdiavgift her til lands, og dermed er det helt naturlig at de varer som importeres fra utlandet også innlemmes under merverdiavgiftsregimet.

 

 

Det er ikke tvil om at staten håver inn gjennom mva ved salg av varer i Norge, og den eneste måten de kan sikre seg disse inntektene på, er med en importgrense på 200 NOK. Dersom denne heves, vil flere og flere importere mye forskjellig. Alt fra konsollspill til mp3-spillere og andre fristende varer - som er fint overpriset her til lands.

 

"Fint overpriset her til lands"? Det frister å anklage deg for å være av den typen som tror at Norge er et av de landene med høyest relativt prisnivå på mat. Jeg skal imidlertid ikke beskylde deg direkte for dette, for da gjør jeg jo det samme som du gjorde i ditt innlegg (heisann, der gjorde jeg det selv faktisk. Meta-diskusjon)

 

Du kan jo jobbe litt med logikken i argumentasjonen din. Virker det rimelig at vi skal betale den samme summen for produkter i vårt land som innbyggere i land med lavere lønnsnivå gjør i sitt?

 

Jeg vil anta at du, Kowalski, er ansatt i staten, eller nyter på en annen måte godt av disse avstraffelsene. Staten vil alltid få inn nok momspenger. Denne tarvelige importgrensen bærer preg av formynderi og en totalitær styreform. Det er nesten slik at mange av oss ønsker oss inn i EU, kun på grunn av statens nidkjære avgiftspolitikk. Selvfølgelig har vi det best utenfor EU, vi kan ikke være så trangsynte. Men det er ikke den norske regjeringens fortjeneste at vi fortsatt står relativt sterkt på egen hånd. Momsgrensen bør og skal heves til 1000 NOK.

 

Det er jo spennende at du gjetter på hvor jeg jobber (som om det har noen relevans). Til informasjon jobber jeg i en platesjappe. Jeg er for EU og frihandel også, om du lurer.

 

Når jeg først er inne på å skrive om meg selv; Jeg elsker musikk og film, og bruker mye tid og ressurser på det. Ingen tvil om at jeg kunne nyte godt av å importere diverse godbiter fritt for avgifter (jeg importerer stadig vekk ting jeg ikke kan få tak i her). Men så er det bare det at jeg ikke har noe problem med lovverket slik det er nå.

Merverdiavgift er en glimrende måte å avgiftsbelegge forbruk på , også kjent som en grønn avgift (røde avgifter er å avgiftsbelegge uten å ta hensyn til faktiske forhold). Faktisk kan jeg ikke komme på mange land som ikke praktiserer mva, utenom USA. Dog, i USA er det et helt annet regime for avgifter, et regime de fleste europeere ikke kjenner seg igjen i (og det er bra).

 

Jeg tar det for gitt at du ikke poster et nytt innlegg med vrøvl, men i så tilfelle: Sjekk informasjonen du har. Det er bare teit å være kvasi-smart slik du prøver på, og om du mot formodning skulle trolle mer så forsøk i det minste å gjøre det litt mer presist.

 

ATW: Takk for et edruelig innlegg.

 

SvUpP: Det er godt å se forumbrukere med slik innsikt. På den måten vet jeg hvem jeg unngår å vektlegge i neste tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...