Gå til innhold

Kjæreste fra utlandet, ny leilighet.


Fhreed91

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjæresten min fra USA skal studere i Norge, men hun har enda ikke fått Visa, så hun er endra ikke i det norske systemet. 
Hun skal nå på ferie og bo med meg i 90 dager, og i denne perioden hadde vi planlagt at vi finner en ny leilighet sammen. 
Vi ble enige om at hun skal betale depositum for den nye leiligheten, halvparten av husleien i perioden hun er her, og sine boutgifter. 

Så problem stillingen våres er: 
Siden hun ikke er i det norske systemet, så må alle betalinger med leiligheten gå igjennom min konto (?). Hun kan sende penger igjennom Paypal, men jeg er usikker på om disse pengene må betalt skatt på. 

Er det en måte jeg kan motta hennes penger på min konto uten at det skal betales skatt på det (hvis det i det hele tatt må bli betalt skatt på pengene)?  
Eller kan hun betale depositum direkte med et debetkort, eventuelt igjennom sin bank i USA? 

 

Noen ideer eller mer kunnskap om dette ville vært til stor hjelp.

 

Takk
Fredrik

Endret av Fhreed91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen grunn til at du må skatte av det? Det er jo ingen inntekt eller noe annet enn en ordinær transaksjon. 

 

Det enkleste er kanskje at hu bare tar hu kontanter og gir til deg. Men dersom du må ha penger av henne før hu kommer til Norge, er det fult mulig å overføre fra en amerikansk bankkonto til en norsk konto uten problemer. Tar en ukes tid og koster litt. Men det er alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at du må skatte av det? Det er jo ingen inntekt eller noe annet enn en ordinær transaksjon. 

 

Det enkleste er kanskje at hu bare tar hu kontanter og gir til deg. Men dersom du må ha penger av henne før hu kommer til Norge, er det fult mulig å overføre fra en amerikansk bankkonto til en norsk konto uten problemer. Tar en ukes tid og koster litt. Men det er alt. 

 

Så hun kan gi meg så å si hvor mye som helst, så lenge det går til leilighet og til hun selv? Det er som du sier, det  er ingen "inntekt". Jeg er nok veldig grønn på hvordan hele skattesystemet fungerer. 

I hodet mitt tenker jeg at skattetaten ser at jeg plutselig har fått 100 000kr, og lurer på hvor de pengene har kommet fra, og så tar å suger til seg en god % av det, for at de ser det som en inntekt.  

Endret av Fhreed91
Lenke til kommentar

 

Ser ingen grunn til at du må skatte av det? Det er jo ingen inntekt eller noe annet enn en ordinær transaksjon. 

 

Det enkleste er kanskje at hu bare tar hu kontanter og gir til deg. Men dersom du må ha penger av henne før hu kommer til Norge, er det fult mulig å overføre fra en amerikansk bankkonto til en norsk konto uten problemer. Tar en ukes tid og koster litt. Men det er alt. 

 

Så hun kan gi meg så å si hvor mye som helst, så lenge det går til leilighet og til hun selv? Det er som du sier, det  er ingen "inntekt". Jeg er nok veldig grønn på hvordan hele skattesystemet fungerer. 

I hodet mitt tenker jeg at skattetaten ser at jeg plutselig har fått 100 000kr, og lurer på hvor de pengene har kommet fra, og så tar å suger til seg en god % av det, for at de ser det som en inntekt.  

 

 

I verste fall får du et brev fra banken der de lurer på hvor pengene kommer fra. Alle banker plikter å ha kontroll på kundene sine iht hvitvaskingesloven og kan be om ekstra opplysninger på oppdrag fra myndighetene. Jeg har selv fått et slikt brev - og fikk tre uker på meg til å gi tilsvar. Alt jeg gjorde var å gi dem litt kvitteringer og ymse info, så hørte jeg aldri mer fra dem. 

 

Ellers blir transaksjonen også notert i valutaregisteret til Skatteetaten. Men dersom det er et enkelt beløp - en gang, så bør det ikke være noe problem. Kjæresten din bør merke overføringen med "depositum ny leilighet". Kan du dokumentere at du også har brukt disse pengene til nettopp depositum, og beløpene samsvarer med husleien + depositumet. Er det null stress.

 

Jeg har selv mottatt innbetalinger fra mange ulike land på flere titalls-tusen. Har kun fått ettersyn en gang. 

 

Er 100% sikker på at du ikke må skatte av pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser ingen grunn til at du må skatte av det? Det er jo ingen inntekt eller noe annet enn en ordinær transaksjon. 

 

Det enkleste er kanskje at hu bare tar hu kontanter og gir til deg. Men dersom du må ha penger av henne før hu kommer til Norge, er det fult mulig å overføre fra en amerikansk bankkonto til en norsk konto uten problemer. Tar en ukes tid og koster litt. Men det er alt. 

 

Så hun kan gi meg så å si hvor mye som helst, så lenge det går til leilighet og til hun selv? Det er som du sier, det  er ingen "inntekt". Jeg er nok veldig grønn på hvordan hele skattesystemet fungerer. 

I hodet mitt tenker jeg at skattetaten ser at jeg plutselig har fått 100 000kr, og lurer på hvor de pengene har kommet fra, og så tar å suger til seg en god % av det, for at de ser det som en inntekt.  

 

 

I verste fall får du et brev fra banken der de lurer på hvor pengene kommer fra. Alle banker plikter å ha kontroll på kundene sine iht hvitvaskingesloven og kan be om ekstra opplysninger på oppdrag fra myndighetene. Jeg har selv fått et slikt brev - og fikk tre uker på meg til å gi tilsvar. Alt jeg gjorde var å gi dem litt kvitteringer og ymse info, så hørte jeg aldri mer fra dem. 

 

Ellers blir transaksjonen også notert i valutaregisteret til Skatteetaten. Men dersom det er et enkelt beløp - en gang, så bør det ikke være noe problem. Kjæresten din bør merke overføringen med "depositum ny leilighet". Kan du dokumentere at du også har brukt disse pengene til nettopp depositum, og beløpene samsvarer med husleien + depositumet. Er det null stress.

 

Jeg har selv mottatt innbetalinger fra mange ulike land på flere titalls-tusen. Har kun fått ettersyn en gang. 

 

Er 100% sikker på at du ikke må skatte av pengene. 

 

 

Supert svar, tusen takk! :) 

 

Vil du tro at Paypal kan brukes på lik måte som en transaksjon igjennom bankene som du nevnte? Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal gå, det vil jo bli dokumentert på måte, med at hun skriver hva pengene skal gå til osv.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...