Gå til innhold

Hvordan komme inn i Kompani 5 i garden?


Tobias27

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg skal komme inn i kompani 5 i garden? Jeg har lyst til og bli skarpskytter eller patruljesoldat. Jeg lurer også på hvor mange plasser det er på disse avdelingene? Hvilke opptakskrav er det i kompani 5? Hvor mange faste jobber er det i disse avdelingene, for jeg kan ikke tenke meg at det er så mange skarpskytter plasser foreksempel.

Endret av Tobias27
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Garden har mange innkallinger i løpet av året, og du er avhengig av å få innkalling til rett tid. F.eks vil rekrutter innkalt i oktober ikke kunne gå 5.komp. Si på sesjon at du vil inn i KP 5, og du er da avhengig av å bli innkalt til rekrutt i januar eller august. Kommer du så langt vil du under rekrutten få mulighet til å bevise at du er god nok for en skarpskytterstilling, som selvfølgelig er litt vanskeligere å komme inn på, da det ses på som en mer spennende tjeneste. Lykke til!

Endret av Potetsalat1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Det finnes dessverre ingen mulighet til og bli skarpskytter i løpet av førstegangstjenesten. Man kan få bruker utdanning på HK417/12MØR ila førstegangstjenesten, men du blir på ingen måte ferdig utdannet skarpskytter. Veien fram til å bli profesjonell skarpskytter tar to år med diverse kurs for en som allerede har førstegangstjenesten unnagjort. 70 prosent faller fra underveis. Utdanningen strekker seg over sju nivåer der de fire nederste er på operatørnivå og de tre øverste som instruktør. Du skal være helt sikker på at du blir skarpskytter av de rette grunnene. Personlig egnethet, holdninger, disiplin og faglig dyktighet er viktig. Folk som ikke besitter disse egenskapene ryker ut tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...