Gå til innhold

ENK og skatt (nybegynnerspørsmål)


joartho

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Håper noen kan hjelpe meg med denne. Blir litt forvirret når jeg leser om dette på diverse nettsteder.

 

Jeg er 100% ansatt i en bedrift der jeg skatter ca 35%. I august opprettet jeg et ENK for å kunne håndtere kommersielle forespørsler rundt foto-/videohobbyen min på en ryddig måte. Jeg har planer om å holde meg under 50 000 kr for å slippe å tenke på momsregistrering.

 

Nå har jeg fått inn 27 000 kr på diverse oppdrag, og slik jeg forstår det skal dette skattes sammen med den vanlige inntekten min, slik at det blir ca 35% på dette også.

 

Så til spørsmålet: Hva om jeg nå investerer i fotoutstyr til 27 000 kr? Må jeg fremdeles skatte ca 35% av det jeg har fått inn? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kamera som koster mer enn 15000 og har en levetid på mer enn 3 år kan ikke fradragsføres i sin helhet, men skal avskrives skattemessig med en sats på 30%. Restsaldoen kan fradragsføres når den faller under 15000.

 

Du kan ikke bruke trekkprosenten din på lønnsslippen på den måten du skriver. Hvis det derimot er marginalskatten som er 35%, så må du regne 3,2%-poeng høyere sats (grunnet høyere trygdeavgift) på inntekten fra ENK så lenge du ikke kommer inn i neste marginalskattetrinn.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Et kamera som koster mer enn 15000 og har en levetid på mer enn 3 år kan ikke fradragsføres i sin helhet, men skal avskrives skattemessig med en sats på 30%. Restsaldoen kan fradragsføres når den faller under 15000.

 

Du kan ikke bruke trekkprosenten din på lønnsslippen på den måten du skriver. Hvis det derimot er marginalskatten som er 35%, så må du regne 3,2%-poeng høyere sats (grunnet høyere trygdeavgift) på inntekten fra ENK så lenge du ikke kommer inn i neste marginalskattetrinn.

 

Takk for info!

 

Når det gjelder utstyret jeg vurderer å kjøpe så blir det mer av typen forskjellig utstyr som tilsammen blir på oppunder 30 000 kr. Litt fotoutstyr og litt datakomponenter for å kunne jobbe mer effektivt med foto/video i postproduksjonen. Det mest kostbare enkeltutstyret blir vel på rundt 8 000 kr. 

 

Var ikke klar over den grensen på 15 000 kr du nevner når det gjelder kamera. Men skjønner jo at det er en del å sette seg inn i selv om en bare skal drive smått :)

Lenke til kommentar

Grensen for aktiveringsplikt på 15 000 kr gjelder per driftsmiddel.

 

Når man ser på hva som er ett driftsmiddel og hva som er flere vurderer man om det er en funksjonell sammenheng - et netteierselskaps nyanskaffelse av AMS-strømmålere ble sett på som ett driftsmiddel; selv om de ble montert hver for seg hos kundene hadde de en funksjonell sammenheng for nettselskapet.

 

Et kamera og objektiver til det kameraet vil være ett driftsmiddel. Har man flere kameraer som objektivene kan brukes til vil kameraene antagelig være hvert sitt driftsmiddel mens objektivsamlingen som sådan er ett driftsmiddel.

Lenke til kommentar

Mye nyttig info her for en nybegynner, takk til dere begge!

 

Det første jeg tenker er at jeg kan/bør investere i litt utstyr til ca 15 000 kr nå før nyttår, og så eventuelt ta resten over nyåret. 

 

Ca halvparten av det jeg tenker å kjøpe er kamerautstyr og jeg ser da for meg at dette går under ett driftsmiddel. Andre halvparten er datautstyr som skjermkort, lagringskapasitet, muligens ny skjerm etc. Dette kan jo ikke kun brukes sammen med fotoutstyret så dette vil vel være et annet driftsmiddel? Og vil jeg da kunne ha 2 "potter" på ca 15000 kr hver innenfor dette året slik at jeg kan fradragsføre ca 30 000 kr for 2017?

 

Sikkert mange dumme spørsmål her, men et sted må en jo starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...