Gå til innhold

Pc til jentungen


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp for veien videre.

Jentungen er en liten gamer, og vil selvfølgelig ha 2 skjermer, og med det oppsettet hun er i dag så må det noe oppgradering til.

Jeg har trålet Finn, men synes prisene ligger ganske høyt i forhold til å kjøpe nytt, men finnes det noen anbefalinger i Buskerud området så gi meg gjerne beskjed.

 

Så jeg lurte på å kjøpe nytt og kopiere  The Alchemist (fra perfekt PC pakken tråden) som en oppgradering til jentungen, men lurer på om en eldre 7970 går an å bruke i dette oppsettet istedenfor det skjermkortet som er (fordi jeg har det liggende og spare noen kroner)? Hun spiller minecraft, GTA5 og muligens overwatch om jeg ikke husker feil.

 

 Kortet jeg har liggende er:

(ASUS Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "MATRIX Platinum", SL-DVI-I + DL-)

 

Maskinen hun har idag har windows 10 som er oppgradert fra win 7, er vel slikt at siden dette er OEM (tror jeg) så kan ikke denne overføres til ny maskin. Jeg skal beholde SSD'en fra forrige maskin over, men dette hjelper kanskje lite?

 

Jeg har tenkt å lære henne å bygge PC første juledag (far er snart utdatert og trenger å lære dette videre ), og vil være sikker på at dette starter opp siden jeg må ta SSD'ene fra den gamle pc'en. 

 

I dag så har hun I5-750, MSI P55-GD65 hovedkort, GTX560 Twin Frozr GPU pakket inn i ett Fractal media center node 605

 

Kopi av the Alchemist listen oppdatert for meg ligger her: https://www.prisjakt.no/list.php?l=435949&view=l

 

Edit, glemte budsjettet. PC bør maks være 7500, kan strekke til 8000,-. Skjermen er litt utenfor. Tanken er å gi henne min gamle slik at hun får 2 stk 24", og så oppgraderer jeg min PC til 27"

 

Noen meninger ?

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt å lære henne å bygge PC første juledag (far er snart utdatert og trenger å lære dette videre ), og vil være sikker på at dette starter opp siden jeg må ta SSD'ene fra den gamle pc'en.

 

Det er også en ypperlig anledning å vise henne feilsøking og hvor mye man finner ut av via forum og Internett generellt hvis ting skulle stoppe opp litt :)

 

GPU'en bør duge en stund til, men ikke voldsomt lenge. Jeg ville brukt den hvis jeg trengte å spare litt eller hvis jeg bare hadde hatt råd til en mid'ish-end GPU på budsjettet, bedre å spare opp litt ekstra å gå for f.eks. et 1070 istedenfor et 1060

Lenke til kommentar

7970 er veldig gammelt og bør egentlig byttes ut spesielt med tanke på at du vil benytte 2 skjermer..
Spørsmålet da er hvilke skjermer som blir benyttet?

Dersom dette er 1080p så kan det nok gå, men du får ikke noe særlig god grafikk

Er det 1440p skjermer så er det bare å glemme.Da bør du gå for 1070 \ 1070 TI

Ellers så ser oppsettet ditt helt greit ut. CPU kjøleren benytter jeg selv og er ekstremt fornøyd med den

Lenke til kommentar

 

Det er også en ypperlig anledning å vise henne feilsøking og hvor mye man finner ut av via forum og Internett generellt hvis ting skulle stoppe opp litt :)

 

 

Hehe, sees igjen 1ste juledag :)  Helt enig, det er vel den viktigste delen ofte.

Er nok ikke 1440 skjermer vi har hjemme, så tror det skal gå enda litt. Blir nok kun spill på den ene skjermen tipper jeg og prate programmer (skype eller lignende) og surfing på den andre. Skulle gjerne ha gått for ett bra GPU kort, men blir for dyrt nå. Og hun skal konfirmeres til våren, så da kan hun kjøpe selv og.

 

7970 er gammelt (4 år, nå føler jeg meg gammel :hm: ), men bedre enn GTX560 som hun har idag. 

Lenke til kommentar

Gjorde det samme med datteren for noen år siden, jeg spanderte, men hun måtte sette seg inn i alle komponentene og bygge den selv - med litt hjelp. Lærte masse selv, så var det jo veldig gøy å ha et slikt prosjekt sammen med datteren.

 

Her endte det med en pc bygget rundt et GTX 780 med 3x24" skjermer osv. Hun var et par turer i vikingskipet med den og spiller på den enda. På tide med litt oppgradering, tror jeg.

Lenke til kommentar

 

 

Det er også en ypperlig anledning å vise henne feilsøking og hvor mye man finner ut av via forum og Internett generellt hvis ting skulle stoppe opp litt :)

 

 

Hehe, sees igjen 1ste juledag :)  Helt enig, det er vel den viktigste delen ofte.

Er nok ikke 1440 skjermer vi har hjemme, så tror det skal gå enda litt. Blir nok kun spill på den ene skjermen tipper jeg og prate programmer (skype eller lignende) og surfing på den andre. Skulle gjerne ha gått for ett bra GPU kort, men blir for dyrt nå. Og hun skal konfirmeres til våren, så da kan hun kjøpe selv og.

 

7970 er gammelt (4 år, nå føler jeg meg gammel :hm: ), men bedre enn GTX560 som hun har idag. 

 

Om vi snakker om samme skjermkort så er vell dette nærmere 6 år gammelt nå

 

AMD Pulls Radeon HD 7970 Launch to December 22. In a surprising move, AMD pulled the launch date of Radeon HD 7970, a high-performance single-GPU graphics card based on the 28 nm Tahiti silicon, up toDecember 22, 2011; from its earlier launch date of January 09, 2012

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er også en ypperlig anledning å vise henne feilsøking og hvor mye man finner ut av via forum og Internett generellt hvis ting skulle stoppe opp litt :)

 

 

Hehe, sees igjen 1ste juledag :)  Helt enig, det er vel den viktigste delen ofte.

Er nok ikke 1440 skjermer vi har hjemme, så tror det skal gå enda litt. Blir nok kun spill på den ene skjermen tipper jeg og prate programmer (skype eller lignende) og surfing på den andre. Skulle gjerne ha gått for ett bra GPU kort, men blir for dyrt nå. Og hun skal konfirmeres til våren, så da kan hun kjøpe selv og.

 

7970 er gammelt (4 år, nå føler jeg meg gammel :hm: ), men bedre enn GTX560 som hun har idag. 

 

Om vi snakker om samme skjermkort så er vell dette nærmere 6 år gammelt nå

 

AMD Pulls Radeon HD 7970 Launch to December 22. In a surprising move, AMD pulled the launch date of Radeon HD 7970, a high-performance single-GPU graphics card based on the 28 nm Tahiti silicon, up toDecember 22, 2011; from its earlier launch date of January 09, 2012

 

Det er ett GHZ edition, så det kom senere. Men har det faktisk noen praktisk betydning? Flisespikkeri.

 

Han kan fint bruke dette en stund videre, det er tilsvarende 1050TI idag. 

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har fulgt med på når kortet kom ut  :wee: Min tidsregning går på når det ble kjøpt.

Men jeg prøver nå med 7970 kortet, og ser hvordan det går. 

Hun vil uansett få en mye kulere og kjappere PC enn det hun hadde før.

Kattene får gi henne noen led lys som hun kan putte inn i PC'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har fulgt med på når kortet kom ut  :wee: Min tidsregning går på når det ble kjøpt.

Men jeg prøver nå med 7970 kortet, og ser hvordan det går. 

Hun vil uansett få en mye kulere og kjappere PC enn det hun hadde før.

Kattene får gi henne noen led lys som hun kan putte inn i PC'en.

Enkel Led lys lenke kan du finne her:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/installasjonogmodding/ovrigtilbehor/nzxt-sleevedledkitcable1mblue/181976.11638/

 

Kan nok finne billigere også, men denne fungerer veldig fint med mitt nzxt kabinett (Har riktignok h440 silent edition), men dette er så og si samme variant som det du har valgt.

 

Benytt det skjermkortet du så bruker du heller pengene på det andre først. Vil påstå i si at du får mer igjen av å legge mer penger på hk\ram\cpu\kabinett i første omgang enn det du gjør ved å skrote ned på disse delene for å kjøpe dyrere GPU

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har fulgt med på når kortet kom ut  :wee: Min tidsregning går på når det ble kjøpt.

Men jeg prøver nå med 7970 kortet, og ser hvordan det går. 

Hun vil uansett få en mye kulere og kjappere PC enn det hun hadde før.

Kattene får gi henne noen led lys som hun kan putte inn i PC'en.

 

Har selv brukt HD 7970, og til Overwatch funker det ganske bra i 1080p med to skjermer. Min erfaring var at selv om det er 4/5 år gammelt, så må man likevel opp i mid/høy prisklasse for å få en bedre/tilsvarende ny gpu idag.

(verdt å nevne at jeg bytta det ut når jeg gikk over til 1440p ultrawide med to skjermer)

Endret av Instict
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...