Gå til innhold

Ny WiFi-antenne til hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei,

Har ikke mulighet for kablet eller powerline i huset. Spiller FPS, og er dermed svært sårbar for packet loss og all annen lag trådløst nett inkluderer.

Lurer derfor på om det finnes bedre antenner til å koble til hovedkortet mitt? Har kun én PCIe-slot, og kan dermed ikke benytte meg av samme løsning jeg brukte før (Asus PCE-AC88).

Antennen som følgte med hovedkortet er denne nok så generiske plastklumpen som går under navnet

Asus 2T2R Dual Band Wi-Fi Moving Antenna:

wifi.jpg

 

Jeg har forsøkt å ordne til et hjørne med aluminiumsfolie for å styrke signalet, men kommer meg ikke over 74% (ca. 58-65 dBm).

Hovedkortet er et ASUS MAXIMUS VI IMPACT Z87 S-1150 M-ITX.

Off topic tips hvis du også kjører WiFi og gamer:
 

Det finnes en kommando i CMD som fungerer svært godt til å eliminere den verste laggen:
1. Åpner opp CMD
2. skriv inn "netsh wlan show settings"
3. Finn ditt navn på WiFien, min er "WiFi".

4. Skriver "netsh wlan set autoconfig enabled=no interface="WiFi""
5. Trykker enter

Dette gjør at WiFien ikke lenger søker etter andre nettverk hvert minutt, eller oppdaterer signalstyrken til en hver tid.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, takk for svar.

 

Bor i kjellerleilighet. Benytter meg av router i etasjen over. Utleier er ikke interessert i å sette opp powerline, og derfor tviler jeg på at trådløs bridge er aktuelt heller.

 

Har gått fra 70-75 dBm til 58-65 dBm ved hjelp av alu-folie, derfor jeg kom på tanken om annen antenne. Hvordan var erfaringen dårlig?

Lenke til kommentar

Brukte antennen som fulgte med, og satt den på toppen av kabinettet. Er vel ikke mer hokus pokus enn at den antennen var kraftigere/bedre mottaker.

 

Skulle gjerne kjøpt den igjen, men har kun én pci-slot som skjermkortet trenger. Asus sin kraftigste dongle heter USB-AC68. Leser mye blandet om den, men mulig jeg tar sjansen.

 

En annen mulighet som hadde vært fint i min posisjon var å kunne velge kanal og frekvensbånd manuelt.

Feks så velger det nåværende kortet 5ghz over 2.4ghz(hhv. 45% og 70% signal) fra tid til annen. For å gå tilbake til 2.4ghz skrur jeg WiFi på/av til den velger 2.4ghz igjen. Ser noen adaptere har muligheten til å utelukkende koble seg til ett bånd gjennom innstillinger.

 

Angående kanal er det kun fordi programmet WiFiAnalyzer mener jeg burde bytte. Synes likevel det er rart hvor tungvint dette skal være uten direkte rutertilgang.

 

Edit: Bor i nabolag med kun eneboliger. Ikke særlig hektisk med forstyrrelser osv. Får inn to til tre andre nett i nærheten.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar

snip..

 

Angående kanal er det kun fordi programmet WiFiAnalyzer mener jeg burde bytte. Synes likevel det er rart hvor tungvint dette skal være uten direkte rutertilgang.

...

 

Men, dersom du kobler deg til utleiers router,

så er det jo han/hun som bestemmer hvilken kanal som benyttes, så det er ikke mulig for deg å bytte... 

Lenke til kommentar

Er vel det jeg fant ut selv, at det ikke er mulig å gjøre noe fra min ende. WiFiAnalyzer melder at en annen kanal (6 fremfor 11) hadde vært optimalt. Hadde et lite håp om at det var mulig å bytte mellom, har nemlig et vagt minne om at det finnes en app til Android (eller kanskje det var software til en trådløs dongle?) som ga meg muligheten til kanalbytte. Men, mest sannsynlig er dette minnet feil - Om det ikke finnes routere som deler ut signaler over flere kanaler samtidig.

 

Mulig jeg husker muligheten til å velge mellom 2.4 ghz eller 5 ghz, altså 11 til 36 etc.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...