Gå til innhold

Vann i undervannshus - tips?


Anbefalte innlegg

Min Mercury Viking 10 har fått vann i undervannshuset. Jeg har byttet drenerings plugger da den ene pluggen hadde ødelagt pakning. Har byttet olje etter jeg byttet pakning men den var fortsatt melkefarget. Kan det være at det er forurenset olje igjen der inne? Hjelper det å flushe noen ganger, gjennom eller kan det være at den lekker en annen plass? Har kjørt den i balje etter jeg byttet olje. Hva kan jeg eventuelt bruke til å flushe? Dyrt å bruke en flakse med olje hver gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er to plugger som må åpnes/fjernes for skifte av gearolje og motoren må stå loddrett, den nederste åpnes først og den øverste sist når all oljen har rent ut tar du og fører inn ny olje fra den nederste plugghullet helt til du ser at det kommer frisk olje ut fra den øverste plugghullet, da skal du ha ren olje i hele gearhuset.

 

Lekkasje kan oppstå på flere måter, den mest normale er at pluggene ikke er skrudd ordentlig til, og/eller skadet pakning/plugg "pakningene skal helst byttes ved hvert oljeskifte".

 

Andre årsaker kan være ubalansert propell "skader" som overfører vibrasjoner til pakningen rundt propellakselen som igjen ikke klarer og holde helt tett (dette skjer oftere jo eldre motoren er "pakning/simring mister fleksibiliteten"), det kan også være skadet pakning under impeller eller at nederste del av impellerhuset er tæret i stykker så det lekker vann ned i gearhuset. det kan også være tæring ved eksoskanalen.

 

Den beste måten og finne lekkasje er og trykkteste "vakumteste" om det er lekkasje, alle seriøse båt-reparatører skal ha instrument til testing av dette og tar du med undervannhuset burde det ikke koste mange kronene.

Lenke til kommentar

Nautica, takk for hjelp. Jeg tenkte det samme som deg før du postet innlegget, men innlegget ditt fikk meg til å ta en ny sjekk av plugg hullene og av pluggene. Jeg tok også en liten flat skrutrekker og skrapte rundt hullene på anleggs flaten for å få bort eventuelle ujevnheter. Jeg vasket pluggene godt og passet ekstra godt på at den nye pakningen ikke hadde noe støv eller andre ting på seg. Jeg kjørte motoren i stamp i 15-20 minutter og sjekket oljen. Den var helt fin. Jeg tok også en liten trykktest med en og en plugg i med hjelp av oljepumpen. Kunne ikke se eller høre noe som kom ut, så det virker som at det kanskje har vært noe mellom pakningen som jeg ikke har sett selv om jeg alltid pleier å være påpasselig med å tørke av plugger og tørke rundt hullene før jeg skrur alt sammen igjen. Da gjenstår det bare at snøen regner bort slik at jeg kan grave ut båten og ta båt og motor på en liten test tur =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...