Gå til innhold

hjelp til PWM-hub


mrdalesen

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte nylig to nye 140mm vifter som skal erstatte 200m vifta som står i front. Har 3 vifteuttak på hovedkortet, CPU_FAN, CHA_FAN 1, CHA_FAN 2. Jeg brukte ikke pwm huben fordi jeg mener å huske jeg ikke fikk den til å fungere. Men nå trenger jeg den da jeg ikke har nok uttak på hovedkortet. Et annet problem er at jeg ikke finner kabelen jeg skal koble mellom hovedkort og huben. 

 

Så jeg har to spørsmål:

 

Skal hub-en kobles til CPU_FAN på hovedkortet og CPU-kjøleren kobles på den ene designerte plassen på huben?

 

Vet noen hvor jeg kan kjøpe kabelen som kobler hovedkortet til huben? Finner ingen 4-pin pwm kabler, bare forlengere. (kan godt bestille fra ebay eller ett annet sted om det må til)

 

edit: ett siste spørsmål, vil alle viftene kunne endre hastighet selvom tilkoblingene på pwm-huben er 3-pins? (viftene er 4-pins)

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr 1:
Du kan koble HUBen til hvilken som helst av headerne. Merk at alle viftene som styres via denne headeren vil få samme signal, så du får ikke styrt de individuelt. Det er ikke veldig nøye hvilke headere du bruker, da du kan sette headerne til å fungere med hva som helst (CPU temp f.eks). Jeg har f.eks en pumpe på Chassis Header, som fungerer til å rampe opp hastigheten på pumpa om CPU temp går opp.

For å være sikker, se i brukermanualen til HKet ditt, eventuelt ta en kikk i BIOS ang. hva du kan gjøre med dine headere. Der finner du kurver osv,  som du kan sette inn manuelt. Tar bare et par minutter :)
 

Nr 2:
Dette ville fungere, men den siste pinnen er PWM-signal. Dvs, ingen hastighetsregulering. Sikker på at det ikke er en viftekontroller du har? I såfall så vil dette være spenningsregulert. Har du navnet på den saken din?

PWM styrer vel hastigheten via en resistans mener jeg å huske, mens en vanlig kontroller fungerer med som et pot. meter. Men ikke siter meg på dette, lenge siden jeg gikk på skolen

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvilken kontroller er det snakk om?

 

PWM styrer via "pulse width modulation" - som på godt norsk betyr at det sendes ekstremt hyppige "av/på" signaler til viften, så på 50% PWM så er viften teknisk sett "av" halvparten av tiden. Switchingen på signalet er så frekvent at du ikke kan se eller høre denne endringen (pga. inertia av viften).

 

Dette er en mye mer elegant løsning enn resistor/pot fordi det kaster ikke bort ekstrastømmen i varme - og det er selvfølgelig enkelt å lage styringskretser for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...