Gå til innhold

[Løst] AMD Ryzen 7 1700X Prosessor kjøpe nå eller vente?


LMH1

Anbefalte innlegg

Det er kun et tilfeldig skjermbildet jeg fant på internet.

riktignok var cpuen noe varmere på sommeren, da jeg har noctua nd 14 kjøler med 2x Cooltek vifte, Silent Fan 120 PWM low, 120x25

som ofte er på mellom 600\700 RPM normalt sett. Så kanskje ikke så smart, men prøver å få så rask og stillegående pc som mulig. Har lite vifter uten om cpu\GPU men prøver særlig om sommeren og ha sidedøren til kabinettet åpen for å få best mulig luftflyt, så kabinettet ikke holder så godt på varmen.

 

Så nå er ikke tempraturen som er problemet, men var det om sommeren, da det kan bli veldig varmt på soverommet, kan være 25-30 grader på det varmeste når det er midt på sommeren da jeg ikke har aircondition men nå er romtempraturen ofte under 20 grader, ofte nedi 15 grader av den grunn jeg har mere å gå på overklokking. Men kan vel anta cpuen har blitt litt degradert tror jeg. Ikke sparteste å teste overklokking på sommeren, men fikk lyst å prøve hva cpuen er god for.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funger å sette ram til auto, så ja jeg har Hypnix, men etter så mye bios oppgraderinger burde problemet faktisk bli bedre, men har faktisk blitt verre, da skjermbildet på første siden gjør hvis jeg velger D.O.C.P også 2666 mhz så fryser pcen seg hvis jeg nå overklokker cpu.

 

Nå får jeg så langt 3.74 ghz overklokking på cpu med bare lavest på ram?

Kunne sikkert overklokket litt til, maskinen er mye raskere med treg ram en rask? Er det mulig? Da jeg blir veldig frustert over ryzen.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er AMD ikke åpne om dette problemet? Da det har vært på forum en stund, men AMD har aldri sagt hvorfor det er problem? Om det er bios eller brikkesettet på hovedkortet\Cpu som er problemet? Man må bytte cpu en nyere steping eller hovedkortet for å løse problemet for godt? Hva tror dere om det?

 

Nå er det ikke ekstremt viktig for meg med rask ram eller at cpuen skal overklokke over 4 Ghz men hadde vært gøy hvis det var mulig.

For er vertfall ikke tempratuen som er problemet nå.

 

Nå ønsker jeg virkelig AMD det beste at de skal lage nye cpuer som er ennå bedre, penger er ikke mitt problem.

Men da håper jeg AMD kan fortelle hvor problemene ligger viste jeg det ligger i cpu\hovedkort ville jeg ventet å kjøpt flere hovedkort\cpu til problemet er løst. Da jeg tviler på man kan ta slik på RMA hvis det viser seg ikke bios oppgradering er nok for å løse problemet permament.

 

For Samsung ram er jo vesentlig dyrere.

Og de billigere rambrikkene funger ganske bra, har ikke testet hvor mye forskjell det er i praksis? Noen som vil si noe? Blir programmene 2x raskere eller 3 ganger raskere med samsung brikker? Eller må man ha 2 Samsung 961 Pro i raid for å merke ennå bedre ytelse?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig begynner prisene å nærme seg, hadde den kostet 2500 kr kunne jeg kjøpt 2 cpuer.

Men er bra jeg ikke kjøpte må jeg si, tror dere prisene vil gå ennå mere ned? Eller må jeg vente til sommeren 2018? Hvis jeg ikke skal kjøpe brukt?

 

Tror skjermkort vil prisene økes, kanskje på SSD\harddisker? Men cpu faller prisene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen, bios: PRIME-X370-PRO-ASUS-3803.CAP har gjort det mulig å nå:

 

cpu_z.png

Så bør man ha 1.35 volt? Eller skal 1.4 volt gå fint over det? Vil det skade rambrikkene over tid? For mener det er gråsonen hva jeg finner på google for DDR4 ram.

 

Spec for ddr4 går opp til 1.5v. Så alt opp til 1.5v er innafor å kjøre 24/7 :)

 

Jeg har kjørt 1.45v-1.5v helt siden ddr4 kom på markedet. De første ddr4 brikkene som kom til Norge var Crucial 2133mhz cl15. Disse kjørte jeg på 3000mhz cl15. Brukte vel 1.5v. Dette var ikkje spesielt gode brikker, men standard spenning på dem var 1.2v.

 

2 kit jeg har nå kjører jeg på 1.42-1.45v.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan du si hvorfor rambrikkene?

G.Skill Ripjaws V DDR4 RAM 16GB

 

Corsair Vengeance RGB 64GB 3600MHz DDR4

 

Hvorfor disse har så mye kjøleribber etc? For virker litt rart hvis de tåler 2 volt og klokkes til 5 Ghz?

Eller blir det feil å tenke slikt? Nå blir vel ikke ram like varm som cpu. men tror det er en grunn for kjøleribbe?

 

Hva er det høyeste du klarer å overklokke slike brikker til ryzen før hovedkortet ikke klarer å dra nytte av det?

 

Uansett selv om man hadde hatt GTX 1080 TI i SLI på ryzen oppsettet ville Ryzen 7 1700 måtte overklokke cpuen over 4 Ghz hvis det skulle gi noe effekt i spill tror jeg. Men er jo morsomt hvis du har testet ut slikt.

 

Jeg tror heller disse rambrikkene er beregnet på intel i7-8700K og x370. Tror man får mere glede av slikt der.

 

Vil fremdeles si jeg er vil kjøpe Ryzen 7 1700 igjen hvis det koster 2000 kr. For syns den ikke er mere verdt i dag. For oss som har flere gaming pc, i7 2600k er den ikke så stor oppgradering. Men vil hjelpe litt i spill og videoredigering.

 

For syns det er bra AMD får mere markedandel, men hadde Ryzen 7 1800x Pro kostet 3500 kr sier seg selv Simultaneous Multi-Threading og bedre overklokking er dyrt. Men må nok vente til mars tror jeg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå kjøpt brukt på finn x370 pro og ryzen 7 1700 til 3200 kr.

Skal kjøpe det samme igjen til 3000 kr.

 

Er det lurt? For tror brukt er lurest.

Eneste negative med ryzen mangler cluster funksjon så får ikke satt opp flere pcer til en.

Men tror det er smartere en å vente på ryzen oppgradering er sikkert ikke så veldig stor oppgradering og blir vesentlig dyrere tror jeg.

Ram er veldig dyrt nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...