Gå til innhold

Kan du være så snill å hjelpe meg?


HungryCat

Anbefalte innlegg

Jeg lærer norsk alene hjemme.

Derfor jeg er ikke bra i grammatikk.

Jeg prøver å skrive mer for å øve.

Kan du være så snill å hjelpe meg?

Vær så snill å rette teksten min.

Tusen takk på forhånd.

 

"Slik feirer vi songkran"

Jeg er thai og i hjemlandet mitt har vi en berømt høytid som heter "songkran" og feires 13. - 15. april. Thaiene feirer songkran til minne den gamle Thailandske nyttårsaften.

 

I songkran høytida, kommer mange thaiene som jobber i en annen del av landet tilbake hjemet sin for å besøk familie. Familiene vil være sammen.

 

Om morgenen besøker de templene for å tjene en fortjeneste for eksempel; gi mat til munkene, be og doner penger.

 

Det er også en spesielt seremoni av "Rod Nam Dam Hua" som finnes bare i songkran.

Vann blir kastet på Buddha bilder og på monker ved tempelet.

Thaiene gjør "Rod Nam Dam Hua" for å be om gratulere nytt år.

Etter tempelet skal de gjør "Rod Nam Dam Hua" til de gamle mennesker hjemet også for eksempel; farfar, farmor, morfar og mormor.

 

Om ettermiddagen er det tid for fest.

I Thailand blir det veldig varmt om sommeren. Temperaturen kan bli 40 grader eller mer, særlig i april. Derfor de opprettet vann festivalen. De kaster vann med kopper, spann, eller vannslanger til å få kulere. Vann festivalen skal feires 13. - 15. april.

 

Om natten vil de spise og snakke sammen om livet sitt. Songkran er det familiestid og alle alltid glder seg til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Jeg ville skrevet "til minne om". Og "hjemmet" er altså med to m'er. "Buddha-bilder" går forsåvidt, men det hjelper godt på å sette en bindestrek. Egentlig ville jeg skrevet "bilder av Buddha", men det blir en smakssak. Det du skriver om Rod Nam Dam Hua, det skjønner jeg ikke. Ber de til guder, eller folk? Det hadde vært nice å spesifisert, for det løser nok opp feilene i setningen. Nå er jeg kanskje på villspor, men prøver likevel med et eksempel:

Thaiene gjør "Rod Nam Dam Hua", et rituale hvor de ber /navn_på_gud/ om å gratulere dem med et nytt år.

Den siste setningen om "Rod Nam Dam Hua" til de gamle menneskene er ganske god, men savner en preposisjon før ordet "hjemmet". Det er enkelt og greit bokstaven i. Eksempel: "(...) de gamle mennesker i hjemmet". Du kan også vurdere å ta bort ordet "skal" og heller skrive dette: Etter templet gjør de "Rod Nam Dam Hua" til de gamle (...).

Det om sommerfesten er veldig bra, men igjen: Sett ordene vann og festivalen sammen. Jeg ville skrevet vannfestivalen, men andre ville kanskje brukt en bindestrek.
- - -
Jeg skulle gjerne gitt mer tilbakemelding, men rekker ikke nå. Helhetsinntrykket mitt er at du skriver ganske bra! Det er få ord som er stavet feil.
 

Lenke til kommentar

"Slik feirer vi songkran"

Jeg er thai og i hjemlandet mitt har vi en berømt høytid som heter "songkran" og feires 13. - 15. april. Thaiene feirer songkran til minne om den gamle Thailandske nyttårsaften.

 

I songkran høytida, kommer mange av thaiene som jobber i en annen del av landet tilbake til hjemmet sin sitt for å besøke familie. Familiene vil være sammen.

 

Om morgenen besøker de templene for å tjene en fortjeneste for eksempel; gi mat til munkene, be og donere penger.

 

Det er også en spesielt spesiell seremoni av "Rod Nam Dam Hua" som finnes bare bare finnes i songkran.

Vann blir kastet på Buddha-bilder og på monker ved tempelet.

Thaiene gjør "Rod Nam Dam Hua" for å be om gratulere nytt år.

Etter tempelet skal de gjøre "Rod Nam Dam Hua" til de gamle mennesker i hjemmet også for eksempel; farfar, farmor, morfar og mormor.

 

Om ettermiddagen er det tid for fest.

I Thailand blir det veldig varmt om sommeren. Temperaturen kan bli 40 grader eller mer, særlig i april. Derfor de opprettet de vannfestivalen. De kaster vann med kopper, spann, eller vannslanger til å få kulere. Vann festivalen skal feires 13. - 15. april.

 

Om natten vil de spise og snakke sammen om livet sitt. Songkran er det en familietid og alle alltid glder seg gleder seg alltid til det.

 

Det var noen feil jeg fant i farta. Var ikke veldig mange av dem, stå på :)

Lenke til kommentar

En del av din tekst forsto jeg ikke, derfor får du ikke en ferdig rettet tekst. I stedet blir det noen spredte observasjoner i tillegg til det som andre har nevnt:

 

Du har alt for mange avsnitt. Ytringer ("setninger") som naturlig hører sammen, skal ikke skilles med avsnitt, det gjør teksten tung å lese. Du har valgt å bruke både små og store avsnitt (ny linje uten/med blank linje), og da signaliserer typen avsnitt om tankespranget er lite eller stort.

 

Bruk kolon [:] foran oppregning, ikke semikolon [;]. Semikolon er en mellomting mellom komma og punktum, merkelig nok, og nybegynnere bør unngå det tegnet.

 

"De kaster vann med kopper, spann, eller vannslanger til å få kulere" – mener du "for å få det kjøligere"?

 

Monker -> munker?

 

"Etter tempelet skal de gjør "Rod Nam Dam Hua" til de gamle mennesker hjemet også for eksempel; farfar, farmor, morfar og mormor."  ->

"Etter tempelet skal de gjøre "Rod Nam Dam Hua" til de gamle hjemme, også for eksempel farfar, farmor, morfar og mormor." 
Hjemet (egentlig hjemmet, substantiv bestemt form) -> 
hjemme (adverb). Uttales likt, bare med ulikt tonelag.

 

Thailand med stor forbokstav, men thailandsk og thai med liten.

 

"I songkran høytida, kommer mange thaiene som jobber i en annen del av landet tilbake hjemet sin for å besøk familie" ->
"
I songkranhøytida kommer mange thaier som jobber i en annen del av landet, hjem for å besøke familien"

 

"Om morgenen besøker de templene for å tjene en fortjeneste" er feil uttrykk, men jeg er usikker på hva som egentlig menes.

 

Som vanlig har utlendinger problemer med den norske ordrekkefølga (V2-regelen bl.a.), men ikke ta det så tungt. Alt i alt er dette slett ikke ille!

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...