Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Xiaomi Mi Robot støvsuger - erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Dette er en robotstøvsuger som gjør det bra i tester hos Tek.no, til en pris som er vesentlig lavere enn konkurrentene.



 

Men det er litt problematisk at den (foreløpig) ikke er helt tilpasset det europeiske markedet, og det kan være noen som derfor nøler med å velge den. 

Bestilte min hos Iwill. Betaling med PayPal. Det er god tilbakemelding på e-post om status på bestilling. Ble levert på posten etter en uke.

 

Leveres med norsk stikkontakt. Det er universal strømforsyning, trenger ikke bekymre seg for hvilken nettspenning man har.

Alle instruksjoner og talemeldinger er på kinesisk, ingen norsk veiledning følger med. Men det kan ordnes.

Det er enkelt å komme i gang. Batteriet er fulladet, bare å trykke på knappen så begynner den å operere. 

For å få full funksjonalitet må man bruke en app. Det er nå det kan bli litt vanskelig.

For Android finner man MiHome fra Xiaomi Inc. Jeg kom ikke helt i mål med denne, vet ikke hvorfor. Muligens noe med min telefon.

Med iPad gikk det bedre. Men det var litt vanskelig å finne i AppStore. Søk på 'mihome', så finnes en app med kinesisk tittel, fra Bejing Xiaomi Co. Det viser seg at teksten er på engelsk når den er installert.

 

Det er viktig å ha god Wi-Fi dekning.

Det første man gjør er å opprette en konto hos Xiaomi. Kan velge om man vil identifisere seg meg e-post eller telefonnummer. Får tildelt en 10-sifret brukerID.

Så skal man velge 'Country/region'. "Europe" er et valg, men da fant jeg ikke noen støvsuger. Valgte "The United States (Singapore server)".

Så følger man instruksjonene på skjermen. Noe som jeg bommet på i begynnelsen var at støvsugeren setter opp et eget wifi nettverk som man skal koble seg til. 

 

Når man har appen oppe er det tilgang til en grei bruksanvisning. Den kan også lastes ned som PDF.

I appen setter man talespråk til engelsk.

 

Fikk min i går, så har ikke så mye erfaring foreløpig.

 

Dag 2 update: Appen fikk ikke kontakt i dag. Har prøvd å gjenta det jeg gjorde i går, uten hell. Reinstallert app, reset støvsuger. Men å opprette kontakt på iPad feiler.

Så prøvde jeg Android appen igjen, reinstallert. Nå gikk det helt greitt, uten å koble seg til 'rockrobo-vacuum-v1...' wifi.   :hmm:

Deretter prøvde jeg iPad igjen, nå gikk det som en drøm.  :ph34r:

 

Er helt klart noen ukjente feller å gå i med denne appen.

 

 

Endret av Hårek
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd x-antall servere...

Resatt wifi'en på støvsugeren så mange ganger at jeg synes dama bare gneldrer...

 

Inne på den trådløse ruteren, ser at den også finner støvsugeren. Den er ikke koblet til (er vel logisk siden jeg ikke klarer å legge til støvsugeren i appen)

 

.... Eg blir gaaaal....

Lenke til kommentar

Hmm, tlf din skal koble seg til støvsugeren din.

 

-alt er resat? Altså du har trykket inn den pitte lille knappen?

 

- wifi blinker på støvsugeren?

 

- du er på 2.4g?

 

-slå på Bluetooth.

 

- du trukker på legg til, og så scan?

 

Og velg Singapore serveren

Endret av Hårek
Flettet 2 etterfølgene innlegg
Lenke til kommentar

Er noe usikker på nøyaktig hvordan denne initialiseringsprosessen fungerer, som jeg nevnte fikk jeg det ikke til med Android.

Men det jeg fant var at støvsugeren setter opp sin egen WiFi når du trykker på knappene for WiFi reset, og det er den man må koble seg til.

SSID er "rockrobo-vacuum-v1...". Det er via denne at du får gitt støvsugeren passordet til ditt nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...