Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arverett


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg er ugift og vil etterlate meg ett barn som ene-arving.

Hvis dette barnet skulle dø barneløs, og uten å ha opprettet testamentet, kan jeg, gjennom mitt testamente, påvirke hvordan arven fordeles?

(Jeg ønsker at den skal gå til et ideelt formål, ikke til noen i familen, tanter, kusiner etc.)

 

Anonymous poster hash: 711d2...88e

 

 

Du kan det om du etterlater arven til ditt barn i et fond eller stiftelse som /skal/ håndteres slik og slik. Men det forutsetter at du har aktiva som faktisk dekker opp av driften av noe slikt.

 

Når barnet ditt arver deg kan du sette noen krav, men du kan ikke bestemme hvordan vedkommende skal gi egen arv videre. Kanskje oppdra barnet til at filantropi er en god greie? :)

 

Anonymous poster hash: 45a7b...5ac

Lenke til kommentar

Takk for svar. For å oppklare, jeg forutsetter at jeg dør først.

 

Og til siste kommentar: Spørsmålet gjelder en tenkt  situasjon der mitt barn dør uten å etterlate seg verken testamente eller barn.

Det er altså ikke snakk om å bestemme over vedkommende.

Lenke til kommentar

Ja, men spørmålet er hva som skjer om h*n skulle dø barneløs, og uten å ha opprettet testamentet, om jeg har mulighet for å påvirke hva som skjer.

Ønsker at arven da skal gå til et ideelt formål, ikke til til onkler, kusiner etc.

Endret av plank
Lenke til kommentar

Takk for klart svar.

Synd at det ikke er mulig, liker ikke tanken på at det dukker grådige slektninger man knapt har visst om som skal ha "sitt".

 

Så dette i praksis da en barneløs nabo av meg døde. Kaos og kø utenfor av folk jeg aldri hadde sett før som tømte huset. Nærmest sloss om innboet, var knapt en hybelkanin igjen når de var ferdige.

Lenke til kommentar

Takk for klart svar.

Synd at det ikke er mulig, liker ikke tanken på at det dukker grådige slektninger man knapt har visst om som skal ha "sitt".

 

Så dette i praksis da en barneløs nabo av meg døde. Kaos og kø utenfor av folk jeg aldri hadde sett før som tømte huset. Nærmest sloss om innboet, var knapt en hybelkanin igjen når de var ferdige.

Du kan jo snakke med/skrive til sønnen din om hva du ønsker, og be ham skrive testamente (om han vil).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...