Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD - hjelp med å forstå kodene


Anbefalte innlegg

 

Jeg utførte dette nå og kjørte Driver Booster 5 for å oppdatere alle drivere. Det ser ut til å ha gått fint. Men jeg har problemer med punkt 3. Når jeg vil kjøre installasjon av nyeste BIOS får jeg følgende feilmelding:

https://imgur.com/a/pxdQG

 

Du bør aldri prøve å flashe/oppdatere BIOS fra inne i Windows... Bruk heller ikke Driver Booster eller noe slikt til å oppdatere drivere, gjør det manuellt selv. Hvem vet hvilken spyware/adware slike programmer legger inn.

 

 

Takk for råd! Gjorde det fordi jeg sleit sånn med å få installert driverne fra sida til hovedkortprodusenten som ikke funker. Men skjønner nå at det var en dårlig idé.

 

Hvordan er det anbefalt å oppdatere driverne til BIOS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg utførte dette nå og kjørte Driver Booster 5 for å oppdatere alle drivere. Det ser ut til å ha gått fint. Men jeg har problemer med punkt 3. Når jeg vil kjøre installasjon av nyeste BIOS får jeg følgende feilmelding:

https://imgur.com/a/pxdQG

 

Du bør aldri prøve å flashe/oppdatere BIOS fra inne i Windows... Bruk heller ikke Driver Booster eller noe slikt til å oppdatere drivere, gjør det manuellt selv. Hvem vet hvilken spyware/adware slike programmer legger inn.

 

 

Ser at noen som har fått samme feilen har funnet ut at det har vært noe galt med ram`en.

 

Har du testet å fjerne en eller flere av brikkene og testet da?

 

CFD

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det anbefalt å oppdatere driverne til BIOS?

 

Det heter BIOS firmware. Ingen drivere for BIOS. Du finner info i manualen her. Åpne PDF filen og søk etter Q-Flash, så lærer du hvordan. Slikt jeg og andre har lært også ;)

 

Nå er det gjort, og vi får se hva som skjer. Har aldri flashet hovedkortet før, så det kan jo være en løsning der at Windows update har installert en dårlig driver.

 

Jeg har en livedisk av Linux på lur og kjører denne dersom problemene fortsetter. Har kjørt windows 7-installasjoner en rekke ganger, og installert fra forskjellige kilder. Får se hvordan det går. Om maskina fortsatt kjører normalt om en times tid er det bedre enn det har vært på lenge.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg utførte dette nå og kjørte Driver Booster 5 for å oppdatere alle drivere. Det ser ut til å ha gått fint. Men jeg har problemer med punkt 3. Når jeg vil kjøre installasjon av nyeste BIOS får jeg følgende feilmelding:

https://imgur.com/a/pxdQG

 

Du bør aldri prøve å flashe/oppdatere BIOS fra inne i Windows... Bruk heller ikke Driver Booster eller noe slikt til å oppdatere drivere, gjør det manuellt selv. Hvem vet hvilken spyware/adware slike programmer legger inn.

 

 

Ser at noen som har fått samme feilen har funnet ut at det har vært noe galt med ram`en.

 

Har du testet å fjerne en eller flere av brikkene og testet da?

 

CFD

 

 

Det er godt mulig det er minnet, men det har vært sånn nesten siden jeg satt maskina sammen. Den har vært brukt minimalt pga disse problemene. Har flashet bios og oppdatert drivere nå. Dersom det ikke funker har jeg to råd igjen som jeg har fått her, og det er:

 

- se hvordan det går med Linux

- rådet ditt om å fjerne en og en minnebrikke

Lenke til kommentar

Vet ikke om det her hjelper noe, men det er en video som viser hva som skjer når det ikke er BSOD:

https://drive.google.com/file/d/1UIBZTV1R0THyYZGmfmztzfyaI_8jpR9IcQ/view?usp=sharing

 

Etter å ha fulgt rådene herfra er det i hovedsak ikke BSOD som skjer, men det her eller at absolutt alt blir uresponsivt men systemet fortsatt "kjører".

 

Snodig problem. Kan ikke si at jeg har opplevd det der før. Tror du bør installere Linux Mint til en egen partisjon og kjøre det et par dager. Se om du opplever problemer der. Gjør du det, så kan det være noe galt med RAM brikkene dine. 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger alle sammen! Jeg har nå forsøkt med Linux og det fortsatte å kræsje. Nå forsøker jeg å fjerne en og en ram-brikke til jeg finner en eventuell feil hos en eller flere av disse. Håper det er en framgangsmåte som fungerer.

 

P.g.a. tungt software trenger jeg minimum 16gb ram, så om det er problem med ram må jeg kjøpe nye brikker. Jeg bygde denne PC-en for flere år siden, men la den vekk pga blåskjermproblene. Virker som om jeg fikk dårlig ram til å begynne med, rett og slett.

Endret av Aktivist
Lenke til kommentar

P.g.a. tungt software trenger jeg minimum 16gb ram, så om det er problem med ram må jeg kjøpe nye brikker. Jeg bygde denne PC-en for flere år siden, men la den vekk pga blåskjermproblene. Virker som om jeg fikk dårlig ram til å begynne med, rett og slett.

 

Kan hende du må bite i det sure eplet og bygge deg en helt ny maskin. Den du har er jo rimelig utdatert, spessielt til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Det tyngste jeg kjører er After Effects, og ja det er tungt... Er nødt til å tenke økonomisk og inngå noen kompromisser. Ikke økonomi til å bygge et monster. Når jeg har kjørt nåværende system med After Effects CC 2017 lagger det kraftig uten store operasjoner. Jeg er fersk på dette, og tenker å holde ting relativt enkelt. Håper ikke økonomi holder meg helt unna denne hobbyen.

 

Jeg tenker å kjøpe 16 eller 32 gigabyte ram og en 8-kjerners prosessor, samt en ny SSD-disk for cache. Men er det sånn at f.eks. AMD FX-8150 8-core vil være utdatert? DDR3 ram holder ikke, 16 eller 32 gb? Hadde håpa på å kunne beholde mest mulig av maskina, men kanskje jeg må ut med hovedkortet også? Da er det jo ny maskin, og da hååååper jeg å kunne slippe unna med å kjøpe noen saker brukt.

Endret av Aktivist
Lenke til kommentar

After Effects kan bruke nVidia sin CUDA teknologi etter det jeg kunne finne ut, så om du har et nyere nVidia skjermkort så hjelper det, eller om du da kjøper ett.

 

Jeg ville ikke brukt penger på en gammel FX-8150 var jeg deg. Den er raskere enn den du har, men kan ikke måle seg med det nye som er ute nå. En rigg med AMD Ryzen 1700, 32GB DDR4 3200 minne, SSD og et GTX 1060 6GB kort koster ikke allverdens da :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Litt gammel tråd som jeg fant, og tror den løste problemet mitt med random BSOD. Har hatt mange teorier på årsakene siden dette er noe som har vart i flere år. Takk for opplysningene om Whocrashed som peilet meg inn mot Gigabyte App center som nå er fjernet, og ikke minnetrøbbel som jeg mest hadde tro på. Enn å lage software til hardwaren som forårsaker trøbbel for produsentene. Det er så elementært feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden jeg var så sikker på at jeg fant løsningen, så kan jeg oppdatere med at jeg tok feil. Random BSOD ble verre og verre, samt noen andre merkelige hikk som PCen fikk det for godt å gjøre. Kunne plutselig ikke finne systemdisk etter en restart. 

Ville prøve å bytte minnebrikker med sønnen før alvorligere ting ble gjennomført, og nå ser det endelig ut til å være løst. Har vært BSOD fri i over ei uke nå. Når jeg tok ut brikkene så så jeg det lå et støvlag mellom selve minne og kjøleribbene på ei av brikkene, og tok å blåste dem godt rent med luft før de ble satt inn hos ham. Han har heller ikke merket noe uvanlig på den tiden, så jeg anser støvet i brikken som årsaken til den irriterende oppførselen hos meg. Det er Corsair LPX DDR4 minne det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...