Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD - hjelp med å forstå kodene


Anbefalte innlegg

Jeg får BSOD jevnlig. 1 gang i timen eller halvtimen. Det er ikke avhengig av hva jeg holder på med. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde tilbakemeldingen fra Windows? Hadde vært til stor glede å få hjelp til finne ut av det :-)
 
Windows har gitt meg følgende svar på hvorfor maskina kræsja:

Problem signature:
  Problem Event Name: BlueScreen
  OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
  Locale ID: 1044
 
Additional information about the problem:
  BCCode: f4
  BCP1: 0000000000000003
  BCP2: FFFFFA800E2B1600
  BCP3: FFFFFA800E2B18E0
  BCP4: FFFFF8000317C600
  OS Version: 6_1_7601
  Service Pack: 1_0
  Product: 256_1
 
Files that help describe the problem:
  C:\Windows\Minidump\110617-41933-01.dmp
  C:\Users\Stue\AppData\Local\Temp\WER-42089-0.sysdata.xml
Endret av Aktivist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned WhoCrashed programmet, så kan du lettere forstå mer hva som krasja. Har du sjekket at ikke din CPU er for varm? Kanskje vifta ikke funker mer? 

 

Tusen takk for svar! Jeg fikk følgende rapport fra WhoCrashed:

 

 

Crash Dump Analysis

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

 

Crash dumps are enabled on your computer.

 

On Mon 06.11.2017 01:34:10 your computer crashed

crash dump file: C:\Windows\Minidump\110617-41933-01.dmp

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x70E00)

Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA800E2B1600, 0xFFFFFA800E2B18E0, 0xFFFFF8000317C600)

Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION

file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT Kernel & System

Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.

This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).

The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

 

 

 

On Wed 25.10.2017 22:58:39 your computer crashed

crash dump file: C:\Windows\Minidump\110517-35911-01.dmp

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x70E00)

Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA8011C76670, 0xFFFFFA8011C76950, 0xFFFFF8000318D600)

Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION

file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT Kernel & System

Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.

This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).

The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

 

 

 

On Fri 20.10.2017 09:35:08 your computer crashed

crash dump file: C:\Windows\Minidump\102017-44819-01.dmp

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7FD00)

Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA800DDF0B30, 0xFFFFFA800DDF0E10, 0xFFFFF80002FD1F40)

Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION

file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT Kernel & System

Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.

This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).

The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

 

 

 

On Thu 19.10.2017 17:08:36 your computer crashed

crash dump file: C:\Windows\Minidump\101917-35053-01.dmp

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7FD00)

Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA8013AECB30, 0xFFFFFA8013AECE10, 0xFFFFF80002FCBF40)

Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION

file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT Kernel & System

Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.

This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).

The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

 

 

 

 

Conclusion

4 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Connsider using WhoCrashed Professional which offers more detailed analysis using symbol resolution. Also configuring your system to produce a full memory dump may help you.

 

 

Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

 

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further. 

Endret av Aktivist
Lenke til kommentar

Kan virke som en driver som er årsaken til dine problemer. Umulig for meg å vite hvilken det er. Noe du kan gjøre er å besøke hjemmesiden til ditt hovedkort og laste ned alle de nyeste driverene. Så stikker du og laster ned for skjermkortet ditt hos AMD. Legg inn alle disse nye driverene og se om det hjelper. Hvis ikke formater disken og legg inn Windows og alt på nytt, inkl de nye driverene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er svært sjelden kernelen tryner og det er ingen direkte tegn på at at det er drivere, men det kan vel være driverrelatert hvis det det kommer korrupte ting inn der fra drivere. Med tanke på kræsjmønsteret du opplever hadde jeg nok først sett på temperatur og strømforsyning. Mange BIOSer forteller deg nivået på de ulike voltstyrkene. Kan være lurt å stå i BIOS over tid å overvåke dette og se om maskinen låser seg eller omstarter.
I Windows kan du kjøre HWMonitor og følge med.

 

Tror nok mest det er eksterne faktorer som gjør at kernel tryner. Veldig kjapp temperaturøkning på CPU henger som regel sammen med manglende kjøling, men det virker som den er rimelig god om du kan kjøre i en halvtime/time

Endret av vidor
Lenke til kommentar

PC-en har ikke hengt seg opp under installasjon av Windows. Har hatt to forskjellige GPU og strømforsyninger. Den første på 500w og den nåværende på 750 w. Jeg opplever samme problem med bluescreen med begge deler.

 

Sitter og installerer drivere nå. Har kommet et stykke. Sliter med installasjon av enkelte drivere for hovedkortet, men håper å få løst det :-) Setter stor pris på alle svar! Det er fantastisk at det finnes folk som er kyndige og så hjelpsomme.

Endret av Aktivist
Lenke til kommentar

Her er skjermdump fra HwMonitor. Er det noe her som er uvanlig? Jeg kan ikke noe om dette her.

 

https://imgur.com/a/EfF3Z

https://imgur.com/a/Ek8Hf

 

En annen ting jeg la merke til når jeg holdt TaskManager åpen var at maskina kræsja, men fortsatte å kjøre. Taskbar forsvant, og jeg kunne ikke bytte fane eller lignende. Det ble ikke lasta inn når jeg valgte noe, selv om det var mulig å trykke. Da sto det i task manager at RAM-belastning var 0%.

Endret av Aktivist
Lenke til kommentar

Har du hørt om Linux? Det jeg tenkte nå var at du intallerte f.eks Ubuntu eller Linux Mint. Hvis det kjører stabilt noen dager, så kan vi utelukke at det er noe galt med maskina di (sannsynligvis). Dette er iallefall gratis å teste. Regner med at du ikke vil kjøpe en Windows 10 lisens. Foreslår dette i tilfelle at driver problemet er spessielt relatert til Win7 som du bruker, eller problem med selve maskina som jeg nevnte over. For alt vi vet kan du ha et virus, og det vil ikke påvirke Linux.

Lenke til kommentar

Jeg har slitt litt med samme type krasj som deg, samme type rapport fra WhoCrashed ang. ntoskrnl.exe, men jeg ser ut til å ha fått fikset det nå. Det jeg gjorde var følgende:

 

1) Kjørte registry-scan med CCleaner.

 

2) Avinstallerte skjermkortdriver med Display Driver Uninstaller og installerte nyeste driveren(takk Bertoz): http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html 

 

3) Flashet til nyeste BIOS. Mitt hovedkort fikk nylig en ny BIOS-versjon med beskrivelsen "improve system stability". Kanskje verdt å sjekke om ditt hovedkort har en ny-ish BIOS-versjon ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har slitt litt med samme type krasj som deg, samme type rapport fra WhoCrashed ang. ntoskrnl.exe, men jeg ser ut til å ha fått fikset det nå. Det jeg gjorde var følgende:

 

1) Kjørte registry-scan med CCleaner.

 

2) Avinstallerte skjermkortdriver med Display Driver Uninstaller og installerte nyeste driveren(takk Bertoz): http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html 

 

3) Flashet til nyeste BIOS. Mitt hovedkort fikk nylig en ny BIOS-versjon med beskrivelsen "improve system stability". Kanskje verdt å sjekke om ditt hovedkort har en ny-ish BIOS-versjon ute. 

Jeg utførte dette nå og kjørte Driver Booster 5 for å oppdatere alle drivere. Det ser ut til å ha gått fint. Men jeg har problemer med punkt 3. Når jeg vil kjøre installasjon av nyeste BIOS får jeg følgende feilmelding:

https://imgur.com/a/pxdQG

Driveren er lasta ned fra produsenten av hovedkortets hjemmeside. Riktig operativsystem er valgt. Gjelder flere av driverne jeg har lasta ned derfra.

Endret av Aktivist
Lenke til kommentar

Jeg utførte dette nå og kjørte Driver Booster 5 for å oppdatere alle drivere. Det ser ut til å ha gått fint. Men jeg har problemer med punkt 3. Når jeg vil kjøre installasjon av nyeste BIOS får jeg følgende feilmelding:

https://imgur.com/a/pxdQG

 

Du bør aldri prøve å flashe/oppdatere BIOS fra inne i Windows... Bruk heller ikke Driver Booster eller noe slikt til å oppdatere drivere, gjør det manuellt selv. Hvem vet hvilken spyware/adware slike programmer legger inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...