Gå til innhold

Får kontrakt 2.Januar -18 og ikke i 2017


Anbefalte innlegg

Hei. Gått på engasjement som ingeniør fra august til November. De ønsker å fornye engasjementet frem til 1.Januar (eller 2 om du ønsker) for å gi meg  fast stilling nevnt dato.

 

- Er det noen spesielle skatteregler eller diverse som gjør at arbeidsgiver ansetter noen i starten av året istede for inneværende år?

 

- Ønsker også et råd. Jeg solgte meg inn på lønn, som ligger 20.000 mindre enn gj.snitt startlønn. Har 1års ansinitet og ønsker å gå opp til lønnsnivå som kollegaer uten utdanningen min (men som har et par års ansinitet). De ligger rundt 70-100 opp fra meg. Burde jeg spøre om lønnsdiskusjon om feks 6mnd etter fast ansettelse? Eller burde jeg si takk for fast ansettelse og deretter spørre om 6-12mnd?

 

Privat selskap med eier som ledelse, så er vel flere forskjellig områder og fokus på å gjøre ting kanskje en smule mer økonomisk på.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Gått på engasjement som ingeniør fra august til November. De ønsker å fornye engasjementet frem til 1.Januar (eller 2 om du ønsker) for å gi meg  fast stilling nevnt dato.

 

- Er det noen spesielle skatteregler eller diverse som gjør at arbeidsgiver ansetter noen i starten av året istede for inneværende år?

 

- Ønsker også et råd. Jeg solgte meg inn på lønn, som ligger 20.000 mindre enn gj.snitt startlønn. Har 1års ansinitet og ønsker å gå opp til lønnsnivå som kollegaer uten utdanningen min (men som har et par års ansinitet). De ligger rundt 70-100 opp fra meg. Burde jeg spøre om lønnsdiskusjon om feks 6mnd etter fast ansettelse? Eller burde jeg si takk for fast ansettelse og deretter spørre om 6-12mnd?

 

Privat selskap med eier som ledelse, så er vel flere forskjellig områder og fokus på å gjøre ting kanskje en smule mer økonomisk på.

 

Det er normalt å ha lønnsforhøyelse i mai, vent til den samtalen. 

Lenke til kommentar

Hvis de skal ansette deg fult er det like naturlig å ta opp det med lønn da. Du må tenke at det er en grunn til at de vil ansette deg fult. De er mer enn klar over hva du er verdt. Spesielt hvis du snakket deg under på lønn når du begynte. 

 

Jeg får jo ny kontrakt, mao som alltid før en kontrakt så burde det være lov å ta opp emnet ihvertfall.

Statistisk er skal lønnen være 510. Min er 470. Men Nito har en tendens til å være høyere enn mine venner sin lønn ihvertfall

Lenke til kommentar

 

Hvis de skal ansette deg fult er det like naturlig å ta opp det med lønn da. Du må tenke at det er en grunn til at de vil ansette deg fult. De er mer enn klar over hva du er verdt. Spesielt hvis du snakket deg under på lønn når du begynte. 

 

Jeg får jo ny kontrakt, mao som alltid før en kontrakt så burde det være lov å ta opp emnet ihvertfall.

Statistisk er skal lønnen være 510. Min er 470. Men Nito har en tendens til å være høyere enn mine venner sin lønn ihvertfall

 

Det er absolutt lov! Jeg hadde ikke ventet 6 måneder på å ta opp lønn. Du er tydeligvis ønsket av bedriften, så en diskusjon om lønn er helt normalt. 

Du kan bruke hva vennene dine tjener som et argument hvis de har samme utdannelse, ansvar og noenlunde like jobb. Det kan være like bra som å bruke som Nito sin statistikk. Men da bør du være litt konkret: stilling og hvor lenge de har jobbet etc. 

En kamerat av meg gikk opp 20k bare pga at jeg fikk høyere startlønn enn han. Han hadde da jobbet i 3 måneder. 

 

Og hvis dine kolleger tjener 70-100k mer enn deg bare med noen års ansiennitet og mindre utdannelse. Så er det noe som skurer. Så du kan bruke det som en grunn også. 

 

Hva slags utdannelse har du? Hvis Nito gjennomsnittet sier 510k, så tipper jeg kanskje sivilingeniør?:)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...