Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

lesing/notater


Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvordan dere går fram når dere leser skolestoff? Har til nå brukt å ta notater til hvert kapittel, men begynner å lure på om dette er noe ineffektivt, da det tar så lang tid... Samtidig, da slipper jeg jo mest sannsynlig å lese kapittelet på nytt senere. I går brukt jeg feks nesten hele dagen på å lese ('nesten', pga -6t på jobb)+ta (data)notater av knappe 20 sider. Å bare lese kapittelet ville kanskje tatt 1-2t, men mistenker at jeg ikke ville fått med meg like mye av stoffet da.

 

Så, hvordan gjør dere det?

Endret av stravinsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har brukt så lang tid på antall sider så må du jo ha notert veldig mye per side, og er veldig sjeldent alt på en side er veldig viktig/essensielt. Hva er det du leser? Mener selv at man må se ann hva man leser iforhold til hvordan man skal lære det

 

Det er jeg enig i. Prøver å unngå direkte avskriving og heller skrive sammendrag av noe slag /dra ut de viktigste detaljene (men vanskelig å vurdere HVA som er det viktigste). Biologi (akkurat disse sidene var veldig mye biokjemi, div. kjemiske prosesser). Eksamen er flervalgs så alle detaljer oppleves som viktige..

Lenke til kommentar

Enig i at det er vanskelig å vurdere akkurat hva det er som er viktigst, det er en kunst i seg selv, og noe som kommer etter mye trening (og litt forståelse). Først og fremst, hvor god vil du si at du er i biologi? Om du er på middels nivå, eller under, ville jeg ikke gått inn for å kunne detaljene i første omgang. Jeg ble selv veldig frustrert over at jeg ikke skjønte ting til hver minste detalj, og det tok en stund før jeg skjønte at jeg måtte glemme detaljene og forstå ALT det grunnleggende først.

 

Ellers til å få med seg skolestoff, så kan det hjelpe å lese høyt. Selv føler jeg at jeg kan skjønne stoffet på en bedre måte enn når jeg sitter og leser inni meg. Det er litt vanskelig som sagt, men det å velge kun det viktigste per side kan hjelpe. Når man i ettertid ser på de ordene/viktige setningene så forstår man som oftest mer av ordet enn man tror.

Lenke til kommentar

Jeg pleier også å lage notater, ganske detaljerte :closedeyes:  føler også jeg bruker litt for lang tid på notater osv, og dersom det er en prøve som nærmer seg og jeg har et helt kapittel å lage notater av, blir det mye jobb. Men ellers, i motsetning til @Passionforrelaxing, jeg liker å lese og repetere høyt for meg selv. Jeg leser først fra boka, noterer de viktigste tingene og deretter repeterer det viktigste jeg husker. Det tar lang ting, men jeg lærer veldig mye av det og det sitter liksom. Men samtidig, skulle også ønsker at det var noen mer effektive metoder

Lenke til kommentar

 

 

 

Hm, vanskelig å gi en objektiv vurdering av mine biologikunnskaper, men kan skilte med 6 i biologi 1 og biologi 2 fra VGS. Sånn sett er mye av det som er i dette faget repetisjon, og dermed ikke vanskelig. Fortsatt redd for å ikke huske alt. For forskjellen nå er jo at det ikke er et lite tidsintervall jeg må huske en liten mengde stoff (slik som VGS - jevnlige prøver av 1-2 kapitler), men må huske hele boka! Og litt annerledes begreper når det er på engelsk.. Hittil har jeg for det meste fokusert på forelesningene + kjapt skummet boka, MEN vi hadde en midsemestersprøve som var myeeee mer detaljer enn hva forelesningene har vært... MEN. Jeg må jo ikke ha toppkarakter, så kommer vel kanskje også litt av på hva man prioriterer ? Synes det grunnleggende, "det store bildet" er greit å forstå, det vanskeligste er å huske de minste detaljene. Og kjemien. Er helt forferdelig i kjemi. Glad jeg bare skal ha to fag neste år når jeg skal ha kjemi, kontra 6 dette semesteret. De 20s jeg tok notater av ble forresten omgjort til 3s notater, så sånn sett har jeg 17s mindre å lese om jeg skulle lure på noe..

Også fan av lese høyt-metoden! Må bli flinkere til det. Føler man må formulere det selv på en mye mer forståelig måte da..

Lenke til kommentar

Jeg pleier også å lage notater, ganske detaljerte :closedeyes:  føler også jeg bruker litt for lang tid på notater osv, og dersom det er en prøve som nærmer seg og jeg har et helt kapittel å lage notater av, blir det mye jobb. Men ellers, i motsetning til @Passionforrelaxing, jeg liker å lese og repetere høyt for meg selv. Jeg leser først fra boka, noterer de viktigste tingene og deretter repeterer det viktigste jeg husker. Det tar lang ting, men jeg lærer veldig mye av det og det sitter liksom. Men samtidig, skulle også ønsker at det var noen mer effektive metoder

 

Virker som studiemetoden vår er ganske lik. Føles jo litt ineffektivt når det tar så lang tid, men samtidig, om det sitter, så er det jo mer effektivt enn å måtte gå over det samme stoffet flere ganger fordi man ikke gjorde det ordentlig første gangen.

Lenke til kommentar

 

Jeg pleier også å lage notater, ganske detaljerte :closedeyes:  føler også jeg bruker litt for lang tid på notater osv, og dersom det er en prøve som nærmer seg og jeg har et helt kapittel å lage notater av, blir det mye jobb. Men ellers, i motsetning til @Passionforrelaxing, jeg liker å lese og repetere høyt for meg selv. Jeg leser først fra boka, noterer de viktigste tingene og deretter repeterer det viktigste jeg husker. Det tar lang ting, men jeg lærer veldig mye av det og det sitter liksom. Men samtidig, skulle også ønsker at det var noen mer effektive metoder

 

Virker som studiemetoden vår er ganske lik. Føles jo litt ineffektivt når det tar så lang tid, men samtidig, om det sitter, så er det jo mer effektivt enn å måtte gå over det samme stoffet flere ganger fordi man ikke gjorde det ordentlig første gangen.

 

Ja. Har alltid fått tips om at jeg bør velge ut det viktigste i notetene, men liker å vite dybden av stoffet, så tar ofte med mye.

Men i såfall, masse lykke til videre med notatene og studiene! og si gjerne ifra hvis du kommer med noen andre gode strategier for notater!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...