Gå til innhold

Store fronthøyttalere vs sub


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge sverget til store fronthøyttalere i mitt 5.0-oppsett og har dermed ikke hatt behov for sub. Det meste låter bra så lenge man sitter nogenlunde i sweetspot, men irriterer meg over at bassen forandrer seg drastisk så fort jeg beveger meg utenfor. Anlegget er plassert i enden av en langvegg i en relativt stor stue og jeg har en teori om at det oppstår mye faseproblemer som får mesteparten av bassen til å forsvinne om jeg beveger meg til siden for anlegget. Høyre høyttaler står jo da i et hjørne med et stort vindu ved siden av og genererer mye bass mens venstre høyttaler står "midt på veggen" i dette avlange rommet. Føler at disse slår hverandre litt ihjel avhengig av hvor man befinner seg i rommet. Står jeg for eksempel på kjøkkenet som er i andre enden av stua (åpen løsning) så er det nesten ikke bass i hele tatt. Har derfor lekt med tanken om å gå over til mindre fronthøyttalere + sub i håp om å få jevnere bassrespons i hele stua siden jeg muligens slipper disse faseproblemene. Samtidig er jeg redd for at subben vil ødelegge de musikalske egenskapene og bli for bromlete.

 

Kort fortalt: Vil 1 sub gi flatere bassrespons enn 2 store fronthøyttalere?

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...