Gå til innhold

Intels nye brikke skal være et gjennombrudd innenfor kvantedatamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dere glemte å si at vanlige prosessorer også er kvantedatamaskiner, og at de også bygger på kvantemekanikk..

 

"Mens en vanlig datamaskin opererer med bits, som kan være 0 eller 1, benytter en kvantedatamaskin et merkelig fenomen innenfor kvantefysikk som gjør at en qubit kan ha flere verdier samtidig."

 

Vanlige prosessorer jobber ikke med "Bits"

De jobber ved hjelp at transistorer, en transistor kan enten være på eller av.

 

Prosessoren dere snakker om her bruker Frekvensmodulering, noe som betyr at "Biten" kan bestå av uendelig mange tall, og ikke bare 0 og 1, eller "Av" og "på".

 

Istedenfor å se om transistoren er på eller av, så slår man transistoren av og på hele tiden, deretter leser man av frekvensen som transistoren slåes av og på.

 

Det er fortsatt bits i "qubits" fordi en frekvens kan se slik ut "100100110" og det kan bety "0" eller "1", eller "10" eller hva du vil..

 

Hva heter oppfinneren?

 

FM radiobølger altså.. PWM er en form for FM

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, sant at sånn info fort kan bli litt kjedelig. Men det kommer an på hvor fantasifull man er, og på fortellerstil.

 

En liten "hvem som raskest kan måle opp 20 av 1000"-leken eller hvordan pokker man skal gjøre ting noe mer interessant, ja den får en "marsipanstang" eller hva nå ungen måtte like. Så kan du gi vinneren i omgang en et lite tidsmessig forsinket start, så de andre tregere også har sjansen å vinne.

Enig, men ikke konkurranse-preget, det skaper bare en vinner, alle andre blir tapere og må døøøø! ;)

Det blir fort til et kunstig "moro" som kjapt eksluderer mange som ikke er så konkurranselystne, kanskje pga de ikke har tilstrekkelig med mestringsfølelse mht nye utfordinger. Ikke bare fordi jeg pleide å tape, men jeg så at det fikk et preg av det umiddelbare, det nåværende resultater og ytre stimuli fremfor å fremdyrke sitt eget karakter, driv og interesse. Livet mer mye mer enn å bare vise seg frem.

 

Jeg vet ikke hva som er det beste måten å inkludere barna i SI-verden, kanskje begynt med hvordan folk løste det i gamle dager (tommer/alen) og fortalt at dette ble ble for upresist, så SI-systemet ble til for en del år siden for å unngå misforståelser og svindel.

 

Sånn for å gi dem et grunnlag i å forstå hvorfor dette er viktig, hvorfor de får kunnskaper. Meter er lett å vise og måle, ampere blir kanskje litt mer vrien å fortelle så det kan droppes. (Men det er høyst relevant mht USB-adaptere, ladetid på batterier/nettbrett) Jeg tenker det slikt å vise rammeverket, og fortelle detaljert om meter, gram + et par til, så får ungene finne ut av resten selv når de trenger det selv. Dette er det de færreste lærer på skolen, å finne frem til ting selv,

konkurranser fjerner denne egenskapen.

Endret av threeeyes
Lenke til kommentar

 

Jo, sant at sånn info fort kan bli litt kjedelig. Men det kommer an på hvor fantasifull man er, og på fortellerstil.

 

En liten "hvem som raskest kan måle opp 20 av 1000"-leken eller hvordan pokker man skal gjøre ting noe mer interessant, ja den får en "marsipanstang" eller hva nå ungen måtte like. Så kan du gi vinneren i omgang en et lite tidsmessig forsinket start, så de andre tregere også har sjansen å vinne.

Enig, men ikke konkurranse-preget, det skaper bare en vinner, alle andre blir tapere og må døøøø! ;)

Det blir fort til et kunstig "moro" som kjapt eksluderer mange som ikke er så konkurranselystne, kanskje pga de ikke har tilstrekkelig med mestringsfølelse mht nye utfordinger. Ikke bare fordi jeg pleide å tape, men jeg så at det fikk et preg av det umiddelbare, det nåværende resultater og ytre stimuli fremfor å fremdyrke sitt eget karakter, driv og interesse. Livet mer mye mer enn å bare vise seg frem.

 

Jeg vet ikke hva som er det beste måten å inkludere barna i SI-verden, kanskje begynt med hvordan folk løste det i gamle dager (tommer/alen) og fortalt at dette ble ble for upresist, så SI-systemet ble til for en del år siden for å unngå misforståelser og svindel.

 

Sånn for å gi dem et grunnlag i å forstå hvorfor dette er viktig, hvorfor de får kunnskaper. Meter er lett å vise og måle, ampere blir kanskje litt mer vrien å fortelle så det kan droppes. (Men det er høyst relevant mht USB-adaptere, ladetid på batterier/nettbrett) Jeg tenker det slikt å vise rammeverket, og fortelle detaljert om meter, gram + et par til, så får ungene finne ut av resten selv når de trenger det selv. Dette er det de færreste lærer på skolen, å finne frem til ting selv,

konkurranser fjerner denne egenskapen.

 

 

Men da må du ta med barna (vedrørende måleenheten alen) å måle opp Arken nede ved kaia, øh, jeg mente selvsagt sjarken  ;)

 

Det kan godt hende du har mer innsikt i det pedagogiske enn meg (for jeg har null pedagogikk innlært).

 

Men er man heldig så tar barna det til seg med SI, og gjør det til egen konkurranse som en lek. Kan jo hende den ene ungen har fått en pose med laban seigmenn, men vil at de andre skal jobbe ihvertfall litt for å få være med å dele posen. Hva er ikke mer gøy da som barnet med kontroll, å la de andre få svette litt med hjernemusklene først?  :)

 

Har du et litt slemt barn med laban seigmenn, så kan han jo si at de skal ha millimeterleken. Når de så har målet millimeter så strekker han seigmannen/seigkvinnen/seignissen/seig... så mye at den ikke lengre er like lang, og sier at de ikke greide å løse det  :xmas:  Barn kan ha det mye gøy på egne premisser.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

250 ganger kaldere enn temperaturen i verdensrommet. What!!!

 

Enig i reaksjonen din. Mye hadde vært på på plass om man skrev "..til sammenligning er det 250 ganger varmere i verdensrommet".

Enig i at det er litt klønete formulert, men det er altså slik Intel beskriver det: «This fragility requires them to operate at about 20 millikelvin – 250 times colder than deep space.»

Ah... google translate... ikke merkelig oversettelsen av den klønete formuleringa, ble ennå mer klønete på norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...