Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lukkede asylmottak


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal skrive en tekst om temaet lukkede asylmottak og lurer på hva dere tenker om dette? Hva mener dere, og hva er tanken bak holdningene deres? Mener dere Norge bør innføre lukkede mottak eller er dette uakseptabelt og brudd på menneskerettigheter? 

Har dere noen gode argumenter for hver side?

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener DU om lukkede asylmottak? Hvis du utdyper om din mening, så kan jeg debattere for den andre siden, så kan vi se hva vi lærer av det.

 

Å debattere begge/alle sider er en utmerket måte å øve på det å belyse begge/alle sider av en sak, og få forståelse for meninger man ellers ville ansett som urimelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Det høres bra ut, men jeg har ikke lest særlig mye på temaet enda, men jeg prøver: 

 

Jeg mener at vi ikke bør innføre et slikt tiltak for asylsøkere, fordi et lukket mottak er det samme som et fengsel. De som først søker asyl i Norge, kommer fra dårlig vilkår og vanskeligheter i hjemlandet. Flere er mindreårige, har opplevd tortur og liknende og kommer til et land som Norge, som da setter dem inn i et slags fengsel igjen? Det er også et problematisk tiltak i henhold til menneskerettighet og barnekonvensjonen

Lenke til kommentar

Hva er konsekvensene av å isolere mennesker fra samfunnet? Hva er konsekvensene for sikkerheten ved å la de få gå hvor de vil når vi ikke alltid vet helt hvem de er?

 

I nyere tid så har det vært mye diskusjon rundt det å la asylsøkere få jobbe. Hva er positivt med å få asylsøkere i jobb, og hva kan være negativt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Det høres bra ut, men jeg har ikke lest særlig mye på temaet enda, men jeg prøver: 

 

Jeg mener at vi ikke bør innføre et slikt tiltak for asylsøkere, fordi et lukket mottak er det samme som et fengsel. De som først søker asyl i Norge, kommer fra dårlig vilkår og vanskeligheter i hjemlandet. Flere er mindreårige, har opplevd tortur og liknende og kommer til et land som Norge, som da setter dem inn i et slags fengsel igjen? Det er også et problematisk tiltak i henhold til menneskerettighet og barnekonvensjonen

 

Men er ikke et lukket asylmottak likevel bedre enn det de kommer fra?

 

Sannsynligvis søker de asyl fra krigsherjede land, der livene deres står i fare.

 

Et lukket asylmottak synes jeg høres mer ut som en militærleir, enn et fengsel. Vi nordmenn har ingen problemer med å sende 18-åringer inn som rekrutt, der de også har begrenset bevegelighet, må bo på rom med flere andre (5 i mitt tilfelle), må nøye seg med utdelt antrekk og utdelt mat.

 

Men samtidig lærer vi overlevelse i snø og vind. Vi lærer praktiske egenskaper som er nyttige også i det sivile.

 

Hvorfor er det problematisk i forhold til menneskerettighetene? Hvis det er godt nok for våre egne, hvorfor ikke for asylsøkere? Er dette virkelig like ille som tortur og konstant livsfare? Da burde vi revurdere rekruttperioden også.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...