Gå til innhold

Lakkering ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lakke? hm....først må du nok spraye eller male det med opptil flere lag før du legger på evnt. lakk....du må såkalte undercatings for at malingen skal sitte skikkelig. Men igjens så kommer det ann på materialet. Cheieftech er somofest PLAST og maling sitter dårlig....har enegntlig dårlig erfaring med plastfarging....men på metall er det bare å dra fram sprayboksen og evnt. maskeringstape for stash du ikke vil fargelegge.

 

En morsom finish kunne vært å prøve å polere det hele med metalpolish etter ferdig resultat (sånn til bil mabye?). Kunne bli et snaxsy resultat :yes:

Lenke til kommentar
- Puss jernet på kabinettet med fint sandpapir

- Spray alt (også det av plast) med 3-4 lag universal grunning på sprayboks

- Spray den fargen du ønsker med 2-3 lag

- Spray med klarlakk for å få prikken over I-en

 

Håper dette er til hjelp... :yes:

*prike pirke* Når ble chieftech laget av jærn? Trodde det var stål eller aluminium jeg :p

Lenke til kommentar

Sølvlakk er vanskelig å få til slik du kanskje ser det for deg... Ofte blir det mere som grått. Sølv-lakk sitter dessuten ganske dårlig, så du må ha mange lag med klarlakk over... Ville gått for svart av de to. (har du lyst, penger, tid og interesse ville jeg jo ha anbefalt deg å legge på et lag med blad-sølv, så klarlakke.. Fikk den ideen her en dag, men tenkte da bare på en liten del... Er ikke sikker på hva det vil koste, men sikkert ikke så mye som man tror. Det vil sikkert ta lenger tid enn man tror til gjengjeld, men jeg oppfordrer deg å prøve..i alle fall på en liten del :yes: ).

Lenke til kommentar

Man kan få brukbare resultater med sprayboks, det er riktig- men hvis man skal ha helt topp resultat trenger man tokomponent lakk og lakksprøyte. Det blir mye bedre enn det man kan drømme om med sprayboks.

 

Koster penger (1000 kroner literen..), man trenger kompressor og erfaring, men det er veldig morsomt. Selv er jeg så heldig at jeg har en kompis som har MC som trenger lakk med jevne mellomrom. Han betaler lakken, jeg får bare kose meg og sprøyte.

Lenke til kommentar
[quote]
Man kan få brukbare resultater med sprayboks, det er riktig- men hvis man skal ha helt topp resultat trenger man tokomponent lakk og lakksprøyte. Det blir mye bedre enn det man kan drømme om med sprayboks.

Koster penger (1000 kroner literen..), man trenger kompressor og erfaring, men det er veldig morsomt. Selv er jeg så heldig at jeg har en kompis som har MC som trenger lakk med jevne mellomrom. Han betaler lakken, jeg får bare kose meg og sprøyte.
[/quote]

Helt enig, med lakksprøyte får man et mye mye bedre resultat. Flere innstillinger i forhold til blandingen lakk/luft. :thumbup:

Men det trenger ikke å koste så mye.(1000kr literen..) Det en trenger er litt grunning (denne kan godt være spray, men har man sprøyte så....) Grunning koster alt fra 350,- til oppunder 700,- for den dyreste syregrunninga. Deretter følger lakk, da er det også fra rundt 400,- til oppunder 10.000 for PPG`s Harlequin eller Kameolon lakk som det kalles!! Da koster det!
Vanlig lastebillakk er rundt 450,- og metallic til bil rundt 700,- +++
Klarlakk må en jo ha for den ultimate finishen, og den og er i samme prisgruppe som lakken, ofte litt dyrere. Vis en da rubber og så polerer dette.. :thumbs:
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager den over 1 måned store bumpen, men jeg vil bare fortelle om en annen måte å lakkere på - for dem som ikke har tålmodighet til å lakke mange tynne strøk med sprayboks-lakk: Nemlig bengalakk (malings-lakk) påført med malerulle av skumgummi.

Her kan man "peise på" med lakk uten å være redd for at det skal begynne å renne osv - spesielt mye må påføres på alle kantene, der lakken som regel har lett for å bli skrapt vekk under slipeprosessen. Man trenger heller ikke å tenke på klarlakk ved bruk av bengalakk, da denne har en klarhetsgrad ca. 75 av 100, noe som skulle holde meget bra. Husk imidlertid:

 

 

- Puss godt med 200-400 våtslipepapir før man i det hele tatt begynner lakkeringen - lakken vil da henge mye bedre på, og dessuten får man en jevnere og flatere overflate. Dette kommer godt med i de neste stegene.

 

- Bruk primer/sprøytesparkel.

 

- Lakkeringsobjektet bør tørke i et godt ventilert rom ved vanlig romtemperatur, helst noe høyere temp dersom man ønsker et mer glansfullt resultat.

 

- Bruk 600-papir etter hvert strøk med fargelakken, og vent minst 2 dager fra man har lakkert til man begynner å pusse.

 

- Spar 1200-papiret helt til slutt, når overflaten skal gjøres mere flat og ripefri.

 

- Man kan da føre på rubbing/slipepasta samt voks (sistnevnte føres på etter at lakken har tørket/stivnet skikkelig - MINIMUM 1 uke ved >26 graders romtemperatur).

 

 

Denne metoden benytter jeg meg av nå på min Abit DigiDice, og ellers følger jeg linear sin guide - bortsett fra at jeg kun går opp til 1200 korning på våtslipepapiret.

 

Men skal man absolutt bruke spraybokser, for all del tenk KVALITET! Ikke invester i billig hobbylakk fra Biltema - det gjorde jeg ved lakkeringen av min forrige PC (Shuttle SB51G), og resultatet ble IKKE bra - lakken flasset av overalt :thumbdown: Og ja, jeg brukte primer samt pusset overflaten før lakkeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...