Gå til innhold

Oktoberfest 2017 – se# – Samsung 4.2 mm f/1.7


Anbefalte innlegg

 

Det var sprakende høstfarger fra deg i dag. Manglende mulighet for uskarp bakgrunn er vel en av mange grunner til at endel fortsetter å ikke bare bruke mobilkamera.

 

Takk for kommentar. Det er det som er hovedutfordringen for meg denne måneden - å prøve komme rundt begrensingene til mobilkameraet. Selvsagt fristende å dra opp MFT-kameraet fra sekken i stedet. Jeg trodde jeg hadde fått til et par med bedre separasjon ved å være nærmere hovedmotivet, men de hadde for dårlig bakgrunn som fortsatt ikke var uskarpe nok.

 

 

 

"Selective Focus Mode" vil blure ut bakgrunnen.

 

Eksempelbilder tatt med S8 :

 

 

focus-mode.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....

 

"Selective Focus Mode" vil blure ut bakgrunnen.

 

 

Takk for tips, men slik jeg har forstått det må man ha motiv maks en halvmeter unna fro at "Selective Focus Mode" skal fungere. På bildet av blomster 3. oktober var jeg nærme nok til å få litt uskarp bakgrunn. Men mulig det er noe jeg har oversett/misforstått?

Endret av se#
Lenke til kommentar

 Så på en video for en stund siden hvordan man bruker Selective Focus Mode.

Siden jeg ikke har S8 , har videoen gått i glemmeboken. Prøvde å finne frem til den , men klarte det ikke.

 

Tror heller ikke at det bare er Selective Focus som kan dette. Auto + Pro Mode  kan også gjøre dette.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Stilig å kjøre på med mobil, ikke mange som gjør det her.

 

1. Du åpner særdeles bra da, med sugende irrgrønn dybde. Jeg er heller ikke så så sikker på om det ville fungert bedre med trikk, den måtte i så fall vært langt borte.

 

5. Du skal ha temmelig vid vinkel for å få med deg alt fra denne posisjonen (Fisheye? Der ga du meg et tips forresten). Den tofargede trappa og veggen gjør seg bra fra denne posisjonen, med et monumentalt tårn (med speilinger) som topper det hele.

 

6. En av de mer vellykkede selfier spør du meg.

 

7. Ser ut som du har det som Tom her, bare uka før. Jeg kjørte med utendørsbål ved Haukenestårnet (ingen peis), men har ingen bilder av det.

 

8. Bjørketrærne har vært supre en stund nå, noen dessverre allerede på hell. Hvit stamme med gult tak er absolutt ikke å forakte.

 

12. Man ser litt av svakheten ved en mobil når det er mørkt og ISO'en må opp. Men her gjorde det ikke så mye egentlig, meget betegnende for været som har vært innimellom.

 

14. Det er begrensningen med særdeles kort brennvidde på objektivet ja, du får jo noe av det samme på mange kompaktkameraer. Men her synes jeg egentlig ikke det gjorde noe med stor dybdeskarphet.

 

15. Utsikten mot Oslo kunne sikkert vært bedre, men tåka gir til gjengjeld et vell av fotomuligheter. Bra utført dette her.

Lenke til kommentar

Liker linjene som drar deg innover i bildet den 1. Ellers så liker jeg godt stemming den 12. og fargene den 14. Som nevnt tidligere så blir det mye korn når ISO skal opp med mobil, men når det gjelder den 12. så kunne jeg ha funnet på å konvertert til svart/hvitt og lagt på ekstra korn til og med.

Lenke til kommentar

......

 

5. Du skal ha temmelig vid vinkel for å få med deg alt fra denne posisjonen (Fisheye? Der ga du meg et tips forresten). Den tofargede trappa og veggen gjør seg bra fra denne posisjonen, med et monumentalt tårn (med speilinger) som topper det hele.

 

....

 

Takk for bra gjennomgang med gode kommentarer. Apropos Oslo Plaza så er en vegg til nedenfor med farger som også har fine linjer, som jeg tenkte på først, men det var litt uryddig der den dagen og jeg fant ingen ideell vinkel. Kanskje verdt et besøk til med en annen brennvidde og litt mer tid.

 

post-13168-0-24744300-1508362478_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Liker linjene som drar deg innover i bildet den 1. Ellers så liker jeg godt stemming den 12. og fargene den 14. Som nevnt tidligere så blir det mye korn når ISO skal opp med mobil, men når det gjelder den 12. så kunne jeg ha funnet på å konvertert til svart/hvitt og lagt på ekstra korn til og med.

 

Takk for kommentar. Tenkte litt på svart/hvit på den 12. men blir sjelden fornøyd med svart/hvit-konverteringene mine. Brukte mye svart/hvit i starten og synes det er vanskelig å få samme utseende digitalt som med film og mørkerom. Mulig jeg er redd for å dra nok i spakene, eller konverterer for sjelden. Mulig Tomsi42 har noen tips for hans konverteringer er veldig bra i mine øyne.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar. Tenkte litt på svart/hvit på den 12. men blir sjelden fornøyd med svart/hvit-konverteringene mine. Brukte mye svart/hvit i starten og synes det er vanskelig å få samme utseende digitalt som med film og mørkerom. Mulig jeg er redd for å dra nok i spakene, eller konverterer for sjelden. Mulig Tomsi42 har noen tips for hans konverteringer er veldig bra i mine øyne.

Takk for de vennlige ord. Jeg selv bruker Lightroom, og følger stort sett denne prosedyren.

  1. Begynner i fargemodus og justerer highlights/whites/shadows/darks, skarphet osv før jeg går over til sort/hvit.
  2. Jeg bruker ikke contrast, men tonekurve, highlights osv for å finne en passende kontrast. Et tips jeg har fått, er å lysne shadows for å live opp bildet - det krevet litt øvelse.
  3. Så går jeg over på B & W /under Tone Curve) og justerer fargemiksen - ofte så blir de forskejllige fargene veldig like i s/h, så da kan jeg f.eks. lysne grønntoner, og dempe de røde.  Der gjelder det å prøve seg frem.

 

Håper det er til litt hjelp. Samme metode vil også virke i ACDsee og muligens andre verktøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

....

 

Håper det er til litt hjelp. Samme metode vil også virke i ACDsee og muligens andre verktøy.

 

Takk for forklaring. Jeg er LR/PS-abonnent så kan ikke klage på programvaren. Starter for så vidt noe som deg, dvs justerer i farger først og konverterer etterpå, og bruker B&W i LR eller tilsvarende i PS for justeringer av individuelle farger. Trenger tydeligvis mer øvelse. Tenker du svart/hvit når du tar bilde eller er det noe du ser passer når du etterbehandler? 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Synes det var mer smell i speilingen du valgte 18. oktober enn det i spoiler, morsom effekt med trær som står på hodet, vakkert omkranset av fallent løv.

 

Takk for kommentar. Valgte refleksen i dammen da jeg likte den bedre, men litt igjen til Smorts speilinger hvor man ofte ikke helt ser om det er speiling eller ikke. Likte bildet i spoileren også, men det var vanskelig å få helt som jeg ville fordi det var litt for høy kontrast for sensoren i mobilen.

Lenke til kommentar

Trenger tydeligvis mer øvelse.

Øvelse hjelper. Ofte så må jeg gå flere runder med bildet før det sitter.

Tenker du svart/hvit når du tar bilde eller er det noe du ser passer når du etterbehandler?

Tenker aldri på det når jeg fotograferer. Jeg konverterer de gangene jeg føler at bildet vil kle sort/hvit eller jeg ikke får til en god fargeversjon. Opplever innimellom at fargene er i veien.

Lenke til kommentar

20. oktober

 

Rakk egentlig ikke noe bilde i dag. Men så står pianoet der, og etter flere kommentarer rundt svart/hvit tenkte jeg at her var det muligheter for et kjapt bilde likevel før en kveldsøkt med jobbing.

 

Og nå har kvelden gått. Hadde jeg visst hvor mye støv og reflekser et piano kan innholde hadde jeg nok stått over, men her er piano i svart/hvit.

 

post-13168-0-33503300-1508530044_thumb.jpg

 

1/10s; f/1.7; ISO 110

 

 

 

Et i breddeformat

 

post-13168-0-87191300-1508530059_thumb.jpg 

 

1/10s; f/1.7; ISO 300

 

 

 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer fra RandiA og JorunT. Likte høydeformat klart best, men alltid interessant å høre hva andre tenker også. Breddeformat prøvde jeg egentlig mest for å få objektivet litt lavere, men det ble nesten for lavt igjen. Kunne snudd mobilen opp ned også, men det ville blitt ennå lavere og måtte ha støtte på 1/10 sekund.

Lenke til kommentar

21. oktober

 

Så etter muligheter for sløret vann i dag, men været ble mye bedre enn det Yr sa så da fikk jeg ikke lange nok lukkertider med mobilen som er låst til F1.7. Fant imidlertid mere høstfarger så da ble det et nytt bilde med løv.

 

post-13168-0-96445500-1508624714_thumb.jpg

 

1/100s; f/1.7; ISO 50

 

Usikker på farger og hvitbalanse her. Valgte å sette en av bjørkestammene til hvit og det ser ganske riktig ut for meg. Hvis jeg setter hvitbalansen til "Skyet" (som det var) blir bildet mye gulere, for gult for min smak.

 

 

 

Glende bro

 

post-13168-0-25520300-1508624703_thumb.jpg

 

1/115s; f/1.7; ISO 50

 

 

Og dagens bilde med "Cloudy" hvitbalanse.

post-13168-0-88744900-1508625678_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...