Gå til innhold

Parkere i gata uten skilter?


Laserflip

Anbefalte innlegg

Litt sent ute med EU. Fikk 14 dagers frist på å fjerne gateparkert bil uten skilter. I dag var jeg på kjøretur med prøveskilter for å dra innom verksted og ta diagnose. Parkerte i en annen gate senere (fortsatt i Oslo).

 

Spørsmålet mitt: kan de taue bilen fra den nye plassen uten å gi ny 14 dagers varsel? Eller gjelder denne varselen kun der den stod før?

Hvilken paragraf isåfall beskriver et slikt grunnlag?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt.

 

Det står ikke "utover 14 dager på samme sted på offentlig veg", ergo er det likegyldig hvor den står. Det er maks 14 dager totalt uansett hvor mange ganger du flytter den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt.

Det står ikke "utover 14 dager på samme sted på offentlig veg", ergo er det likegyldig hvor den står. Det er maks 14 dager totalt uansett hvor mange ganger du flytter den.

Selv om det står 14 dager i loven, så må jo noen av lovens håndhevere være der og registrere at bilen står der uregistrert for så å komme tilbake etter 14 dager og sjekke at den fortsatt står der. Det er i utgangspunktet politiet som har ansvaret for parkeringshåndhevelse på offentlig veg, og de kan også sette bort oppgaven til annen myndighet, som kommunen. I Oslo er kommunen bemyndiget parkeringshåndhevingen, som det heter. Men det er ikke alle kommuner dette gjelder, sjekk i hjemkommunen din om du ikke vet.

 

Og i Oslo er praksis at du kan stå et halvt år, med eller uten skilter. Før de begynte med vårrengjøring av veiene sto det uregistrerte bilvrak overalt. De har et skjema hvor de krysser av hvor på sirkelen ventilen er, på hvert enkelt hjul, så du trenger bare flytte bilen 10 cm så får du et halvt år til. Men de kan sette opp midlertidige parkering forbudt-skilt, disse er da gyldige etter 24 timer, så du bør ikke ta av skiltene for å spare penger for så å parkere i gata og f.eks. reise til USA for å studere. Da er garantert bilen tauet bort når du kommer hjem.

 

Og 14 dager hørtes veeeldig lite ut, sikker på at det ikke bare er på riksveier? Jeg mener å ha hørt et halvt år på det kommunale vegnettet (siden dette også er praksis i Oslo, liksom).

 

Uansett; et godt råd er å sjekke med kommunen der du skal parkere, og for sikkerhets skyld legge en lap med telefonnummeret ditt på dashbordet, så de ringer deg før tauebilen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og i Oslo er praksis at du kan stå et halvt år, med eller uten skilter. Før de begynte med vårrengjøring av veiene sto det uregistrerte bilvrak overalt. De har et skjema hvor de krysser av hvor på sirkelen ventilen er, på hvert enkelt hjul, så du trenger bare flytte bilen 10 cm så får du et halvt år til. Men de kan sette opp midlertidige parkering forbudt-skilt, disse er da gyldige etter 24 timer, så du bør ikke ta av skiltene for å spare penger for så å parkere i gata og f.eks. reise til USA for å studere. Da er garantert bilen tauet bort når du kommer hjem.

Dette er bare sludder!

Jeg har flere ganger fått tauet bort uregistrerte biler etter ca 3 ukers parkering der jeg bodde i Oslo inntil nylig. Og jada, det var kommunen som sørget for borttauingen men jeg fikk de til å iverksette.

 

Og 14 dager hørtes veeeldig lite ut, sikker på at det ikke bare er på riksveier? Jeg mener å ha hørt et halvt år på det kommunale vegnettet (siden dette også er praksis i Oslo, liksom).

Du kan mene å ha hørt hva du vil, det stemmer ikke mer av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...