Gå til innhold

ANMELDELSE: Total War: Warhammer 2


Anbefalte innlegg

 

 

Selvfølgelig er dette noe du må bry deg akkurat like mye om i et fantasibasert spill som Warhammer.

 

Drager finnes ikke, magi finnes ikke så nei dette er jo ikke noe man bryr seg like mye om, det er ingen historiske kilder som sier hvordan skraven slåss, det er ikke noe krav om at slag skal oppføre seg noe realistisk. 

 

Det er ingen som ønsker 100% realisme fra et spill, det er rett og slett ikke gøy å måtte ta hensyn til alle daglige gjøremål med svært begrenset informasjon.

 

Hvis du ønsker et realistisk strategispill kan du tenke på følgende:

Hvor gøy ville det vært om 20-50 prosent av troppene dine ikke var i stand til å stille til strid? Helt tilfeldig.

Hvor gøy ville et spill vært der planen du jobbet med i et helt døgn endte opp med å bli kastet bort fordi fienden endte opp med å dra et annet sted?

Hvor gøy ville det vært om taktikken din var fullstendig irrelevant 15 minutter etter at striden begynte? Eller at det hadde tatt 30 minutter å få en tropp til å reagere på ordre du gir? Ikke glem at det er begrenset hvor mange ordre du kan gi i løpet av et gitt tidsrom.

 

Hvis du fortsatt syns dette høres gøy ut...

https://forsvaret.no/hogskolene/krigsskolen

Og skaff deg en ny hobby

 

 

Hvem sier noen om 100% realisme, jeg sier bare at det er sykt mye vanskligere å simulere virkligheten enn å simulere noe som er bygg opp fra grunn på noen enkle tall med pluss og minus og et par terniger.

Warhammer er laget fra grunnen av å være balansert, det er laget for være et spill, så klart er det mye letter å overføre det til et pc spill enn det er å overføre virkligheten selv bare delvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet fult om hvordan det funker,

 

Noen få "tykke" regel bøker der ting står svart på hvit 3+ ditt, -2 datt, kast en terning osv.

 

Så du vet ikke hvordan det funker med andre ord.  Hvorfor ikke bare innrømme det med en gang, heller enn å tråkke rett i baret?

 

Med andre ord, bare overfør det til et data spill, mesteparten er allerde gjort, warhammer eller noe annet fantasi verden har opplagt ikke like mye dybde som den virkeligeverden og da er det lettere å lage spill av det.

 

Du har heller ikke allverdens innsikt i spilldesign heller, tydeligvis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil si Warhammer er lettere å balansere enn de historiske. Eksempelvis er jo bueskyttere i historiske vanligvis elendige.

 

Eksempelvis Medieval 2: Milan kommer der med sine armbrøstmenn/bueskyttere og skjold og går frem mot hæren. Og så spammer du bare mailed knights, setter dem på charge og har tatt ut alle armbrøstmennene før de har fyrt et eneste skudd, og de flykter allerede. I Warhammer kan de bare sette alt slik de vil, fordi ingen kommer til å klage over realisme. Jeg elsker Medieval 2, men balansert er det ikke. Hvis alt du noengang bygger er 1 enhetstype, så er det ikke balansert. For ikke å snakke om når du får hærer som er bare generals bodyguard som regenerer gratis.....  Jeg hadde og en kamp med 3 hærer mailed knights mot 3 hærer fra mongolerne, jeg styrte åpenbart kun den ene, og likevel vant jeg. Men du burde ikke vinne den kampen. Den enheten er bare så ubalansert. Som om CA aldri tenkte seg at folk ikke kom til å spille med noe annet enn kavaleri for kun flanker...

 

Jeg vet ikke hvor mye folk har spilt empire, men bare det faktum at festninger er bedre å forsvare fra innsiden enn å forsvare murene sier vel litt. Du kan ødelegge muren i små passasjer, og så ha en halvsirkel med menn ventende på innsiden. Så springer fienden inn, blir slaktet, springer ut. Jeg hadde Köln i et par år og Sverige + Preussen mistet vel rundt 20.000 soldater til 1000. Og det er uten de latterlige exploitsene som finnes og.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet fult om hvordan det funker,

 

Noen få "tykke" regel bøker der ting står svart på hvit 3+ ditt, -2 datt, kast en terning osv.

 

 

Så du vet ikke hvordan det funker med andre ord.  Hvorfor ikke bare innrømme det med en gang, heller enn å tråkke rett i baret?

 

Med andre ord, bare overfør det til et data spill, mesteparten er allerde gjort, warhammer eller noe annet fantasi verden har opplagt ikke like mye dybde som den virkeligeverden og da er det lettere å lage spill av det.

 

 

Du har heller ikke allverdens innsikt i spilldesign heller, tydeligvis.

Du påstår altså at warhammer verden er dypere og mer kompleks en den virkelige. Du påstår at warhammer ikke spilles med noen terninger. Du påstår at warhammer ikke har et fåtall stats per enhet?

Lenke til kommentar

Og nå er du blitt en ivrig stråmanningeniør.  Tenker jeg avslutter her.

Så du sier at det blir ikke brukt terninger i warhammer fantasy battles?

Du sier at warhammer ikke blir brukt i turneringer.

 

Enkelt spørsmål. Hvis alle variabler i et univers kan kokes ned til noen terninger og et par sider med statistikk. Hvordan er det vanskeligere å simulere og balansere enn den virkelige verden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...