Gå til innhold

hjelp i exphil om HUME


Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har peiling på hvordan man kan besvare disse?

- Gi en framstilling av grunntrekkene i Humes teori om inntrykk og forestillinger, enkle og sammensatte, og av hvordan teorien ifølge Hume gir grunnlag for en skeptisk undersøkelse av forestillingsinnhold.

- Framstill hvordan Hume foreslår å benytte teorien til å bedømme et forestillingsinnhold kritisk, med tanke på enten å beholde eller forkaste det. Illustrer med et konkret eksempel på undersøkelse av en sammensatt forestilling.

 

hilsen stressa student <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne svart: "Ja, jeg kan! Jeg har nå brukt mye tid på å lete etter svaret, og her har du det servert på et sølvfat så du kan kopiere det rett inn i oppgaven du skriver."

eller: "Jeg har vært gjennom ex.phil. selv en gang og lest nok til å bestå, nå er det din tur til å lide deg gjennom det."

 

Men jeg svarer: "Skriv oppgaven din selv. Det er det du lærer av."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hume sier at alle enkle forestillinger kommer fra sansene (intrykk). Du ser lys, du lukter lukt, du hører lyd. Du kan selv danne deg sammensatte forestillinger ved å kombinere disse i tankene, slik kan du tenke deg et tre med en spesifikk farge og lukt, med lyden av løv som blåser i vinden. Men deler du forestillingen av dette treet opp i de mindre deler, så vil du til slutt stå igjen med enkle forestillinger, og disse kan du ikke lage selv uten først å ha et inntrykk av dem fra sansene. Det blir som å forestille deg en ny farge, eller en ny lukt.

 

Hume er kjent for å benytte denne resonneringen om enkle forestillinger til å motargumentere sjelens dualisme. Jeg foreslår at du gjør det samme.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Er det noen som har peiling på hvordan man kan besvare disse?

- Gi en framstilling av grunntrekkene i Humes teori om inntrykk og forestillinger, enkle og sammensatte, og av hvordan teorien ifølge Hume gir grunnlag for en skeptisk undersøkelse av forestillingsinnhold.

- Framstill hvordan Hume foreslår å benytte teorien til å bedømme et forestillingsinnhold kritisk, med tanke på enten å beholde eller forkaste det. Illustrer med et konkret eksempel på undersøkelse av en sammensatt forestilling.

 

hilsen stressa student <3

 

 filosofi

 

De skriver seg fra mennesker, som har sine begrensninger : Bibelen sier: Vandringsmannen kan ikke selv styre sine skritt ( Jer 10:23 ) Historien bekrefter at det ikke har kommet noe godt ut av at menneskene har ignorert sine begrensinger. En gang svarte Jehova Job ut av stormen. Hvem er det som vil fordunkle min plan ( mitt råd ) med uforstandige ord. Spenn beltet om livet som en mann, så vil jeg spørre deg og du skal svare. Hvor var du da jeg la jordens grunnvoll. Hvis du har insikt, så fortell meg om det. ( Job 38:1-4 )

 

Menneskene har på grunn av sin natur sine begrensninger. De har dessuten forholdsvis liten livserfaring og som oftest har de sitt virkeområde innenfor en kultur eller ett miljø. Deres kunnskap er derfor begrenset og fordi det er en forbindelse mellom alle ting, oppdager de stadig nye synsvinkler som de ikke hadde tatt tilbørlig hensyn til. Enhver menneskelig filosofi vil gjenspeile disse begrensningene

Endret av ildsint
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg syns er veldig kult med hume er måten han ser på verden på.

 

Si du har en billiardkule du sender kulen med en fart mot en annen kule og den overfører energien til neste kule, som får da den andre kulen til å få energi, og ruller videre.

 

Det som er kult med hume, er det at han sier at du ser ikke energien som kommer fra den ene kulen og overføres til den andre. Det er bare noe vi mennesker tror skjer fordi vi har opplevd det millioner av ganger. Så hvordan kan vi tro at det finnes en energi overføring der, når vi ikke sanser den engang? Vi kan verken, se, høre, lytte, osv energi overføringen. Den er direkte usynlig til oss. Det er bare fantasi og vi som forestiller oss, at det skjer en energi overføring. Fordi det vi sanser er:

 

Kule A har fart. Den ruller til kule b. Kule A stopper, og kule b ruller videre med samme fart.

 

Det er ganske kult xD ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...