Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

trenger råd om konfrontasjon


Anbefalte innlegg

Hei, har puttet meg selv i en litt klissete situasjon. Har en venninne som jeg er ganske nær, og vi har litt av en "det som er mitt er også ditt" forhold. For noen uker siden kjøpte jeg en treningsguide, som for meg er ganske dyrt. Igår mens vi snakket om trening, nevnte jeg guiden og sa at hun kunne få den av meg. 

 

I tillegg til guiden så har man en bruker på nettsiden, med personlig passord osv. Ga henne alt, men nå angrer jeg. Både med tanke på at jeg brukte langt tid på å finne en passende treningsplan selv, og at det ikke er rettferdig ovenfor den som har laget den (og alle andre som må betale for det ellers). 

 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Sitter med en rar følelse av at jeg ikke burde ha gjort det, og lurer på om jeg enten skal bytte passord og få henne logga ut, eller fortelle henne det som det er (noe som også føles rart, da penger og slikt aldri har vært noe mellom oss)... eller bare la være å gjøre noe som helst? 

 

edit: altså har ikke noe imot om hun kjøper det selv, da det er mest rettferdig

Endret av nicnoc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner jo tankegangen din her, og det virker jo som du vil at karen som har laget guiden skal få kreditt for hans harde arbeid, noe det står respekt av.

 

Jeg klarer ikke helt å se problemet med dette, for når du ser resultatet fra guiden på din kropp, så kommer du jo naturligvis til å forklare hvordan du klarte nettopp det du gjorde til interesserte sjeler, og da "gir" du jo vekk de tipsene fra guiden. Du lærer jo vekk det du lærte på en måte - ikke helt det samme men håper du skjønner hva jeg prøver å si.

 

Du kan jo også se om den plassen der du kjøpte denne guiden har rettningslinjer for akkurat dette med at 2 folk deler samme bruker, om det står noe om det så kan du jo bare si at du ikke vil risikere å bli utestengt fra noe du har brukt en del penger på og rådgi henne til å opprette egen bruker.

 

Håper du finner ut av det, men tror ikke det skal være noe problem, hun tar det nok helt sikkert med et smil skal du se. 

 

Lykke til :)

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar

Hæ?

Du gav bort en "gave" og nå spør du om råd om hvordan du kan ta tilbake gaven?

 

Det er vel ingen "fin" måte å gjøre det på. Det er uhøflig/egoistisk uansett hvordan du velger å vri på det.

 

Du kan rettferdiggjøre det for deg selv på så mange måter du ønsker. Du kan kanskje påstå at det er en personlig innlogging eller bruke den unnskyldningen du selv brukte her; "urettferdig ovenfor den utførende" men det beste må vel rett og slett være å si det som det er. Du gjorde en feil og vil ha det tilbake da du ikke har råd til å kjøpe nytt.

 

Etterpå bruker du dette som en lærdom og tenker litt på grensesetting og impuls kontroll for å unngå lignende i fremtiden.

 

 

For ikke så lenge siden gav jeg vekk hobbyutstyr for ganske mange tusen til en kamerat som fortsatt driver med det siden jeg tenkte han kunne få bruk for det og det var bedre enn at det sto i garasjen min. Han solgte det med en gang og tjente seg noen raske tusenlapper.

Joda - det var jo litt frekt, men jeg hadde tross alt GITT det til ham så jeg har ikke rett til å bli sur av den grunn. Det var jo tross alt hans og jeg la ikke med noen forpliktelser med overtagelsen.

 

Sånne episoder bruker vi bare som en lærepenge til neste gang vi er i en lignende situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...